Noorderlicht
Noorderlicht
Hebben jullie nog Noorderlicht gezien de afgelopen nacht?
Het was wel de moeite waard.
Het was wel de moeite waard.
Ik heb het wel gezien! Het hoogtepunt was toch wel tussen acht en negen uur gisteravond. Prachtig! Een groen-gele waas die afwisselend krachtige en zwakke straling gaf. Ook veel streamers gezien (bewegende lichtstralen), die van recht vooruit tot wel recht boven ons in banen uitwaaierden. Wat ook heel speciaal was, waren twee rode gloeden van zuurstofdeeltjes die naar elkaar toebewogen tot een ballonachtige vorm. Dat was rond een uur 's nachts. Spectaculair!
Als je al die grootsheid ziet, voel je je toch wel erg nietig, als mens.
Als je al die grootsheid ziet, voel je je toch wel erg nietig, als mens.
Dat staat nog op de to-do lijst. Ik wil het nog wel een keertje gaan zien. Ik zal het eens in de gaten houden. Maar waar in de Randstad kun je nu een plek vinden zonder lichtvervuiling? http://www.lichtvervuiling.nl
Het wordt hier inderdaad niet meer donker . . . ;-(
Van die lichtvervuiling-site:

Deze kaart toont de meest verstedelijkte gebieden op aarde, gezien door de ogen van de satellieten van het Amerikaanse Air Force Defense Meteorological Satellite Program (DMSP). Deze wereldatlas van het nachtelijke duister is begin 2001 samengesteld door astronomen van de universiteit van Padua in Italië en onderzoekers van het Nationaal Geofysisch Informatiecentrum in Boulder in de Verenigde Staten. De foto's zijn gemaakt vanaf de relatief geringe hoogte van 830 kilometer en laten de helderheid van kunstmatige, permanente lichtbronnen zien.
Kunstlicht concentreert zich in de Verenigde Staten, West-Europa en Japan, maar ook de rivier de Nijl en de Indiase grens worden zichtbaar, evenals het Russische spoorwegnet door steden en dorpen die daarlangs liggen. Eén op de vijf aardbewoners - en zelfs de helft van de Europeanen - woont op een plek waar niet eens de Melkweg te zien is. Nederland is, samen met België en Puerto Rico, het meest verlichte land ter wereld. Nergens is er meer kunstmatige lichtuitstoot dan hier.
Een groot formaat van deze foto is te vinden op: antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0011/ea ... sp_big.jpg
Van die lichtvervuiling-site:

Deze kaart toont de meest verstedelijkte gebieden op aarde, gezien door de ogen van de satellieten van het Amerikaanse Air Force Defense Meteorological Satellite Program (DMSP). Deze wereldatlas van het nachtelijke duister is begin 2001 samengesteld door astronomen van de universiteit van Padua in Italië en onderzoekers van het Nationaal Geofysisch Informatiecentrum in Boulder in de Verenigde Staten. De foto's zijn gemaakt vanaf de relatief geringe hoogte van 830 kilometer en laten de helderheid van kunstmatige, permanente lichtbronnen zien.
Kunstlicht concentreert zich in de Verenigde Staten, West-Europa en Japan, maar ook de rivier de Nijl en de Indiase grens worden zichtbaar, evenals het Russische spoorwegnet door steden en dorpen die daarlangs liggen. Eén op de vijf aardbewoners - en zelfs de helft van de Europeanen - woont op een plek waar niet eens de Melkweg te zien is. Nederland is, samen met België en Puerto Rico, het meest verlichte land ter wereld. Nergens is er meer kunstmatige lichtuitstoot dan hier.
Een groot formaat van deze foto is te vinden op: antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0011/ea ... sp_big.jpg
Wat zijn dat schitterende foto's, Geerten! Heb je die zelf gemaakt? Wanneer is het Noorderlicht weer te zien? Komende nacht ook nog? En is dat hier in de randstad ook te zien? Vooral die foto tussen de bomen door is echt enorm mooi! Ik heb er niets over in de krant gelezen of op het nieuws gehoord. Anders was ik daar mn bed wel voor uit geweest!
Nee Pingpongbal, die foto's heb ik niet zelf gemaakt. Heb ik de apparatuur niet voor joh!
Maar ik ken heel wat pagina's waar je meer te weten kunt komen over poollicht en noorderlicht. Daar waren ook foto's van vannacht en ik heb de foto's uitgezocht die het meest leken op wat ik heb gezien.
Er is vannacht misschien ook nog kans om het te zien. Moet je niet in de stad blijven zitten, maar het land een eindje inrijden, waar het goed donker is, dat heb ik ook gedaan gisteren. Statistieken bijhouden en wanneer de meeste kans is op mooi, wolkenloos zicht, duik je de auto in. Rijen maar!
Maar ik ken heel wat pagina's waar je meer te weten kunt komen over poollicht en noorderlicht. Daar waren ook foto's van vannacht en ik heb de foto's uitgezocht die het meest leken op wat ik heb gezien.
Er is vannacht misschien ook nog kans om het te zien. Moet je niet in de stad blijven zitten, maar het land een eindje inrijden, waar het goed donker is, dat heb ik ook gedaan gisteren. Statistieken bijhouden en wanneer de meeste kans is op mooi, wolkenloos zicht, duik je de auto in. Rijen maar!
De plaatsen waar je 's nachts minst last hebt van licht, dus de donkerste plekjes van Nederland zie je op de rode stippen. Het kleine kaartje toont in wit het meest lichte deel van Nederland:Oorspronkelijk gepost door limosa
Het wordt hier inderdaad niet meer donker . . . ;-(

[Aangepast op 31/10/03 door Geerten]