Kijk-tip
Kijk-tip
Wij bekeken gisterenavond het volgende programma via internet. Erg mooi en aangrijpend: http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=5669681
ik weet het niet, misschien kijk ik er té nuchter tegenaan, maar aangrijpend vind ik het in ieder geval niet
Deze mensen verkopen de toko en gaan emigreren, what's new? Ze kiezen voor ZA. Begrijpelijke keuze want, dat geven ze terecht zelf ook aan, je kunt je kinderen gewoon westerse opvoeding en scholing geven. Als je geld hebt tenminste maar dat is er na de verkoop van het bedrijf. Verder gaan ze werken in de hulpverlening. Heel mooi, maar dat kan in Nederland ook. En talloze mensen doen dat ook in Nederland.
Prima dat deze mensen zich inzetten voor hun medemens maar laten we niet gaan overdrijven.
Deze mensen verkopen de toko en gaan emigreren, what's new? Ze kiezen voor ZA. Begrijpelijke keuze want, dat geven ze terecht zelf ook aan, je kunt je kinderen gewoon westerse opvoeding en scholing geven. Als je geld hebt tenminste maar dat is er na de verkoop van het bedrijf. Verder gaan ze werken in de hulpverlening. Heel mooi, maar dat kan in Nederland ook. En talloze mensen doen dat ook in Nederland.
Prima dat deze mensen zich inzetten voor hun medemens maar laten we niet gaan overdrijven.
Bijzonder mooi inderdaad, en ook beschamend.
Er was net weer een nieuw blaadje van Kimon gekomen. Er zijn weer kopers, maar het is nog afwachten of het wat wordt.
Ida schrijft over hun worsteling, heel herkenbaar:
Mag je bijvoorbeeld iedere moeilijke situatie in je leven zien als een beproeving, waarop een antwoord van onze kant moet komen? Of moet je soms ook zeggen dat een beproeving een antwoord is op een bepaalde situatie in ons leven? Voelt u hoe moeilijk dat is? Wanneer deze koop niet door gaat is dat dan de zoveelste beproeving, of is het Gods antwoord op onze worsteling?
Er was net weer een nieuw blaadje van Kimon gekomen. Er zijn weer kopers, maar het is nog afwachten of het wat wordt.
Ida schrijft over hun worsteling, heel herkenbaar:
Mag je bijvoorbeeld iedere moeilijke situatie in je leven zien als een beproeving, waarop een antwoord van onze kant moet komen? Of moet je soms ook zeggen dat een beproeving een antwoord is op een bepaalde situatie in ons leven? Voelt u hoe moeilijk dat is? Wanneer deze koop niet door gaat is dat dan de zoveelste beproeving, of is het Gods antwoord op onze worsteling?

Aangrijpend om de ellende op de wereld te zien. Kinderen die met Aids geboren worden, hoe triest.limosa schreef:ik weet het niet, misschien kijk ik er té nuchter tegenaan, maar aangrijpend vind ik het in ieder geval niet
Verder is het heel simpel geredeneerd dat het voor hen makkelijk is, omdat ze geld genoeg hebben.
Wanneer heb je 'geld genoeg'? Zijn wij mensen geen rupsjes nooit-genoeg. Zeggen wij niet als we de beschikking hebben over een paar ton: 'als het een miljoen was zou ik wel stoppen met werken en mijn leven besteden ten dienste van mijn naaste (in directe zin), nu is het nog een beetje te weinig'. En tegen de tijd dat we een miljoen hebben, hebben we wel weer een ander excuus.
Dus van mijn kant veel bewondering voor dit gezin en ontroering om te zien hoe direct God in hun leven werkt en spreekt. Verder veel herkenning mbt de vraag waar Erwin mee worstelde, misschien dat het programma me daarom ook aansprak.
Dat het triest is wat er in Africa gebeurt als gevolg van Aids (maar ook als gevolg van oorlogen, stammentwisten, honger, geweld, etc. etc.) is duidelijk. Daarover verschillen we niet van mening.Pim schreef:Aangrijpend om de ellende op de wereld te zien. Kinderen die met Aids geboren worden, hoe triest.limosa schreef:ik weet het niet, misschien kijk ik er té nuchter tegenaan, maar aangrijpend vind ik het in ieder geval niet
Verder is het heel simpel geredeneerd dat het voor hen makkelijk is, omdat ze geld genoeg hebben.
Wanneer heb je 'geld genoeg'? Zijn wij mensen geen rupsjes nooit-genoeg. Zeggen wij niet als we de beschikking hebben over een paar ton: 'als het een miljoen was zou ik wel stoppen met werken en mijn leven besteden ten dienste van mijn naaste (in directe zin), nu is het nog een beetje te weinig'. En tegen de tijd dat we een miljoen hebben, hebben we wel weer een ander excuus.
Dus van mijn kant veel bewondering voor dit gezin en ontroering om te zien hoe direct God in hun leven werkt en spreekt. Verder veel herkenning mbt de vraag waar Erwin mee worstelde, misschien dat het programma me daarom ook aansprak.
De worsteling is overigens ook wel herkenbaar.
En ja, rupsje nooitgenoeg, dat zal zo zijn. Maar het is echt niet zo dat onze medemens er beter van wordt als we stoppen met werken. En met een miljoen zou ik overigens nog niet stoppen op jouw leeftijd Pim, dat gaat toch nog wel snel op hoor.
Kijk, ze werkten met z'n tweeen en hard ook. Je kan je afvragen of een echtpaar waarvan de man kostwinner is en de vrouw zich inzet in het gezin en er vrijwilligerswerk bijdoet niet minimaal net zoveel betekend. In dat licht vond ik het een beetje opgeblazen verhaal. Met zoveel veilige keuzen dat ik het eerder met een emigratie dan met een avontuur zou willen vergelijken.
Maar ik zeg erbij, ik ken de mensen niet, ik heb het filmpje gezien en meer niet. En dat mensen zich inzetten voor hun medemens, da's altijd een goede zaak.
- Dodo
Re: Kijk-tip
Deze week heb ik het eerste deel gekeken op Videoland over de Nederlandse bewakers in Auschwitz. Heel boeiend, en heel aangrijpend.
Ik denk vanavond het tweede deel.
Ik denk vanavond het tweede deel.