Kunnen wij Gods werk tegen houden?

Gerrie

Kunnen wij Gods werk tegen houden?

Bericht door Gerrie »

Nav de volgende reactie van Robert (uit Makkelijke bekeringen of niet) wil ik de Dordtse Leerregels citeren. Daarna kunnen we in deze topic verder discussiëren over de (on)mogelijklheid van het weerstaan van Gods werk.
Wij moeten ons actief bekeren, en dan blijkt achteraf dat God het heeft gedaan!
Laat ik het anders zeggen, ik geloof zeker dat wij de bekering tegen kunnen houden! Wij kunnen de bekering niet zelf veroorzaken, want het moment dat we het zelf willen veroorzaken heeft God het al in ons hart bewerkt.
Het gaat mij met name om de vetgedrukte zin.
In DL Hoofdst.3,4; verwerping der dwalingen 8 staat het als dwaling zo:
(en nu citeer ik dus ook Refojongere)
Wij verwerpen de dwalingen van hen die leren:
Dat God niet zulke krachten van Zijn almogendheid in de wedergeboorte van de mens gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtig en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen van genade volbracht zijnde, die God gebruikt om de mens te bekeren, de mens toch God en de Heilige Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, zo kan weerstaan, en metterdaad ook dikwijls weerstaat, dat hij zijn eigen wedergeboorte geheel belet; en dat het daarom in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet.

Dit kan niet waar zijn:
Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking van de almachtige God aan de wil van de mens onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren:
Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19).
En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11).
En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).
Dit heeft een andere invalshoek dan de topic 'makkelijk/moeilijke bekeringen' en daarom m.i. beter voor een nieuwe topic.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Vanuit de uitverkiezing bezien is het niet mogelijk Gods werk tegen te houden. Die uitverkoren zijn, zullen zeker zalig worden.
Vanuit de mens bezien: wij zullen de Geest tegenwerken, tenzij God Zelf dat verhoedt. En dan hebben wijzelf daar schuld aan, niet de Heere.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Bedankt voor jullie reacties, Pied en VBG.
Maar nu praktisch.
De bijbel roept op tot bekering en geloof. En zeker niet tot afwachten.
En wij (jullie ook?) zeggen toch ook tegen mensen: lees in de bijbel en bidt er toch om.
Ik zit me af te vragen of je het kunt vergelijken met eten en drinken. Een normaal mens eet en drinkt en groeit daardoor. Je zou kunnen zeggen: de mens kan niets, de Heere moet het zegenen. En ook zonder dat de mens eet en drinkt kan de Heere toch wel iemand laten leven. Maar de normale weg is dat de mens zelf eet en drinkt. Hoewel, uiteindelijk kan geen één mens de wil van de Heere is deze weerstaan.
Zo ook met geestelijk eten en drinken (=bijbel lezen en bidden en naar de kerk gaan e.d.).
Hoewel ik nu in het straatje van Robert zit te praten, ben ik het toch niet met zijn (eerder genoemde) uitspraken) eens.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Daar wordt het een wanhopige toestand indien niet gelijktijdig Christus als de volkomen zaligmaker wordt aangewezen. En dat is dan ook het enige wat overblijft!
Voorbijganger,
De toestand blijft wanhopig als er alleen een aanwijzen is en geen mijnen. Alleen als Christus mijn zaligmaker is, dan ben ik behouden. En dat vraagt geloof. En dat geloof kan God geven, maar Hij kan het ook niet geven. Toch blijft de oproep klinken: bekeert u en gelooft het evangelie, alsof we het allemaal zelf moeten doen. Ik neem aan dat je niet bedoelt dat we alles maar lijdelijk ondergaan.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

En daar sluit ik mij bij aan.
Christina

Bericht door Christina »



Dus in verwachting uitzien tot de gave wordt geschonken, niet rusten tot de beloften hun vervulling hebben.En dat is echt iets anders als het werken van een geloof en een aannemen van het woord. Dat is zoiets als: het staat er toch! Het is toch duidelijk! Zo bekeren we onszelf in plaats van bekeerd te worden. En daarmee lopen we God, met eerbied gezegd, voor de voeten


Wij God voor de voeten lopen als wij Hem aan Zijn woord houden? Dat zou ik je zo niet nazeggen! In verwachting uitzien tot de gave wordt geschonken, niet rusten tot de beloften hun vervulling hebben. Zo werkt het geloof juist wel. Kijk maar eens naar Abraham in Rom. 4. Waaruit bestond zijn geloof? Dat God hem iets beloofd had en dat hij het nog niet had (het kind). Het gaat juist om het aannemen van het woord omdat het er staat! Anders maken wij met eerbied gezegd van God een leugenaar. In Hand 11:21 staat: En de hand des Heeren was met hen; en een groot getal geloofde, en BEKEERDE ZICH tot den Heere. Mag dat er wel zo staan?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Kunnen wij Gods werk tegen houden?
NEE, op geen enkele manier. God bepaald wat er gebeurd, wat wij doen, wat wij denken. En dat kun je niet tegen houden. God is almachtig.




tukker
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
NEE, op geen enkele manier. God bepaald wat er gebeurd, wat wij doen, wat wij denken. En dat kun je niet tegen houden. God is almachtig.
Even een vraag aan jou Tukkertje:

Bedoelde je het zo?
Wij kunnen dus rustig maar doen wat ons goed dunkt. Wij zijn het niet zelf, maar de Heere heeft bepaald dat we het zo zullen doen.
:pu
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

JA!!!! Wij kunnen Gods Geest tegenwerken!!!!!!

Elk mens dat onbekeerd sterft heeft er zelf 100% schuld aan! Bij God is zoveel genade dat heel de wereld bekeerd kan worden!!!!! Wie zich dan niet bekeerd heeft Gods Geest tegen gewerkt! Als we onbekeerd blijven dan zal Christus hetzelfde over ons zeggen als Hij tegen Jeruzalem heb gezegd!!!!

Als wij zelf 100% schuld hebben, dan is dat gewoon 100% tegenwerken want er is genoeg genade.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Gerrie schreef:
Wij kunnen dus rustig maar doen wat ons goed dunkt. Wij zijn het niet zelf, maar de Heere heeft bepaald dat we het zo zullen doen.
Nee absoluut niet. Wij zijn zelf voor de volle 100% verantwoordelijk voor onze daden. Wat ik er mee zeggen wil is dat God beslist. Of het nu goed of niet goed voor ons is.
God is het begin en het einde.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Kridje ik denk dat we de Geest niet kunnen tegen werken.

Echter wordt er in de schrift gesproken over de H.Geest Bedroeven en wordt er gesproken over de H.Geest uitblussen.
Dat zijn zaken die aan s'mensen kant liggen. Wat wij niet kunnen tegen werken is Gods Raad. deze wordt door alles heen uitgevoerd.
Tuurlijk is dat zo! God heb ook de vrijmacht maar dat is niet iets om achter te schuilen en daar leek het bij sommige reactie's op en daarom heb ik een 'linkse' reactie gegeven.

Al is en blijft het wel zo dat we God niets kunnen toerekenen als we geen kind van Hem worden want er is genoeg bloed! En als er genoeg bloed is, dan kan het niet anders of (onbewust/door God gestuurd) we hebben de Geest tegen gewerkt waar God totaal geen schuld aan heb!

Heerlijk, als het moet genoeg bloed voor heel de wereld!!!!!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Is het niet zo?

Wij kunnen alleen maar God tegenwerken en zijn altijd schuldig.

Alleen als God komt met Zijn onwederstaanbare kracht, dan pas worden we veranderd.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Is het niet zo?

Wij kunnen alleen maar God tegenwerken en zijn altijd schuldig.

Alleen als God komt met Zijn onwederstaanbare kracht, dan pas worden we veranderd.
Ik denk dat je hierin gelijk heb! Dit probeerde ik ook aan te geven. De mens is zelf 100% schuldig als God niet in hem komt. Er is genoeg bloed maar we willen/pakken het niet!
Gods Woord spreekt ook over de Geest uitblussen dus de mens kan de Geest zo tegenwerken dat de Geest niet meer in de mens wil werken. Anders verwoord dat is de verharding waartegen nogal wordt gewaarschuwd.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Wat moeten we dan met het bijbelgedeelte waar heel duidelijk in staat dat wij (de mens!) Gods Geest kunnen uitblussen? Anders verwoord dat we Gods Geest zo kunnen tegenwerken dat Hij niet in ons wil komen?
Plaats reactie