Keuze tussen Moslim en Christenwerknemer

Plaats reactie
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Keuze tussen Moslim en Christenwerknemer

Bericht door Democritus »

Ik zit nu op Nederland 3 het programma:

Waarom Jihaad te kijken.

Een veel vookomend probleem is met de integratie van m.n. Marokaanse jongeren geen baan kunnen vinden.


Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit. Nu heb ik een vraag aan ons als christenen:

Stel jij hebt de keuze tussen een moslim (marokkaan) en refo om deze aan te nemen. gegeven gelijke kwalificaties. Wat doe jij?

Indien je voor een refo kiest waarom dan niet de moslim. Ook gelet op het zoutend zout.

En zou jij deze moslim dan vrijgeven voor zijn feestdagen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Is er niet een enorm mentaliteitsverschil als het gaat over de houding op het werk?

En, dit helaas ten nadele van de Marokkaan? Of is dit een bout vooroordeel?

In dat geval namelijk zou ik altijd voor een niet-moslim kiezen.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik ga voor de refo, ervanuitgaande dat ze de zelfde kwaliteiten en papieren hebben.

Waarom??

Eigen volk eerst. (beetje gevaarlijke uitspraak, maar daar komt het wel op neer)

Refo's zijn ook een minderheid aan het worden, dus die moeten ook aan de bak.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Liever iemand die een zelfde achtergrond heeft, maar ,maar, wel dezelfde capaciteiten. Je ziet het wel eens op scholen, dat ze kiezen voor iemand uit de Gergem of zoiets (niets ten nadele) maar dan niet kijken of iemand wel de capaciteiten heeft.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Liever iemand die een zelfde achtergrond heeft, maar ,maar, wel dezelfde capaciteiten. Je ziet het wel eens op scholen, dat ze kiezen voor iemand uit de Gergem of zoiets (niets ten nadele) maar dan niet kijken of iemand wel de capaciteiten heeft.
Onderwijs wil ik van deze discussie uitsluiten omdat we daar ook met een opvoedkundig perspectief zitten dan kan je geen moslim gebruiken op een refo school. want deze zal nooit Christus als zoon van God en verlosser erkennen en dit kunnen uitdragen naar de kinderen.

Maar...

Denk meer aan een aannemer, accountant, autobedrijf etc.

[Aangepast op 29/11/04 door Democritus]
Adorote

Bericht door Adorote »

Geen van beiden,zou alleen een Christen aannemen .
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Geen van beiden,zou alleen een Christen aannemen .
Hoe bedoel je dit????
Jelle

Bericht door Jelle »

Mijn voorkeur gaat, ujit ervaring wijs geworden, uit naar de christen medewerker.
De arbeidsmentaliteit van de Marokkanen is wel heel wat anders dan die van de Nederlanders.
Uitgesloten dan de goede Marokkanen, maar die vormen helaas een minderheid.
Ik heb het aannemen van Marokkanen al op heel wat manieren fout zien gaan tot het zelfs zover was dat het bedrijf waar het over gaat zelfs helemaal geen Marokkanen meer wilde aannemen.
Ze hebben het best veel geprobeerd en steeds liep het weer fout af.
Helaas is mijn ervaring dat de Marokkaanse gemeenschap in Nederland ook de gemeenschap is die het minst aan de bak komt en waarvan velen werkeloos thuis rondhangen.
Waarom nu juist deze groep, neem een willekeurige groep mensen uit diverse landen, velen van hen hebben werk, studeren en doen wat.
Ik denk dat er bij de Marokkaanse bevolking hier in Nederland dus echt een hele mentaliteits omslag zal moeten plaatsvinden, gebeurd dat niet dan zal het ook nooit wat worden.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Mijn voorkeur gaat, ujit ervaring wijs geworden, uit naar de christen medewerker.
De arbeidsmentaliteit van de Marokkanen is wel heel wat anders dan die van de Nederlanders.
Uitgesloten dan de goede Marokkanen, maar die vormen helaas een minderheid.
Ik heb het aannemen van Marokkanen al op heel wat manieren fout zien gaan tot het zelfs zover was dat het bedrijf waar het over gaat zelfs helemaal geen Marokkanen meer wilde aannemen.
Ze hebben het best veel geprobeerd en steeds liep het weer fout af.
Helaas is mijn ervaring dat de Marokkaanse gemeenschap in Nederland ook de gemeenschap is die het minst aan de bak komt en waarvan velen werkeloos thuis rondhangen.
Waarom nu juist deze groep, neem een willekeurige groep mensen uit diverse landen, velen van hen hebben werk, studeren en doen wat.
Ik denk dat er bij de Marokkaanse bevolking hier in Nederland dus echt een hele mentaliteits omslag zal moeten plaatsvinden, gebeurd dat niet dan zal het ook nooit wat worden.
Eens Jelle. Mensen uit die cultuur zijn van nature een beetje lui. Die mensen hebben een mentaliteit van " waarom zou ik hard werken, ik krijg er toch niet meer voor" . Heeft denk ik met hun cultuur te maken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Poosje terug heeft onze leraar op school stukje gelezen uit de koran. Natuurlijk heel triomfantelijk het studje over vrouwentucht. Daar staat iets in de trand van: Onderwerpt den vrouw aan de tucht, indien zei zich niet onderwerpt, tuchtigt en slaat haar.....

Nou nee dan liever een refo zeg maar. Voel ik me iets veiliger....:o
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Mijn voorkeur gaat, ujit ervaring wijs geworden, uit naar de christen medewerker.
De arbeidsmentaliteit van de Marokkanen is wel heel wat anders dan die van de Nederlanders.
Uitgesloten dan de goede Marokkanen, maar die vormen helaas een minderheid.
Ik heb het aannemen van Marokkanen al op heel wat manieren fout zien gaan tot het zelfs zover was dat het bedrijf waar het over gaat zelfs helemaal geen Marokkanen meer wilde aannemen.
Ze hebben het best veel geprobeerd en steeds liep het weer fout af.
Helaas is mijn ervaring dat de Marokkaanse gemeenschap in Nederland ook de gemeenschap is die het minst aan de bak komt en waarvan velen werkeloos thuis rondhangen.
Waarom nu juist deze groep, neem een willekeurige groep mensen uit diverse landen, velen van hen hebben werk, studeren en doen wat.
Ik denk dat er bij de Marokkaanse bevolking hier in Nederland dus echt een hele mentaliteits omslag zal moeten plaatsvinden, gebeurd dat niet dan zal het ook nooit wat worden.
Eens Jelle. Mensen uit die cultuur zijn van nature een beetje lui. Die mensen hebben een mentaliteit van " waarom zou ik hard werken, ik krijg er toch niet meer voor" . Heeft denk ik met hun cultuur te maken.

Maar dit bovenstaande zou ook voor het gemiddelde ambtenaren bestand kunnen gelden in Ned. Die hebben ook geen goed arbeidsethos
Plaats reactie