Wat doe jij tegen de zonde?

Lecram

Wat doe jij tegen de zonde?

Bericht door Lecram »

Bij veel mensen, gelovigen, die ik spreek hoor je dat de zonde iets is dat er soms heel geniepig insluipt, maar je voelt het soms ook van te voren aankomen.

Zo heeft de één bijvoorbeeld driftbuien, waarbij die voelt dat hij driftig wordt.

De ander heeft weer hoogmoedige gedachte, die hij in zich op voelt komen.

Misschien is er weer een ander die vast zit aan het geld en daarmee loopt.

En een veel gehoorde is ook dat, vooral mannen, bepaalde gevoelens en begeerte in zich op voelen komen bij het zien van of het denken aan mooie vrouwen.

Hoe kunnen wij ons hiertegen wapenen. Ik denk bijvoorbeeld aan deze tekst:
2 Petrus 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

Daar lijkt Petrus te zeggen dat wij ernaar kunnen streven om heiliger te leven zodat wij niet meer struikelen.

En dit bekende gedeelte uit Efeze:

Efeze 6:
10 ¶ Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

Ik hoop niet dat deze discussie verzandt in een welles en nietes wat een mens kan doen, maar laten we met elkaar nadenken over hoe we de strijd, praktisch gezien, aan kunnen gaan tegen de zonde.

[Aangepast op 15/3/05 door Lecram]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

ja, een goed onderwerp.
Elke gelovige heeft zijn eigen boezemzonde.

Ik las vorige week dat de Heere Jezus zei tegen zijn discipelen: waakt en bid, opdat gij niet in verzoeking komt.

Ik denk, dat als je veel met het Woord bezig bent, en je hart daardoor vrede heeft, dat je in Christus wonden kijkt, dat je dan ook voor vele zonden bewaard blijft.

Maar het vlees is zwak en begeert tegen de Geest, ik weet het.
Maar toch strijden!
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat ook helpt, is als je die zonde in je op voelt komen, dat je tot God bidt en Hem smeekt die gedachte uit je weg te nemen. Vertrouwend dat God je wil helpen.

Ik heb al meermalen meegemaakt dat die zondige gedachte als sneeuw voor de zon wegsmelt. Wat kan de dankbaarheid dan groot zijn.
Anderzijds, als je toegeeft aan die begeerte/zonde, is de kater des te groter.

En zeker, Matthijs, een nabij leven behoedt je voor veel zonden.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

zeker Matthijs en Lecram, een nabij leven behoed je voor veel zonden, maar ontdek je ook aan veel zonden.

Idd, alls we de Heere vragen hoedt ons (mijn) voor de zonde, dat doet de Heere dat ook op Zijn tijd en wijze.

waar je achteraf denk, Heeere wat ben U toch goed en "dat" voor Mij.
Adorote

Bericht door Adorote »

Elke dag vergeving vragen met een oprecht hart.

En er tegen strijden ,maar dat mag in alle blijmoedigheid, daar we kunnen pleiten op Zijn Heilige Kruisverdienste, en op mogen zien en deelgenoot worden en zijn van het Levendschenkend Kruis, ten Eeuwig Leven .
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Psalm 6
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester, op de Neginoth, op de Scheminith.

2 O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!

3 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.

4 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?

5 Keer weder, HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.

6 Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?

7 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.

8 Mijn oog is doorknaagd van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.

9 Wijkt van mij, al gij werkers der ongerechtigheid; want de HEERE heeft de stem mijns geweens gehoord.

10 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.

11 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik beschaamd worden
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Luister op Prekenweb de 2 schitterende en leerzame preken van Ds. C. Harinck over 2Petrus 1:10
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Psalmen 51

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester.
2 Toen de profeet Nathan tot hem was gekomen, nadat hij tot Bathseba was ingegaan.
3 Wees mij genadig, o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden.
4 Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde.
5 Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.
7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
8 Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend.
9 Ontzondig mij met hysop, en ik zal rein zijn; was mij, en ik zal witter zijn dan sneeuw.
10 Doe mij vreugde en blijdschap horen; dat de beenderen zich verheugen, die Gij verbrijzeld hebt.
11 Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
13 Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.
14 Geef mij weder de vreugde Uws heils; en de vrijmoedige geest ondersteune mij.

15 Zo zal ik de overtreders Uw wegen leren; en de zondaars zullen zich tot U bekeren.
16 Verlos mij van bloedschulden, o God, Gij, God mijns heils! zo zal mijn tong Uw gerechtigheid vrolijk roemen.
17 Heere, open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen.
18 Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandofferen hebt Gij geen behagen.
19 De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
20 Doe wel bij Sion naar Uw welbehagen; bouw de muren van Jeruzalem op.
21 Dan zult Gij lust hebben aan de offeranden der gerechtigheid, aan brandoffer en een offer, dat gans verteerd wordt; dan zullen zij varren offeren op Uw altaar.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Luister op Prekenweb de 2 schitterende en leerzame preken van Ds. C. Harinck over 2Petrus 1:10
Nou he! Schitterende preken. Echt aan te raden!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Luister op Prekenweb de 2 schitterende en leerzame preken van Ds. C. Harinck over 2Petrus 1:10
Die heeftie een aantal jaar geleden ook in Vlaardingen gehouden. Weken later sprak men er nog over.
MS

Bericht door MS »

Prachtige preek over de geestelijke wapenrusting Efeze 6:13,

http://www.theologienet.nl/documenten/p ... usting.rtf

Kost je max een half uur, de moeite waard!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Voor mij was het boekje 'brieven uit de hel' van C.S. Lewis een leerzaam boekje. Misschien klinkt het raar, maar om de duivel als vijand te identificeren. Uiteraard is het boekje fictie. Toch ga je nadenken over al de verleidingen in het leven en is het aan de andere kant tot troost dat de macht van de duivel beperkt is.

Uiteraard moet het niet bij het nadenken blijven, maar dit moet ons in gebed brengen met de vraag om kracht om te strijden tegen de duivel.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Op de jongerenavond in Driebergen werd Henk Binnendijk een vraaggesteld:

* Hoe volhard je in strijden tegen de zonde?
- Door te blijven kijken op Christus en weten dat Hij de zonden heeft overwonnen, wetende dat wij in Hem een nieuwe schepping zijn!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Op de jongerenavond in Driebergen werd Henk Binnendijk een vraaggesteld:

* Hoe volhard je in strijden tegen de zonde?
- Door te blijven kijken op Christus en weten dat Hij de zonden heeft overwonnen, wetende dat wij in Hem een nieuwe schepping zijn!
Dit lijkt me de enig juiste reactie tot nu toe.
MS

Bericht door MS »

Helemaal niet mee eens.

De geestelijke wapenrusting lijkt me heel belangrijk, volgens mij geld deze alleen voor de bekeerde.
Ben je dat niet, dan is het bidden en smeken en om vergeving vragen, want wij mensen zijn veel te zwak om de zonde buiten te sluiten.
Plaats reactie