financiering SGP

limosa

financiering SGP

Bericht door limosa »

Stel (want dan hebben we iets om over na te denken) dat de SGP afhankelijk wordt van giften om voort te bestaan.

Mogen we dan in de kerken gaan collecteren voor de SGP?

We zien ook wel dat we in de kerk wat doen voor de zending. Logisch, de verspreiding van het Evangelie is een belangrijke zaak. We doen ook wel eens iets voor ouderen en gehandicapten. Zou al wel eens iets discutabeler kunnen wezen. Maar vanuit de kerk een geldstroom naar de politiek? Da's echt een stap verder. Hoe kijken we daar tegenaan?
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Van nosnieuws:

Verbod op subsidie SGP 7-09-05
Vrouwe Justitia (foto ANP)

De overheid mag geen subsidie meer verstrekken aan de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), omdat die politieke partij in haar statuten heeft staan dat vrouwen geen volwaardig lid mogen worden.

Dat is de uitkomst van een proefproces dat het Clara Wichmann Proefprocessenfonds en zeven andere maatschappelijk organisaties hadden aangespannen.

De rechter vindt dat de staat door middel van de subsidie meewerkt aan discriminatie. Dat is in strijd met het door Nederland geratificeerde Vrouwenverdrag.

"De overheid heeft niets ondernomen om aan de discriminatie van vrouwen door de SGP een einde te maken, maar heeft zelfs de SGP ondersteund door middel van het verlenen van subsidie", aldus het vonnis.

Geen stemrecht
In artikel 10 van de statuten van de SGP, die twee zetels in de Tweede Kamer heeft, staat dat alleen mannen volwaardig lid mogen worden van de partij.

Vrouwen mogen wel buitengewoon lid worden, wat betekent dat zij binnen de partij geen stemrecht krijgen en niet in aanmerking komen voor politieke en bestuursfuncties.

De SGP is verbaasd en teleurgesteld over de uitspraak. Volgens de partij geeft de rechter een aanvechtbare uitleg van het Vrouwenverdrag en is de uitspraak in strijd met wat hierover eerder juridisch en politiek is uitgesproken.

Forse aderlating
Het stopzetten van de subsidie is een forse aderlating voor de partij en heeft gevolgen die nu nog niet te overzien zijn, zegt de SGP.

Uit de jongste cijfers van de Kiesraad blijkt dat de SGP in 2001 ruim 3 ton aan subsidies ontving. Dat is ongeveer eenderde van de inkomsten van de partij.

De eisende partijen wilden ook dat de statuten van de SGP nietig verklaard zouden worden.

Maar volgens de rechtbank kan dat alleen worden geëist door vrouwelijke leden van de SGP, die zich in hun rechten aangetast voelen. Die zijn echter niet gevonden.




Volgens RUG heeft de SGP 25700 leden. Kom je uit op ruim 11 euro per lid. Valt op zich best mee...



Persoonlijk zou ik er niet zoveel voor voelen om in de kerk te gaan collecteren voor een politieke partij. Zijn er altijd weer leden die er niet mee eens zijn en een andere partij willen steunen etc.
Eeuwig duurt het langst...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik ben daar pertinent tegen. Niet alleen omdat ik ChristenUnie ben, maar vanwege de scheiding kerk-staat.

Hoe zouden we 't vinden als op een SGP-vergadering gecollecteerd werd voor het nieuwe kerkgebouw van de Hersteld Hervormde Kerk?

Elke verkiezingsronde staat bij ons in de kerkbode een oproep van één van de predikanten om toch vooral SGP te stemmen. Dat vind ik al over de schreef.
Yapio

Bericht door Yapio »

Alsjeblieft geen kerkegeld naar de politiek!
Dan zou je geheid 'justitie' over je heen krijgen!

En terecht!

Overigens:
vrouwelijke SGP-stemmers:
de ChristenUnie wacht op u met open armen!
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bron: RD

Subsidie SGP op de tocht.

DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag vindt dat de rijksoverheid bij de subsidieverstrekking aan de SGP in strijd handelt met het Vrouwenverdrag van de VN. De staatkundig gereformeerden discrimineren vrouwen, aldus de rechtbank. De SGP ontvangt jaarlijks zo’n 1,1 miljoen euro.

Het is nog niet duidelijk welke gevolgen het vonnis heeft voor de subsidiëring. Volgens de raadsman van de SGP, mr. drs. S. Voogt, is van onmiddellijke stopzetting van de subsidies geen sprake. In een persbericht van de rechtbank wordt wel sterk die indruk gewekt.

Het VN-Vrouwenverdrag, dat de Nederlandse regering eind jaren ’80 ratificeerde, vraagt overheden passende maatregelen te nemen om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven uit te bannen. Volgens de rechtbank is de Nederlandse regering haar verplichtingen uit dit verdrag ten opzichte van de SGP niet nagekomen. De overheid heeft niets ondernomen om aan achterstelling van vrouwen een eind te maken. Bovendien verstrekt de staat de partij subsidie. De SGP ontvangt als partij zo’n jaarlijks zo’n 800.000 euro en voor fractieondersteuning in de Tweede Kamer is ruim 300.000 euro beschikbaar. De salarissen van de SGP-kamerleden vallen niet onder de subsidieverlening.
.
De rechter draagt de SGP niet op de statuten te wijzigen zodat vrouwen volwaardig lid kunnen worden. Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en een aantal andere vrouwenorganisaties die hierom hadden gevraagd, zijn volgens de rechtbank niet gerechtigd om hierover een uitspraak te vragen. Naar het oordeel van de rechter gaat het hierbij niet om een algemeen belang, maar om een belang dat alleen SGP-vrouwen aangaat. Bij deze procesgang waren echter geen SGP-vrouwen betrokken. Omdat het fonds niet-ontvankelijk is verklaard, geeft de rechtbank ook geen inhoudelijk oordeel over de wederzijdse standpunten.
.
Dat de rechtbank Clara Wichmann niet-ontvankelijk zou verklaren, lag volgens SGP-raadsman Voogt in de lijn der verwachtingen. Opvallend noemt hij daarentegen dat de subsidiëring aan de SGP ter discussie wordt gesteld. „De rechtbank stelt niet alleen vast dat de SGP handelt in strijd met het Vrouwenverdrag van de VN, maar geeft ook aan dat er consequenties aan verbonden worden.”
.
In algemene zin heeft de staat volgens Voogt een grote beleidsvrijheid in de wijze waarop aan het Vrouwenverdrag uitvoering wordt gegeven. „Daar is weinig discussie over. Het verdrag bepaalt dat de staat passende maatregelen moet nemen, niet welke.” Volgens hem heeft het vonnis tot gevolg dat Clara Wichmann een volgende subsidietoekenning van de staat aan de SGP kan aanvechten bij de bestuursrechter. Daarbij hoeft niet te worden afgewacht hoe een hogere rechter over de kwestie oordeelt. „De bestuursrechter zal dan de vrijheid van godsdienst en van vereniging afwegen tegen het gelijkheidsbeginsel. Hoe dat uitpakt, staat allerminst vast”, aldus Voogt.
.
Tegen het vonnis van de rechtbank kunnen alleen de staat en Clara Wichmann beroep aantekenen. Voogt verwacht dat de staat daarvan zeker gebruik zal maken, gezien het belang van de uitspraak. Ook kan Clara Wichmann de niet-ontvankelijkheid bij het gerechtshof aanvechten.
.
SGP-voorzitter Kolijn is verbaasd en teleurgesteld dat de rechter de staat opdraagt het subsidiëren van de partij te staken. „Het vonnis heeft grote gevolgen voor het functioneren van de partij en is niet in lijn met vorige uitspraken. De uitspraak is ook niet in de lijn met de wetsgeschiedenis. Die zegt dat subsidieverstrekking alleen kan worden gestaakt bij strafrechtelijke discriminatie.”
.
De advocaat van het proefprocessenfonds, mr. T. Barkhuysen, is blij dat de rechter de subsidieverstrekking door de overheid aan de SGP verbiedt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

we moeten er in deze topic even van uit gaan dat de subsidie wegvalt, dat was nu eenmaal de stelling ;-) dat we in werkelijkheid nog jaren kunnen genieten van de gedingen en de bodemprocedures is een ander verhaal

't Is wel makkelijk om te zeggen geen kerkgeld naar de SGP maar laat ik even de andere kant van de medaille belichten dan. De gemiddelde kerk in de SGP-achterban is nauwelijks actief in de "wereld". Men houd zich heel vaak eigenlijk alleen bezig met wat zich binnen de kerkmuren of hooguit wat zich binnen de gezindte afspeelt. De SGP is een organisatie die veel meer in de wereld staat. Heel veel van het gedachtengoed van de Gereformeerde Gezindte bereikt de wereld (via de pers dan vaak) doordat de SGP dat aanreikt. Is het dan zo gek om daar geld in te steken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

't Is wel makkelijk om te zeggen geen kerkgeld naar de SGP maar laat ik even de andere kant van de medaille belichten dan. De gemiddelde kerk in de SGP-achterban is nauwelijks actief in de "wereld". Men houd zich heel vaak eigenlijk alleen bezig met wat zich binnen de kerkmuren of hooguit wat zich binnen de gezindte afspeelt. De SGP is een organisatie die veel meer in de wereld staat. Heel veel van het gedachtengoed van de Gereformeerde Gezindte bereikt de wereld (via de pers dan vaak) doordat de SGP dat aanreikt. Is het dan zo gek om daar geld in te steken?
Tuurlijk is dat gek. De kerk maakt de fout door niet in de wereld te staan, en de SGP mag dat rotklusje opknappen. Laat de kerk haar mentaliteit veranderen, dan kan de SGP zich weer bezig gaan houden met politiek...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
't Is wel makkelijk om te zeggen geen kerkgeld naar de SGP maar laat ik even de andere kant van de medaille belichten dan. De gemiddelde kerk in de SGP-achterban is nauwelijks actief in de "wereld". Men houd zich heel vaak eigenlijk alleen bezig met wat zich binnen de kerkmuren of hooguit wat zich binnen de gezindte afspeelt. De SGP is een organisatie die veel meer in de wereld staat. Heel veel van het gedachtengoed van de Gereformeerde Gezindte bereikt de wereld (via de pers dan vaak) doordat de SGP dat aanreikt. Is het dan zo gek om daar geld in te steken?
Tuurlijk is dat gek. De kerk maakt de fout door niet in de wereld te staan, en de SGP mag dat rotklusje opknappen. Laat de kerk haar mentaliteit veranderen, dan kan de SGP zich weer bezig gaan houden met politiek...
hahaha, inderdaad, maar het bleef zo rustig in deze topic, ik denk ff een beetje stoken . . .
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door limosa
we moeten er in deze topic even van uit gaan dat de subsidie wegvalt, dat was nu eenmaal de stelling ;-) dat we in werkelijkheid nog jaren kunnen genieten van de gedingen en de bodemprocedures is een ander verhaal

't Is wel makkelijk om te zeggen geen kerkgeld naar de SGP maar laat ik even de andere kant van de medaille belichten dan. De gemiddelde kerk in de SGP-achterban is nauwelijks actief in de "wereld". Men houd zich heel vaak eigenlijk alleen bezig met wat zich binnen de kerkmuren of hooguit wat zich binnen de gezindte afspeelt. De SGP is een organisatie die veel meer in de wereld staat. Heel veel van het gedachtengoed van de Gereformeerde Gezindte bereikt de wereld (via de pers dan vaak) doordat de SGP dat aanreikt. Is het dan zo gek om daar geld in te steken?
Wat mij betreft drie opmerkingen:
1. Kerken dienen m.i. absoluut GEEN geld te verstrekken aan de SGP, omdat kerk en politiek gescheiden dienen te blijven. Zo ben ik er ook niet van gediend als er op de kansel allerlei ongevraagde stemadviezen worden uitgedeeld...
2. Het is een schromelijke vergissing indien je meent dat de reformatorische gezindte een gesloten gemeenschap vormen. De meesten staan met beide benen midden in de maatschappij. Je hoeft een refo echt niet te vertellen wat er allemaal gaande is in de wereld, en zeker niet de jeugd.
3. De kerk dient eveneens niet naar binnen gekeerd te zijn, maar midden in de maatschappij te staan. Dit geldt ook voor gemeenteleden. Zij dienen het zoutend zout en het lichtend licht te zijn.

Gr.,
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23937
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

kerk en politiek moeten helemaal niet gescheiden zijn. hoe kom je daar nou bij?
de sgp is niet voor niets de partij van de dominees.

2 en 3 is geen antwoord. limosa heeft het over 'kerk' en jij over de leden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

Nederland kent een scheiding van kerk en staat en dat moet zo blijven. Dat de SGP is opgericht door dominees doet niets af aan het feit dat dominees zich moeten richten op hun gemeente en niet op de politiek.

Overigens zou ik het ook zeer bevreemdend vinden als er in de verschillende kerken zou worden gecollecteerd voor de SGP. Hiermee zou de kerkenraad een verkapt stemadvies geven.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Kerk en staat is toch wat anders dan kerk en volksvertegenwoordiging?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Overigens zou ik het ook zeer bevreemdend vinden als er in de verschillende kerken zou worden gecollecteerd voor de SGP. Hiermee zou de kerkenraad een verkapt stemadvies geven.
Dat stemadvies wordt al onverkapt gegeven in kerkbladen e.d.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik ben daar pertinent tegen. Niet alleen omdat ik ChristenUnie ben, maar vanwege de scheiding kerk-staat.

Hoe zouden we 't vinden als op een SGP-vergadering gecollecteerd werd voor het nieuwe kerkgebouw van de Hersteld Hervormde Kerk?

Elke verkiezingsronde staat bij ons in de kerkbode een oproep van één van de predikanten om toch vooral SGP te stemmen. Dat vind ik al over de schreef.
Ik juich dat collecteren toe.:D
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo
kerk en politiek moeten helemaal niet gescheiden zijn. hoe kom je daar nou bij?
de sgp is niet voor niets de partij van de dominees.
Hoe zie je dan mijn voorbeeld over de SGP-vergadering?
Plaats reactie