Elkaar opbouwen in het geloof

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Elkaar opbouwen in het geloof

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben ervan overtuigd dat hij die dit goede werk bij u begonnen is, het ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus.

Filippenzen 1:6
--------------------------------------------------------------------------------


Dag 28: God voltooit het goede werk
Groeien in gelijkvormigheid aan Christus is geen gemakkelijke weg. Het is ook een weg die tijd kost: in deze gebroken wereld veranderen zondige mensen niet van de ene op de andere dag in volmaakte mensen. Het werk dat God hier door zijn Geest begint, wordt pas voltooid als Christus terugkomt. Maar God begint hier wel degelijk: Hij is hard bezig om ons te vormen want Hij verlangt ernaar om het beeld van zijn geliefde Zoon ook nu al te zien als Hij kijkt naar zijn geliefde kinderen op aarde. Daar neemt Hij de tijd voor. En daarom mogen ook wij geduldig zijn. Want uiteindelijk komt het helemaal goed, als Jezus komt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Jes 44:22 Ik delg uw overtredingen uit als een nevel, en uw zonden als een wolk;

Daar is een nevel die op een zomermorgen over de velden ligt. Maar als de zon opgaat, is hij binnen enkele minuten verdwenen. Niemand weet hoe en waarheen, maar hij is weg, er is niets meer van te zien.
’s Morgens een bewolkte lucht, maar ’s middags een heldere hemel, er is geen wolkje meer te zien. Zo is het wonder van Gods schuldvergeving. Wanneer God de zonde uitdelgt, is de zonde weg, zo absoluut weg, dat er niets meer van te zien is.
Verdrietig dat geen waarheid zo weinig geloofd wordt als de waarheid van Jesaja 44:22.
Daarom is er zo weinig rust en zekerheid, zo weinig licht en blijdschap, maar is er de nevel van onze overtredingen en de wolk van onze zonden, die een schaduw werpen over ons leven.
Toch spreekt Jesaja 44:22 de waarheid Gods.
Der fout is, dat wij God niet op Zijn Woord geloven.
God geloven op Zijn Woord wil voor mij zeggen, dat Jesaja 44:22 Gods Woord mij en u is. Dat dit getuigenis Gods Woord voor u is.
Hij gelooft God op zijn woord, die in de uitdelging van al zijn overtredingen en zonden gelooft. Wie het zo niet vasthoudt, gelooft niet in Gods Woord, al neemt hij alles voor waar aan, wat in de Bijbel staat.
Alzo lief heeft God de wereld gehad.
Alzo lief heeft God mij gehad.

J.J. Buskes
IJsklontje

Bericht door IJsklontje »

Ja, dat is waar! Alleen soms zo moeiijk om te geloven... Moet je deze waarheid in tijden van twijfel dan maar gewoon 'stug geloven', een zekerheid van het verstand dus, of moet er ook nog zoiets als een innerlijke zekerheid zijn?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

IJsklontje schreef:Ja, dat is waar! Alleen soms zo moeiijk om te geloven... Moet je deze waarheid in tijden van twijfel dan maar gewoon 'stug geloven', een zekerheid van het verstand dus, of moet er ook nog zoiets als een innerlijke zekerheid zijn?
Geloven is soms heel moeilijk en soms is het heel makkelijk. Geloven is geen vrucht van onze akker. Geen werkje van ons.
Maar we weten toch waar we moeten zijn, als het ons aan geloof ontbreekt?
Bij Hem die een ieder mild geeft en niet verwijt? Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade om geholpen te worden ter gelegener tijd.
Jezus laat Zijn schapen niet ronddolen, als we tot Hem roepen.
Toch zegt Hij ons dan: als u het geloof had als een mosterdzaadje.....
Voor mijn waarneming kan het soms lijken of ik geen geloof heb, nochthans sla ik mijn ogen naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.
Weet jij dat ook, ijsklontje?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

SV: Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;

--------------------------------------------------------------------------------

Filippenzen 2:5.

Dag 34: De gezindheid van Christus
Als je wilt dienen, dan gaat het erom dat je gedachten en je gedrag zich steeds meer gaan aanpassen aan de meeste volmaakte dienaar die ooit heeft geleefd: Jezus Christus. Dienaren denken zoals Hij aan anderen: ze zijn erop uit om het goede te zoeken voor de mensen om hen heen. Dienaren gedragen zich zoals Hij: ze doen niet als een soort verplichting waartoe ze geroepen zijn, maar vol toewijding, gehoorzaamheid en liefde doen ze wat God hen opdraagt. En de belofte die daarbij hoort is deze: je zult er vreugde in vinden, vreugde in het dienen van de Heer, vreugde in het denken zoals Hij, vreugde in het doen van Gods goede wil.
reformatienl

Bericht door reformatienl »

Echte opbouw van je geloof, vind je in de persoonlijke omgang met de Heere Jezus Christus in dagelijkse stille tijd, in de heiliging van de Sabbath, in het samenkomen met broeders en zusters die daarin ook wandelen, in het spreken van waarheid onderling, in het zoeken van waarheid, en in het kennen van de Heere Jezus Christus in de vergeving van zonde en gebroken harten.

Een broeder die een andere broeder liefheeft, zegt iemand de waarheid, staat het niet toe dat dwaling en zonde die broeder belasten, bidt voor zijn broeder, en beseft Christus wel eens meer nodig te hebben dan die broeder die strijdt met zijn 'infirmities'.

Als ik lees hoe Paulus in zijn brieven over zijn broeders schrijft ('geliefden', 'kinderkens', 'broeders') en zie hoe hij naar hun opbouw en welzijn verlangt, hoe hij verlangt bij hen te zijn, en met hoeveel ijver hij voor hen werkt opdat hun zielen met Christus verbonden worden, dan is 1 christen die vandaaruit zo handelt, meer waard dan honderden die enkel met lippentaal in perfecte uiterlijke bewoordingen en perfecte uiterlijke toon maar zonder oordeel en 'zeal' zoete woorden spreken die mijn ziel in zonde en dwaling achterlaten.
IJsklontje

Bericht door IJsklontje »

Miscanthus schreef:
IJsklontje schreef:Ja, dat is waar! Alleen soms zo moeiijk om te geloven... Moet je deze waarheid in tijden van twijfel dan maar gewoon 'stug geloven', een zekerheid van het verstand dus, of moet er ook nog zoiets als een innerlijke zekerheid zijn?
Geloven is soms heel moeilijk en soms is het heel makkelijk. Geloven is geen vrucht van onze akker. Geen werkje van ons.
Maar we weten toch waar we moeten zijn, als het ons aan geloof ontbreekt?
Bij Hem die een ieder mild geeft en niet verwijt? Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade om geholpen te worden ter gelegener tijd.
Jezus laat Zijn schapen niet ronddolen, als we tot Hem roepen.
Toch zegt Hij ons dan: als u het geloof had als een mosterdzaadje.....
Voor mijn waarneming kan het soms lijken of ik geen geloof heb, nochthans sla ik mijn ogen naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.
Weet jij dat ook, ijsklontje?
Op je verhaal, én op je vraag, kan ik niets anders dan 'ja' antwoorden...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Erken Christus als Heer en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden. Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect.

SV: Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.

1 Petrus 3:15-16
--------------------------------------------------------------------------------


Dag 37: Bereid tot verantwoording
Hoe meer we er biddend naar op zoek gaan, hoe vaker het ons zal overkomen: dat we gelegenheden krijgen om te spreken over de hoop die in ons leeft. Die hoop is Christus, want Hij is de Heer van ons hart. Als ons gevraagd wordt om ons te verantwoorden over de stijl van ons leven, dan mogen we van harte bereid zijn om te antwoorden. Niet vanuit een eigen gelijk, niet vanuit hoogmoed of trots, niet om een ander de les te lezen of te veroordelen, maar vooral zachtmoedig (net als Jezus) en met respect (ook al net als Jezus). Ieder mens is het meer dan waard om uit jouw mond de boodschap van hoop en leven te horen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Een mens maakt allerlei plannen, wat wordt uitgevoerd, is het plan van de HEER.

SV: In het hart des mans zijn veel gedachten; maar de raad des HEEREN, die zal bestaan.

Spreuken 19:21
--------------------------------------------------------------------------------


Dag 40: Het plan van de Heere
Na 39 dagen doelgericht leven is het op deze veertigste dag goed om stil te staan bij deze werkelijkheid: uiteindelijk gaat het niet om onze plannen, maar om Gods plan. God leeft en regeert en werkt doelgericht. Hij is op weg naar de grote dag van de terugkomst van Christus. Op weg daarnaar toe mogen we geleid door de Geest plannen maken om te groeien in de doelen die God met ons leven heeft en mogen we erop gericht zijn om mensen te winnen voor Christus. Maar God zelf is het die deze plannen opneemt in zijn plan. Zo wordt Hij geëerd, de Drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, nu en in eeuwigheid. Amen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Want voor mij is leven Christus en sterven winst.
SV: Want het leven is mij Christus, en het sterven is [mij] gewin.
Filippenzen 1:21
--------------------------------------------------------------------------------


Hij is mijn leven
Paulus is een man die zijn bestaan volledig laat kleuren door zijn opgestane Heer. Heel kort en direct zegt hij: 'Voor mij is leven: Christus!' Daarin klinken woorden van Jezus zelf door. Zegt Hij niet: 'Ik ben het Leven'. Dat is iets om diep tot je door te laten dringen. Want vaak zoeken we het leven ergens anders: in onze gezondheid, in ons werk, in onze relaties, in onze hobbies. Maar dan missen we ons doel. Echt leven ontstaat waar Christus je leven is. En sterven is dan inderdaad: nog meer van Christus ontvangen!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Van Paulus, apostel van Christus Jezus in opdracht van God, onze redder, en van Christus Jezus, onze hoop.

SV: Paulus, een apostel van Jezus Christus, naar het bevel van God, onzen Zaligmaker, en den Heere Jezus Christus, [Die] onze Hope [is],

1 Timoteüs 1:1
--------------------------------------------------------------------------------


Hij is onze hoop
Alle mensen verlangen naar een mooie toekomst. Maar die toekomst lijkt vaak heel onzeker. Tenminste als je zonder God leeft. Dan weet je niet wat er komen gaat en ook niet wat er na de dood komt. Maar als we God kennen in Christus, dan zijn we mensen die vol hoop zijn! Paulus zegt het aan het begin van zijn brief aan Timoteüs nog sterker: ‘Christus is onze Hoop’. In Jezus ligt onze toekomst vast. We hoeven niet angstig of bezorgd te zijn. Want als we Jezus hebben, hebben we hoop. Dat is vast en zeker!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: In Christus, Gods mysterie, liggen alle schatten van wijsheid en kennis verborgen.

SV: tot kennis der verborgenheid van God de Vader en van Christus, In Denwelken al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen zijn.

Kolossenzen 2:3
--------------------------------------------------------------------------------


Hij is onze wijsheid
Hoe moet het verder? Wat moet ik doen? Wat is wijsheid? Die vragen stellen we vaak. We zijn vaak verlegen om nieuw inzicht. De bijbel is er helder over: als je wijsheid nodig hebt in vragen van leven en geloven, dan moet je bij Jezus zijn. In Hem liggen alle schatten van wijsheid en kennis. Niet voor het oprapen overigens: ze liggen in Hem verbórgen. We krijgen toegang tot die wijsheid naar de mate waarin we intiem met Hem verbonden zijn en Hem erkennen als onze Leraar. Zoek je wijsheid? Zoek dan Jezus, en luister naar Hem!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.

SV: Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.

Johannes 8:12
--------------------------------------------------------------------------------


Hij is mijn levenslicht
Op allerlei manieren kan er donkerheid in ons leven zijn: we voelen ons eenzaam, we zijn bang voor de dood, we weten niet wat we moeten doen, we zijn de weg kwijt, we worden gepijningd door schuldbesef vanwege zonde in ons leven. In al die momenten en perioden van donkerheid is het iets geweldigs om Jezus te horen zeggen dat Hij je licht is. Sterker nog: Hij is het licht voor de wereld. Voor iedereen wil Jezus stralend schijnen en verjagen wat ons leven donker maakt. Laat zijn licht schijnen in je leven en durf tegen het duister te zeggen: 'In Jezus' naam: Ga weg!'
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
NBV: Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde.

SV: Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad; blijft in deze Mijn liefde.

Johannes 15:9
--------------------------------------------------------------------------------


Blijf in zijn liefde
We hebben allemaal liefde nodig. Velen zijn zo gelukkig dat ze ook daadwerkelijk liefde ontvangen in relaties van liefde en trouw, in vriendschapsrelaties en in andere relaties die worden gekenmerkt door wederzijdse waardering. Toch vinden we de meest echte liefde, de liefde die volmaakt en onuitputtelijk en eeuwig is, alleen in Jezus. Jezus is de meest volmaakte Minnaar die je je kunt voorstellen. Een alleengaande vrouw zei eens: 'in Jezus vind ik niet slechts een compensatie voor een tekort aan verbondenheid, maar ik vind werkelijk in Hem wat ik zocht in de armen van een man'. Jezus houdt van jou. Blijf in zijn liefde.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Rom. 6:
1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn [in de gelijkmaking Zijner] opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met [Hem] gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven [lichaams].
13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende [geworden] zijnde, en [stelt] uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Deze tekst beantwoorde een hoop vragen van mij. Ik hoop dat het jullie ook ten zegen mag zijn.
Je moet het goed lezen. Het eerste gedeelte gaat over de betekenis van de doop. De rest roept ons op om niet te blijven hangen in een dood traditiegeloof. Er zit een grote deur in deze tekst. Rust niet totdat je Hem gevonden hebt.
Plaats reactie