Geloofsgroei

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Geloofsgroei

Bericht door Pim »

Afgelopen week beluisterde ik een preek waarin gesteld werd dat Heiligmaking een 'ondergeschoven stuk' is in de GG (maar wellicht ook in andere kerkgenootschappen?) en dat tegelijkertijd twijfel als hét kenmerk van geloof wordt gezien. Dit alles niet conform 2 Petr. 1: 5-11
En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.

9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.

10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

11 Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
Als we bovenstaand tekst gedeelte eens op ons in laten werken, dan komen opmerkingen als 'slechts weinig kinderen van God komen tot Christuskennis' en de klachten over het 'weinige doorbrekende werk' toch in een ander daglicht, niet?

Zonder deze zaken 'bij het geloof te voegen' wordt dus niet de zaligheid gemist, want het is en blijf Sola Fide, maar de troost in dit leven wordt misschien wél veel gemist?!
Mooie beeldspraak in dit kader: zie het leven als een bootreis naar Amerika. Alle reizigers komen in Amerika, dat is buiten kijf, maar sommigen zijn heel de reis zeeziek....

Onderstaand een artikel in het RD van vandaag wat concreet over levensheiliging gaat.
LEIDEN - „In de reformatorische kerken worden allerlei eisen gesteld waaraan mensen moeten voldoen voordat ze kunnen geloven. Daarmee is de theologie van de rooms-katholieke kerk volop binnengehaald, die de heiliging voor de rechtvaardiging stelt.â€
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Afgelopen week beluisterde ik een preek waarin gesteld werd dat Heiligmaking een 'ondergeschoven stuk' is in de GG (maar wellicht ook in andere kerkgenootschappen?) en dat tegelijkertijd twijfel als hét kenmerk van geloof wordt gezien. Dit alles niet conform 2 Petr. 1: 5-11
Was dat een preek van prekenweb, Pim? :!
england

Bericht door england »

Mooi stukje, goeie vraag...

Zelf heb ik het idee dat in Engeland er meer nadruk op ligt dat heiligmaking automatisch volgt op rechtvaardigmaking, en dat als er geen heiligmaking is je de rechtvaardigmaking misschien ook wel mist...

Ook wordt er hier veel strakker gesteld dat de boom aan zijn vrucht gekend wordt, en niet aan zijn wortel...

Ik zelf vind het heel erg moeilijk. Als je kijkt naar de vruchten van de Geest in Galaten 5, dan voel je hoe erg je tekort schiet!
Als troost is men daarom veel meer intrensiek geworden...zo van: kijk maar in je eigen hart...?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Afgelopen week beluisterde ik een preek waarin gesteld werd dat Heiligmaking een 'ondergeschoven stuk' is in de GG (maar wellicht ook in andere kerkgenootschappen?) en dat tegelijkertijd twijfel als hét kenmerk van geloof wordt gezien. Dit alles niet conform 2 Petr. 1: 5-11
En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.

9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.

10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

11 Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.
Over bovengenoemd gedeelte heb ik nog een mooie preek van ds. C. Harinck die hij eens in Vlaardingen heeft gehouden. Weken later werd er in de gemeente nog steeds (zeer positief) over gesproken. gelukkig is het dus niet overal in de GG zo.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Ten aanzien van levensheiliging moeten we, denk ik zowel terecht bij Kohlbrugge als bij zgn. heiligingskerken. (bijvoorbeeld de Kerk v/d Nazarener, een Wesleyaanse heiligingskerk).

De eerste benadrukt dat al onze goede voornemens, ijverige pogingen en gedisciplineerde levenshoudingen en wetsbetrachting (heiligingskrukken) ons nooit en op geen enkele manier ook maar iets dichter bij de zaligheid brengen. Het zijn allemaal natuurlijke werken, die niets opleveren, zolang ze niet met een werkelijke wedergeboorte gepaard gaan. Zelfs ijverige bestudering van de Schrift of een strikt te handhaven christelijke levensstijl rechtvaardigen en of heiligen de mens niet. Het komt aan op geloof. De vlucht van een naakte en berooide mens naar Christrus: " Heer, ontferm U over mij".

De heiligingskerken benadrukken meer het discipelschap dat volgt op de roeping door de Heer en op een gelovige overgave aan Hem. Men wordt geroepen tot een trouw en dienstvaardig discipelschap, als dienstknecht van God. Daarbij hoort, dat we gehoorzaamheid leren. Dat we onder alle omstandigheden Jezus Christus in het oog houden en daarom breken met allerlei zonden en verslavingen. het gaat er dan om, dat er tal van gewoonten, driften en neigingen zijn, die ons van het gebedsleven en geloofsleven vervreemden. Dit soort kerken richten zich vooral op mensen, die zwakten kennen: verslavingen aan drank, sex of drugs. Men leert natuurlijk ook de bekering, maar vooral de strijd om te stoppen met de zonde en om te wandelen, waardig de roeping waarmee men geroepen is, krijgt de nadruk.

De volgorde zal wel steeds zo zijn: roeping, geloof, discipelschap.

Daarmee staan Kohlbrugge en deze kerken wel ver uit elkaar, wat de nadruk betreft, die zij leggen, maar in wezen is het dezelfde christelijke boodschap, dat wij het niet zelf kunnen, maar dat Hij ons bekwaam maakt en ons rechtvaardigt en heiligt.

gravo
england

Bericht door england »

Zogenaamde heiligheids kerken etc, denk bijvoorbeeld aan de Keswick convention etc, zijn hier erg algemeen.
Ik heb er toch wel moeite mee. Want men richt zich vaak op 1 bijzondere zonde. En meestal zijn dat uiterlijke zonden. Het is ook vaak een opgelegd iets, en ik hou niet zo van door-de-kerk-opgelegde-ietsen....

Gevolg is dat men erg 'strict' is in bepaalde zaken, en men in zonden leeft in andere...

Ik denk dat de vruchten van de Geest essentieel is. Zonder dat heeft het ook geen zin om andere zaken aan te pakken, en de 9 vruchten omspannen het hele leven... Dan zit drugs alcohol en dergelijke er meteen bij in... Maar ook dat Liefde als erste staat... zonder de Liefde zijn we immers niets...?
Plaats reactie