Mijn situatie: Ik ben voorzitter van Jeugdvereniging Shalom Alechem. Wij zijn een zelfstandige vereniging (eigen gekozen bestuur) binnen de Gedachtenis kerk te Oud Beijerland (chr. geref).
Ik merk op de jv heel erg dat het niet vanzelfsprekend is om mee te doen aan activiteiten binnen de kerk. Onze kerk telt ongeveer 80 jongeren op jv leeftijd. Hiervan komen ongeveer 25 mensen naar JV. Zes mensen op jv zijn buitenkerkelijk of komen uit een andere gemeente.
Er komen dus relatief weinig jongeren naar JV. Dit geld ook voor catechesatie, en voor de jongerenclub.
Als ik vraag aan mensen waarom ze niet naar jv komen lijkt het alsof we een imago probleem hebben (duf, saai). Dit is niet het geval. Maar het vooroordeel is niet weg te krijgen.
Waar het mij meer op lijkt is dat het tegenwoordig niet meer normaal is voor jongeren om mee te doen aan kerkelijke activiteiten. Een groot deel komt zelfs zelden in de kerk. Natuurlijk is dit niets nieuws. Maar ook de mensen op JV zijn nergens voor te porren. Niemand neemt initiatief (de uitzonderingen daargelaten), over geloof spreken is eng.
Nu denk ik dat het probleem niet zozeer bij de jongeren ligt, maar veel eerder. De kindernevendienst is altijd al drukbezocht, maar daarna lijkt het in te storten. De kinderclub (8 tot 12) word bezocht door een kleine groep, de jeugdclub (12-16) door 5 mensen. En daarna de jv door (als je het zo bekijkt) door nog redelijk veel mensen.
Nu vraag ik me af. Zijn er mensen die dit probleem kennen (tuurlijk wel). Maar zijn er ook mensen die weten wat hier aan te doen valt? Simpelweg op dezelfde manier doorgaan lijkt me niet slim. Af en toe een voetbal avondje organiseren is ook niet een baanbrekend succes.
Het lijkt alsof de ouderlingen alleen maar aandacht voor ons hebben als er iets is uitgehaald, en ze ons kunnen berispen. (er werden een keer 30 blikjes bier gevonden na de afsluitavond (25 man). Direct werd er gebeld.
We hebben trouwens wel een jeugdraad mar het lijkt weinig uit te maken. Zij organiseren 2x per jaar een avondje en 2x per jaar gesprekken met alle jeugd in groepen van 5.
Ik hoop dat mijn verhaal niet te chaotisch is geworden (tis lastig tikken in zo'n klein scherm).
Dus, heb je advies, weet je een boek, is iemand hier mee bezig?