Mooiste bijbelgedeelte

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Mooiste bijbelgedeelte

Bericht door memento »

Wat is jullie mooiste gedeelte uit de bijbel. Welk gedeelte lees je heel vaak, misschien wel elke dag?

Ik vind het altijd moeilijk om de mooiste te kiezen. Vooral de psalmen vind ik altijd erg mooi. Ps 43, 119, 23 en 121. Maar de mooiste psalm vind ik ps 19:

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester. 2 De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. 3 De dag aan den dag stort overvloediglijk spraak uit, en de nacht aan den nacht toont wetenschap. 4 Geen spraak, en geen woorden zijn er, waar hun stem niet wordt gehoord. 5 Hun richtsnoer gaat uit over de ganse aarde, en hun redenen aan het einde der wereld; Hij heeft in dezelve een tent gesteld voor de zon. 6 En die is als een bruidegom, uitgaande uit zijn slaapkamer; zij is vrolijk als een held, om het pad te lopen. 7 Haar uitgang is van het einde des hemels, en haar omloop tot aan de einden deszelven; en niets is verborgen voor haar hitte. 8 De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende. 9 De bevelen des HEEREN zijn recht, verblijdende het hart; het gebod des HEEREN is zuiver, verlichtende de ogen. 10 De vreze des HEEREN is rein, bestaande tot in eeuwigheid, de rechten des HEEREN zijn waarheid, samen zijn zij rechtvaardig. 11 Zij zijn begeerlijker dan goud, ja, dan veel fijn goud; en zoeter dan honig en honigzeem. 12 Ook wordt Uw knecht door dezelve klaarlijk vermaand; in het houden van die is grote loon. 13 Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgene afdwalingen. 14 Houd Uw knecht ook terug van trotsheden; laat ze niet over mij heersen; dan zal ik oprecht zijn en rein van grote overtreding. 15 Laat de redenen mijns monds, en de overdenking mijns harten welbehagelijk zijn voor Uw aangezicht, o HEERE, mijn Rotssteen en mijn Verlosser

Ook heel mooi zijn Jesaja 53 tm 55, Joh 3 en het gebed van Daniël (Dan 4:4-19).
Objection

Bericht door Objection »

Ik vind dit het mooiste;

En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen.
Ja, kom, Heere Jezus!

En ook heel mooi; Hab. 3:17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal;
Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten.

Het hele Woord is verschrikkelijk mooi... maar deze gedeeltes laten me alles altijd weer in he Juiste Perspectief zien.

Ik dank U daarvoor..


[Aangepast op 29/5/04 door Objection]
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Ik vind het in de eerste plaat eigenlijk wat oneigenlijk om een favoriet bijbelgedeelte te hebben, maar heb ik altijd een sterke aantrekkingskracht tot de geschriften van Johannes. Dus het Evangelie van Johannes de drie brieven en de Openbaringen.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Net als Objection: Openbaring 22:17
"En de Geest en de bruid zeggen kom. En wie het hoort zegt kom, en wie dorst heeft komen en wie wil, neemt het water des levens om niet"

Het lied hiervan is ook mooi (gewoon de tekst letterlijk op melodie)

Ik vind het bijzonder mooi omdat het veelzijdig is, enerzeids is het een oproep om andere uit te nodigen. Het laat zien dat de Geest ons uitnodigt. De functie van de kerk: nodigent zijn kan je zien. En ook dat het doorgaat, iedereen die het hoort geeft het weer door.

En natuurlijk is het ook direct de komst naar Jezus: "Kom!"

Het is onze trouwtekst.
anna

Bericht door anna »

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Jesaja 55.

Komt tot MIJ.......

En ook de teksten die beginnen met:
"Ik ben................"(voorbeeld: mattheus 28:21)
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door anna
O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Jesaja 55.

Komt tot MIJ.......

En ook de teksten die beginnen met:
"Ik ben................"(voorbeeld: mattheus 28:21)
Matth. 28 : 21 bestaat niet.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Ik wil jullie ook een paar teksten niet onthouden [al mag ik aannemen dat ze bekend zijn] die mij in het bijzonder aangesproken hebben en nóg aanspreken
Met deze kanttekeningen:
a] heel de bijbel staat vol met 'mooie' teksten maar je moet ze maar net zien staan.
b] Wat voor mij een 'bijzondere' tekst kan zijn hoeft voor een ander niet meer te zijn dan één in een pericoop of tekstgedeelte, dus wanhoop niet.

In tijdsvolgorde

Matth. 16:24
Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.

Spreuken 28:13
Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.

en

Johannes 14:1
Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.

Vooral de laatste tekst spreekt mij de laatste tijd erg aan, Christus smeekt a.h.w. de 'kerk'mens om naast het historische geloof in God ook in Hem te geloven. Wij als 'kerk'mensen hebben vaak genoeg aan het historische geloof dat er een God bestaat maar uit deze woorden, en de context, van Christus blijkt wel dat dat niet voldoende is. Ook wij moeten geloof in Christus hebben om eens in het Huis van Zijn Vader te mogen komen
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Mart01
Ik vind het in de eerste plaat eigenlijk wat oneigenlijk om een favoriet bijbelgedeelte te hebben, maar heb ik altijd een sterke aantrekkingskracht tot de geschriften van Johannes. Dus het Evangelie van Johannes de drie brieven en de Openbaringen.
Nee hoor, je mag best een voorkeur hebben voor bijbelgedeelten.
Dat had de Heere Jezus ook; hij citeerde verreweg het meeste uit de profeet Jesaja.
Dat is dan ook één van mijn favorieten:
de evangelische Jesaja!
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Jesaja 35
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
anna

Bericht door anna »

Mattheus 28:20
Christina

Bericht door Christina »

Dit vind ik het allermooiste: Phil. 2:9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Mijn Heere en mijn God!
Piet

Bericht door Piet »

Habakuk 3:16,17,18,19
16 Als ik het hoorde, zo werd mijn buik beroerd; voor de stem hebben mijn lippen gebeefd; verrotting kwam in mijn gebeente, en ik werd beroerd in mijn plaats. Zekerlijk, ik zal rusten ten dage der benauwdheid, als hij optrekken zal tegen het volk, dat hij het met benden aanvalle.
17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal;
18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Mijn belijdenis tekst 1 tim 6:12

Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

Efeze 2:8-10

8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.

psalm 121

1 Een lied Hammaaloth. Ik hef mijn ogen op naar de bergen, van waar mijn hulp komen zal.
2 Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
3 Hij zal uw voet niet laten wankelen; uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4 Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren, noch slapen.
5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand.
6 De zon zal u des daags niet steken, noch de maan des nachts.
7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren.
8 De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid.
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

Romeinen 5: Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus...

Efeze 2

Openbaring 22
Lieneke

Bericht door Lieneke »

1 Joh. 2: 1 en 2:
Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Hebr. 4 : 14, 15 en 16:
Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zone Gods, zo laat ons deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

Joh. 19: 30:
Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht; en het hoofd buigende, gaf den geest.
Plaats reactie