Veelplegers in kooi: wie niet horen wil, moet voelen

tukkertje
Contacteer:

Veelplegers in kooi: wie niet horen wil, moet voelen

Bericht door tukkertje »

De winkeliersvereniging van winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht wil notoire veelplegers in kooien opsluiten. Volgens voorzitter H. de Groot is dit nooit de bedoeling geweest, maar rest de winkeliers nu geen andere keuze. "Wie niet horen wil, moet voelen", aldus De Groot.

Volgens hem worden "wij, winkeliers continu geprovoceerd en benadeeld door dezelfde mensen, maar we hebben geen mogelijkheden binnen de wet om deze cirkel te doorbreken." De winkeliers mogen dieven weliswaar opsluiten in een ruimte tot de politie ze komt halen, maar veel winkels hebben geen kast of iets dergelijks om ze vast te houden.

Slopen

Ook is er vaak niet genoeg personeel om op de dief te letten. "Je moet zo iemand toch in de gaten houden. Of hij niet iets aan het slopen is en je moet volgens de wet ook op zijn gezondheid letten." Volgens De Groot zou een beveiligingsbeambte in elke winkel een uitkomst bieden, maar dat brengt huizenhoge kosten met zich mee, die niet elke winkelier zich kan veroorloven.

Kooi

Een manshoge kooi met spijlen ziet de winkeliersvereniging dan ook als praktische en goedkope oplossing. De dief kan weinig schade aanrichten en je kan hem vanuit alle hoeken in de gaten houden. "Het is niet de bedoeling om iemand te kijk te zetten, we zetten die kooi ook niet in de etalage, maar het zal zeker afschrikkend en preventief werken", legt De Groot uit.

Oldenzaal

Een meubelzaak in Oldenzaal plaatste vorig jaar al een kooi in de zaak om winkeldieven op te sluiten. Daar bleek dit middel afschrikwekkend te werken, het aantal winkeldiefstallen nam af.

De winkeliersvereniging van Hoog Catharijne overlegt volgens De Groot met de politie over de risico's die de winkeliers lopen, en de ophaaltermijn van de overtreders. Een woordvoerder van de politie in Utrecht zei woensdag daarvan niets te weten. De Groot verwacht geen problemen, aangezien het is toegestaan overtreders tot de komst van de politie in een ruimte op te sluiten.

De eerste kooien worden al in het eerste kwartaal van dit jaar in een aantal winkels geplaatst. De Groot verwacht zeker opmerkingen van winkelend publiek, maar "als we uitleggen dat het dit is of een prijsverhoging van 10 procent om de beveiliging te kunnen betalen, verwacht ik zeker begrip".

Wat vinden jullie hiervan. kan dit, mag dit.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Veelpleegers moeten aangepakt worden datis zeker maar een kooi ?

Typisch nederland van het ene uiterste naar het andere uiterste eerst wordt er niks gedaan dan komen er kooien voor veelplegers maar met 2,9 coke mag je hier wel rondlopen want je overschrijdt de 3 kilo grens niet.

snappen julie wat ik bedoel

Bart
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Je begrijp je heel goed. Dat vind ik namelijk ook. Beide moet keihard aangepakt worden.

Ben zeker voor het publiceren van de foto's. Dit is alleen maar positief. Die veelplegers kosten de gemeenschap handen met geld. Of ze er van leren weet ik niet, want als je elke dag bijna opgepakt wordt heb je toch wel een behoorlijke olifantshuid.

Wat ide kooi betreft. Goeie zaak. Zie niet wat mensen hierop tegen kunnen hebben.
jacob

Bericht door jacob »

Het zal de meeste veelplegers worst zijn.

de meeste zijn drugsverslaafd.

dit heeft helemaal geen zin.
Pied

Bericht door Pied »

Het schijnt anders wel te helpen, dus waarom niet? Die winkeliers hebben geen andere keus en als 't uit het zicht van de klanten kan blijven vind ik het zonder meer een goed initiatief.
jacob

Bericht door jacob »

oh als het helpt vind ik het prima hoor. maar is dat echt zo?
Pied

Bericht door Pied »

"Een meubelzaak in Oldenzaal plaatste vorig jaar al een kooi in de zaak om winkeldieven op te sluiten. Daar bleek dit middel afschrikwekkend te werken, het aantal winkeldiefstallen nam af."

en

"De dief kan weinig schade aanrichten en je kan hem vanuit alle hoeken in de gaten houden."
Zeggen ze. Of het echt waar is weet ik ook niet, maar het lijkt me heel reeel.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Nu stelen veelplegers volgens mij niet zoveel bij meubelzaken. Het gaat vaak om de wat kleinere artikelen.

Wat zou een goed alternatief zijn voor deze mensen. Moeten die mensen niet gewoon naar een inrichting ofzo. ellicht komen ze dan op een ander spoor. Kunnen ze meteen afkicken van de drugs.
wpv

Bericht door wpv »

Van mij mogen ze de kooi op een goed zichtbare plek plaatsen.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

En de groenteboer maar overrijpe tomaten verkopen ahahahha
limosa

Bericht door limosa »

Ik vind het absoluut niet kunnen. In een beschaafd land (we pretenderen dat nog steeds te zijn neem ik aan?) wordt je opgesloten als je schuld bewezen is. Niet op de manier zoals hier wordt voorgesteld. Ik ben best wel voor pragmatische oplossingen maar hier gaat de rechtstaat aan kapot.
Pied

Bericht door Pied »

Ach kom op zeg, wat een zielig gedoe.
Je moet maar winkelier zijn en elke keer weer zo'n zelfde figuur er met jouw spulletjes vandoor zien gaan. Hebben in dit land dan dieven alleen maar rechten en winkeliers alleen maar plichten? Ik vind het verschrikkelijk slap geklets als mensen meteen beginnen te roepen dat zoiets niet kan. Waarom zou dat niet kunnen? De rechtstaat hieraan kapot? Welnee, de rechtstaat... laat me niet lachen, die hebben we allang niet meer sinds er toch niet gestraft wordt. Draaideurcriminelen, alleen dat woord al!
limosa

Bericht door limosa »

Ik vind het verschrikkelijk slap geklets als mensen meteen beginnen te roepen dat zoiets niet kan. Waarom zou dat niet kunnen?
Zoals ik zei, opgesloten wordt je als je schuld bewezen is. Dit werkt willekeur in de hand, als iemand je niet aanstaat zet je aan de schandpaal. Dat het systeem hier en daar steken laat vallen kan geen reden zijn om maar voor eigen rechter te gaan spelen.
memento

Bericht door memento »

Goed idee, het gaat tenslotte om veelplegers: mensen die al meerdere malen veroordeeld zijn voor een bepaald misdrijf (tenminste, veelPLEGERS impliceerd een eerdere veroordeling).

Misschien ook wel een idee voor bureau Halt, al die vandalerende jeugd in een kooitje op een drukk plek zetten.

Straf is tenslotte om er voor te zorgen dat de dader het nooit meer in zn hoofd haalt zn overtreding nogmaals te begaan, waarom niet een misdadiger te schande zetten? Hij heeft tenslotte iets schandelijks gedaan..
Lecram

Bericht door Lecram »

Je schijnt als winkelier mensen vast te mogen houden, totdat de gealarmeerde politie komt. Dan is zo'n kooi een goed initiatief. Je weet immers dat als je steelt je in die kooi wordt gestopt. Je zou hooguit nog een plastic zak kunnen vragen (met luchtgaatjes) die je over je kop trekt. Dan maak je nog reclame ook in die kooi.
Plaats reactie