Paus haalt uit naar “totalitaire machten” in nieuw controversieel boek
“Herinnering en identiteit” verschenen
Geplaatst op 23/2 '05 om 8:58u
Door Egmond Evers (Bron: ANP)
VATICAANSTAD (ANP) - In zijn woensdag verschenen autobiografische meditiatie “Memoria e Identita” trekt paus Johannes Paulus II fel van leer tegen "totalitaire" machten - en hun invloed op zijn geloof - die onder het mom van democratie vrije seks, abortus en geboortebeperking aan de wereld opdringen.
Een passage waarin de paus abortus lijkt te vergelijken met de holocaust, zorgde eerder al voor ophef. Na de teloorgang van de totalitaire nazistische en communistische regimes gaat "de wettige vernietiging van ongeboren mensen" desondanks door, schrijft de paus in Herinnering en identiteit, de neerslag van gesprekken in Castel Gandolfo met zowel geestelijken en leken –filosofen en theologen – over de ideologische conflicten van de twintigste eeuw.
Dezelfde democratie die Hitler en zijn moordmachine aan de macht bracht, wordt volgens de 84-jarige kerkleider ook misbruikt om abortuswetten uit te vaardigen. "Parlementen die zulke wetten maken, moeten zich ervan bewust zijn dat ze hun macht misbruiken en openlijk in conflict zijn met Gods wet."
"Anti-evangelisering" en "manipulatie van het leven" zijn de termen die hij gebruikt voor de machten die abortus, euthanasie en geboortenbeperking propageren. "Dit programma werkt met enorme financiële middelen, niet alleen in individuele landen maar ook op wereldschaal."
Een samenleving zonder God is voor de paus, die in zijn geboorteland Polen de goddeloze regimes van de nazi´s en de communisten aan den lijve heeft ervaren, de ergste nachtmerrie. "Leven alsof God niet bestaat, betekent buiten de coördinaten van goed en kwaad leven."
Het boek eindigt met de eerste gepubliceerde commentaren ooit van de paus over de aanslag op zijn leven in 1981. De controversiële toon en vorm van dit boek toont volgens recensenten aan dat het hier niet zozeer een academische thesis betreft, als eerder een vriendelijk gesprek. “In elk hoofdstuk wordt, als het ware, gepoogd antwoord te geven op de vragen die wij met ons meedragen, in ons hoofd en in ons hart”, aldus een recensent.
Paus haalt uit naar “totalitaire machten”
Paus haalt uit naar “totalitaire machten”
Ben ik het helemal mee eens en denk dat julie je hierin ook kunnen vinden
Ik kan mij hier slechts ten dele in vinden. De paus is zelf ook onderdeel van een totalitaire macht.
Ik vind het nog steeds schrijnend dat de RK-kerk nog steeds tegenstander is van het gebruik van condooms. Heel veel mensen worden dagelijks besmet met het HIV-virus omdat uit gezag van de RK-kerk er een verbod is op het gebruik condooms. Wie is er nu Roomser dan de Paus?
Ik vind het nog steeds schrijnend dat de RK-kerk nog steeds tegenstander is van het gebruik van condooms. Heel veel mensen worden dagelijks besmet met het HIV-virus omdat uit gezag van de RK-kerk er een verbod is op het gebruik condooms. Wie is er nu Roomser dan de Paus?
Nee, terecht dat de kerk daar tegenstander van is. Wat nodig is, is niet het toestaan van condooms, maar een verbod op vrije sex...Ik vind het nog steeds schrijnend dat de RK-kerk nog steeds tegenstander is van het gebruik van condooms. Heel veel mensen worden dagelijks besmet met het HIV-virus omdat uit gezag van de RK-kerk er een verbod is op het gebruik condooms. Wie is er nu Roomser dan de Paus?
Een verbod op vrije sex?? Wat is dat, vrije sex? En hoe wil jij dat bereiken? En wie zegt dat de HIV-besmettingen enkel plaatsvinden door middel van verschillende bedpartners.
Vanuit jouw orthodoxe cultuur in Europa probeer jij de Afrikaanse cultuur voor te schrijven hoe dingen moeten. Wat een arrogante houding zeg.
Wanneer condooms een uitstekend middel zijn om de toenemende HIV-besmettingen tegen te gaan, dan ben jij dus een tegenstander.
M.a.w. net goed dat ze HIV-besmet raken, moeten ze maar geen sex hebben.
[Aangepast op 23/2/05 door Sabra]
Vanuit jouw orthodoxe cultuur in Europa probeer jij de Afrikaanse cultuur voor te schrijven hoe dingen moeten. Wat een arrogante houding zeg.
Wanneer condooms een uitstekend middel zijn om de toenemende HIV-besmettingen tegen te gaan, dan ben jij dus een tegenstander.
Nieuwe HIV besmettingen komen bijna alleen voor door meer dan één partner waarmee men sexuele omgang heeft (tegen andere vormen van besmetting helpt een condoom niet).Oorspronkelijk gepost door Sabra
Een verbod op vrije sex?? Wat is dat, vrije sex? En hoe wil jij dat bereiken? En wie zegt dat de HIV-besmettingen enkel plaatsvinden door middel van verschillende bedpartners.
Ik hoop dat je met me eens bent dat met meerdere mensen naar bed gaan, vanuit het christelijke geloof gezien, ontoelaatbaar is (ook al 'hoort' dat in je cultuur). Ik wil dus geen verbod op sex, maar een verbod op sex met meerdere 'partners'. Als je dat niet zint, moet je niet lid worden van een kerk, en geldt dus ook de beperking van 'je mag geen condoom gebruiken' niet.
Kortom, de RK is idealistisch, net zoals God idealistisch is. God wil niet dat wij in zonde leven, en heeft in Zijn grote goedheid daarom straffen gezet op de zonde. Wat jij voorsteld is dat we de pijnlijke gevolgen van de zonde maar moeten bestrijden, ipv de zonde zelf. Nee! Leef heilig, dan heb je van HIV niets te vrezen.
PS> Uiteraard zijn er uitzonderingen te verzinnen, zoals een christen die trouwt met iemand die HIV heeft. In zo'n geval is condoomgebruik m.i. wel toegestaan. Maar condoomgebruik om daarmee ongestoord verder te kunnen zondigen? Dat nooit!
Dat ben ik met jou eens.Oorspronkelijk gepost door memento
Ik hoop dat je met me eens bent dat met meerdere mensen naar bed gaan, vanuit het christelijke geloof gezien, ontoelaatbaar is (ook al 'hoort' dat in je cultuur).
Hoewel dit een nastrevenswaardig iets is, denk ik dat een verbod weinig uithaalt. Je moet mensen niet iets verbieden, maar hen overtuigen dat het hebben van één partner te verkiezen is boven het hebben van meerdere partners.Ik wil dus geen verbod op sex, maar een verbod op sex met meerdere 'partners'. Als je dat niet zint, moet je niet lid worden van een kerk, en geldt dus ook de beperking van 'je mag geen condoom gebruiken' niet.
Daarnaast denk ik dat het gebruik van een condoom of een verbod daarop op geen enkele manier mag afhangen van de persoonlijke keuzes die men maakt. In dit geval het kiezen voor het hebben van één of meerdere partners.
Het gebruiken van een condoom hangt totaal niet samen met het lid zijn van een kerk of wat dan ook. Het hangt samen met de eventuele gevaren voor de gezondheid, en die zijn in Afrika nogal schrijnend.
Ik heb nogal een andere benadering. Ik denk met die mensen mee, ongeacht wat hun manier van leven is. Ieder mens zou zich moeten bekommeren om het bestrijden van de verspreiding van HIV, of mensen nu wel of niet kiezen voor het hebben van slechts één partner. Simpelweg je schouders ophalen vind ik getuigen van het weglopen van de verantwoordelijkheid.Kortom, de RK is idealistisch, net zoals God idealistisch is. God wil niet dat wij in zonde leven, en heeft in Zijn grote goedheid daarom straffen gezet op de zonde. Wat jij voorsteld is dat we de pijnlijke gevolgen van de zonde maar moeten bestrijden, ipv de zonde zelf. Nee! Leef heilig, dan heb je van HIV niets te vrezen.
Sorry, maar ik vind echt dat je oogkleppen op hebt. Los gezien van het feit dat mensen zich zouden moeten beperken dat slechts één partner.Uiteraard zijn er uitzonderingen te verzinnen, zoals een christen die trouwt met iemand die HIV heeft. In zo'n geval is condoomgebruik m.i. wel toegestaan. Maar condoomgebruik om daarmee ongestoord verder te kunnen zondigen? Dat nooit!
De RK-kerk gaat nog verder en zegt dat condooms nooit toegestaan zijn. Hiermee heeft deze kerk erg veel invloed op de verdere verspreiding van het HIV-virus. Zij kiest er bewust voor om mensen niet voor te lichten en hen bescherming te onthouden. Is dat wel het liefhebben van de naaste, zoals Jezus ons bevolen heeft?
Sabra
Helaas ken je het Vaticaan niet goed genoeg want het is absoluut niet zo dat het een totalitaire macht is. Ook de Paus kan pas wat zeggen en of openbaar maken en of als Dogma uitspreken indien de Curie daar mee accoord is Wel is het zo dat de Paus eindverantwoordelijke is en het aanspreek punt is en inderdaad er zijn geen 4jaarlijkse stemmingen aangezien het pontificaat voor het leven is En de Paus mag en kan zijn opvolger niet zelf aandragen
Vwb condooms 1e het is 100% gegarandeerd tegen het virus 2e met toestemming van het gebruik maken van condoom schuilt meteen het gevaar dat ach we gebruiken een condoom dus wat maakt het met wie ik het bed induik EN dat is wat het Vaticaan tegenstaat EN dat is wat het Vaticaan onder vrije seks beleefd EN seks is een mooi iets maar moet gemeend zijn tussen twee monogame mensen Verder wil ik er niet op ingaan dat er zat alternatieven zijn als periodieke onthouding
Ook in Polen kent men abortus maar wel om 2 redenen als de vrouw verkracht is en adoptie geen mogelijkheid is of het leven van de moeder is in gevaar terwijl de vrucht nog in een zeer en zeer vroeg stadium is
Wat zien we hier .....metn knoeit in het weekend wat links en rechts en ojee ......ach ff naar de abortuskliniek
Helaas ken je het Vaticaan niet goed genoeg want het is absoluut niet zo dat het een totalitaire macht is. Ook de Paus kan pas wat zeggen en of openbaar maken en of als Dogma uitspreken indien de Curie daar mee accoord is Wel is het zo dat de Paus eindverantwoordelijke is en het aanspreek punt is en inderdaad er zijn geen 4jaarlijkse stemmingen aangezien het pontificaat voor het leven is En de Paus mag en kan zijn opvolger niet zelf aandragen
Vwb condooms 1e het is 100% gegarandeerd tegen het virus 2e met toestemming van het gebruik maken van condoom schuilt meteen het gevaar dat ach we gebruiken een condoom dus wat maakt het met wie ik het bed induik EN dat is wat het Vaticaan tegenstaat EN dat is wat het Vaticaan onder vrije seks beleefd EN seks is een mooi iets maar moet gemeend zijn tussen twee monogame mensen Verder wil ik er niet op ingaan dat er zat alternatieven zijn als periodieke onthouding
Ook in Polen kent men abortus maar wel om 2 redenen als de vrouw verkracht is en adoptie geen mogelijkheid is of het leven van de moeder is in gevaar terwijl de vrucht nog in een zeer en zeer vroeg stadium is
Wat zien we hier .....metn knoeit in het weekend wat links en rechts en ojee ......ach ff naar de abortuskliniek
Ik heb het niet over de paus, ik heb het over het instituut RK-kerk als totalitaire macht.Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Sabra
Helaas ken je het Vaticaan niet goed genoeg want het is absoluut niet zo dat het een totalitaire macht is. Ook de Paus kan pas wat zeggen en of openbaar maken en of als Dogma uitspreken indien de Curie daar mee accoord is
Helaas Sabra, dan hebben we een groot verschil. De RK, en ook ik, zien deze zaak vanuit bijbels licht, en zijn dus tégen het meewerken aan makkelijker zondigen door voorlichting over condooms. Jouw standpunt heeft niets met christelijkheid te maken, maar is puur humanistisch.Ik heb nogal een andere benadering. Ik denk met die mensen mee, ongeacht wat hun manier van leven is. Ieder mens zou zich moeten bekommeren om het bestrijden van de verspreiding van HIV, of mensen nu wel of niet kiezen voor het hebben van slechts één partner. Simpelweg je schouders ophalen vind ik getuigen van het weglopen van de verantwoordelijkheid.
Ik wil niet ontkennen dat HIV een probleem is. Echter ik sta geheel achter de RK als zij zegt dat we dit probleem bij de bron moeten aanpakken, i.e. waarschuwen tegen meerdere sexuele relaties. Voor zover ik weet doet de RK, en ook de andere kerken in Afrika, dat ook grootschalig.
En ja, je mag het hard vinden, maar wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Gods geboden zijn gegeven ter bescherming van de mens. Wie zijn naaste waarlijk lief heeft, leert hem Gods geboden, ipv hem middelen aan te rijken om onder Gods straf over de zonde uit te komen.
Stel ik dat dan? Ik zeg enkel dat condooms de verspreiding van HIV kunnen verminderen.dus als ik je goed begrijp is er geen HIV meer als we condooms verspreiden
Je hoeft niet in detail te gaan, en het is voor het eerst dat ik hoor dat er handelingen zijn waardoor het virus ontstaat, just out of the blue.In detail zal ik niet gaan maar er zij handelingen waardoor het virus ook kan komen
Daar zijn we het helemaal overeens. Maar ik zie gelijk een pragmatische kant, nl; het uitdelen van condooms.en de missionaire taak is mijninziens te wijzen op het monogame leven
Waarmee je meteen mensen helpt straffeloos te zondigen... Iets wat volgens jou niet erg is, want je helpt er ellende mee voorkomenDaar zijn we het helemaal overeens. Maar ik zie gelijk een pragmatische kant, nl; het uitdelen van condooms.
Preken dat meer sexuele partners zondig is, en tegelijkertijd condooms uitdelen. Hoe hypocriet kan je zijn.
Misschien een voorbeeldje:
Je komt in een arme wijk, en ziet allemaal mensen honger lijden. Ze hebben geen geld. De oplossing van Sabra:
1. Geef ze een breekijzer, dan kunnen ze inbreken, hebben ze iig eten
2. Ga ze het evangelie verkondigen
Mensen helpen met zondigen is het meest liefdeloze wat een christen zn naaste kan aandoen!
[Aangepast op 23/2/2005 door memento]
Oorspronkelijk gepost door mementoHelaas Sabra, dan hebben we een groot verschil. De RK, en ook ik, zien deze zaak vanuit bijbels licht, en zijn dus tégen het meewerken aan makkelijker zondigen door voorlichting over condooms. Jouw standpunt heeft niets met christelijkheid te maken, maar is puur humanistisch.Ik heb nogal een andere benadering. Ik denk met die mensen mee, ongeacht wat hun manier van leven is. Ieder mens zou zich moeten bekommeren om het bestrijden van de verspreiding van HIV, of mensen nu wel of niet kiezen voor het hebben van slechts één partner. Simpelweg je schouders ophalen vind ik getuigen van het weglopen van de verantwoordelijkheid.
Ik wil niet ontkennen dat HIV een probleem is. Echter ik sta geheel achter de RK als zij zegt dat we dit probleem bij de bron moeten aanpakken, i.e. waarschuwen tegen meerdere sexuele relaties. Voor zover ik weet doet de RK, en ook de andere kerken in Afrika, dat ook grootschalig.
Ben ik met je eens Memento
In welk afrikaans land, weet ik zo gauw niet meer, maar heb er eens een documanraire over gezien en ook over gelezen, dat het echt werkt.
beter als in buurlanden waar deze werkwijze niet wordt toegepast ( en dus alleen condooms uitgedeeld worden)