voortgaande ontdekking

erdna

voortgaande ontdekking

Bericht door erdna »

Er is hier veel gediscussieerd over ellendekennis, en ontdekking van onze verloren staat door de Heilige Geest, als de weg waarin plaats gemaakt wordt voor de Gezegende Middelaar Gods en der mensen.

Dat is belangrijk om vast te houden.

Maar waar ik niet veel over gehoord of gelezen heb, is de voortgaande ontdekking.

Ik hoorde eens van iemand die het volgende advies kreeg van zijn predikant "vraag maar veel om ontdekkend licht". Het ging niet over de aanvankelijke ontdekking buiten God en Christus te leven, want deze persoon mocht iets kennen van de openbaring van Christus in zijn leven. Nee, het ging over nadere ontdekking.

Maar wat wordt daarmee bedoeld?
En wat staat er over in de bijbel?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Maar wat wordt daarmee bedoeld?
En wat staat er over in de bijbel?
Goede vraag, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voortgaande ontdekking is niets anders de een deel van de dagelijkse bekering, namelijk de afsterving van de oude mens.

Wat is de afsterving van de oude mens? Een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden.

En was het David niet die vroeg om ontdekking van zonde (Ps. 139:23, 24). Werd David niet dieper ontdekt aan zichzelf (Ps. 51). Kwam Petrus zichzelf niet tegen? Ondervond Paulus het niet dagelijks. Gaat diepere kennis van genade niet samen met diepere kennis van jezelf? Onze ogen gaan steeds meer open voor onze zonden, alleen in die weg kunnen we de zonden doden. Daarom moeten we maar veel vragen om waarachtige ontdekking aan onze heimelijke zonden.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Lees de psalmen.
Ellendekennis zou ik meer in de aanvang plaatsen.
Zondekennis/ellendekennis is een levenslang proces van verdieping om dicht bij Gods vergevende liefde te leven/blijven.
Waarom moest David zoveel klagen in de psalmen?
Het was steeds weer z'n zonden die hij moest belijden.
Dat is de weg van de heiligmaking.

Ik ben het met je eens dat er op het forum een overgroote nadruk gelegd wordt op het begin. Voor een aantal personen op OSW moet een mens al een half leven van heiligmaking doorlopen alvorens kennis van de Zakigmaker te ontvangen.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Voortgaande ontdekking is niets anders de een deel van de dagelijkse bekering, namelijk de afsterving van de oude mens.

Wat is de afsterving van de oude mens? Een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden.
De oude mens sterft niet af!
De oude mens moet uitgedaan worden, er moet afstand van genomen worden. Ik ben het ook niet met de formulier-uitspraak eens dat we onze natuur moeten doden. Dat kunnen we niet.
We door Christus leven, en onze oude natuur niet voeden. Rom 13:14
En was het David niet die vroeg om ontdekking van zonde (Ps. 139:23, 24). Werd David niet dieper ontdekt aan zichzelf (Ps. 51). Kwam Petrus zichzelf niet tegen? Ondervond Paulus het niet dagelijks. Gaat diepere kennis van genade niet samen met diepere kennis van jezelf? Onze ogen gaan steeds meer open voor onze zonden, alleen in die weg kunnen we de zonden doden. Daarom moeten we maar veel vragen om waarachtige ontdekking aan onze heimelijke zonden.
Mooi gezegd. In het licht van de vergevende liefde worden onze zonden groter.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De werkingen des lichaams moeten we doden (Rom. 8:13)
Doodt dan uw leden die op de aarde zijn (Kol. 3:5)
Majorca

Bericht door Majorca »

Zou het ook geen voortgaande ontdekking zijn als de zondaar meer en meer gaat leren wie Christus is? In Zijn ambten, namen, staten enz.? Het Evangelie (en ten diepste Christus) is toch een verborgenheid volgens de apostel?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
De werkingen des lichaams moeten we doden (Rom. 8:13)
Doodt dan uw leden die op de aarde zijn (Kol. 3:5)
Hier gaat het over zonden en niet over je oude natuur als zodanig.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door erdna"vraag maar veel om ontdekkend licht".
Is dat een Bijbels advies?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

We bidden toch iedere zondag om het licht van de Heilige Geest? Het licht om de duisternis omtrent onze staat, onze zonden, onze levenswandel, Zijn heerlijkheid, Zijn vergevende liefde, Zijn voorbeeldige levenswandel, Zijn werk in Zijn volk.

"Hier gaat het over zonden en niet over je oude natuur als zodanig. "

De werkingen des lichaams zijn die niet hetzelfde als de werken des vleses (Gal. 5). Is het vlees niet wat je moet doden (Gal. 5:25: Kruisigen!). Is het vlees niet gelijk aan de oude natuur = oude mens? Allemaal bewoordingen voor hetzelfde.

[Aangepast op 11/11/04 door Refojongere]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door erdna"vraag maar veel om ontdekkend licht".
Is dat een Bijbels advies?
Ik ha deigenlijk eerder verwacht: "zullen we samen om ontdekkend licht bidden?"
Refojongere

Bericht door Refojongere »

We hadden het toch over een advies dat een predikant geeft?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
We hadden het toch over een advies dat een predikant geeft?
Volgens mij wel.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Of je nu dat adviseert of samen direct in de praktijk brengt, dan maakt toch niet uit voor de juistheid van het advies?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Of je nu dat adviseert of samen direct in de praktijk brengt, dan maakt toch niet uit voor de juistheid van het advies?
Op zich niet, maar het suggereert ene bepaalde blinde vlek die de predikant wel ziet maar de ander blijkbaar niet.
Verder vermaand Paulus ook om elkaar te onderwijzen vermanen en te bidden zonder ophouden. Een beetje herder bidt met zijn gemeenteleden en onderwijst vanuit Gods Woord. ik vind het een beetje vaag advies op een vage situatie. Misschien kun je de toedracht van het advies beter omschrijven.
Plaats reactie