Dodenherdenking

-DIA-

Dodenherdenking

Bericht door -DIA- »

Hier is een interkerkelijke dienst te beluisteren

https://www.hervormdrijssen.nl/kerkdien ... type=video
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bourdon16

Re: Dodenherdenking

Bericht door Bourdon16 »

Ik ben vanavond ook geweest. Niet naar de 'dienst' maar wel naar aansluitend de 2 minuten stilte bij het oorlogsmonument naast de kerk.

Bij ons vertelt sinds een aantal jaar een nabestaande van iemand die in ons dorp tijdens de oorlog is gestorven een persoonlijk verhaal. Vaak indrukwekkend en ook belangrijk voor het doorgeven aan de jongere generaties.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nu is de Schildkerk weer in beeld
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 03 mei 2025, 20:25 Ik ben vanavond ook geweest. Niet naar de 'dienst' maar wel naar aansluitend de 2 minuten stilte bij het oorlogsmonument naast de kerk.

Bij ons vertelt sinds een aantal jaar een nabestaande van iemand die in ons dorp tijdens de oorlog is gestorven een persoonlijk verhaal. Vaak indrukwekkend en ook belangrijk voor het doorgeven aan de jongere generaties.
Hier kon ik meekijken naar de plechtigheden bij het monument. Misschien is het nog na te kijken op YouTube, ik weet het niet.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

https://www.nu.nl/4-en-5-mei/6354630/ch ... srust.html
Christelijke gemeenten houden dodenherdenking dag eerder om zondagsrust
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
helma

Bericht door helma »

@Bourdon16 Op het huisje van onze overgrootmoeder in Veen viel in WOII een bom. Kende je dat verhaal?

Ze schreef daarover aan haar vriendin Ali. (Ik heb een kistje met brieven)

Teuntje heeft hier (namens mij) nog een briefje bijgedaan, dan weet u het een en ander.
Op 4 april zijn wij helemaal uitgebrand. Maar de Heere heeft het zo aanbiddelijk wel gemaakt,
dat schaamte mijn aangezicht moet bedekken voor de Vaderlijke liefde aan aardwormen
bewezen en nog bewijst.
Op de avond van 4 april hoorde ik een vreselijk geluid, ik was maar net alleen in de kamer. Liep
naar achter en alles was in lichter laaie. Ik riep: “Er is brand” en “O waar zijn de kinderen”.
Ik liep heel kalm naar binnen en nam nog het nodige uit de kast en ging naar buiten.
En in de dadelijkheid komt de Heere met de vraag in mijn hart: Is God onrechtvaardig als Hij
toorn over ons brengt? En in de dadelijkheid erover heen: Maar Hij slaat en geneest. En dat
heeft de Heere waargemaakt in en door Zichzelf. Maar O Ali, ook met Zichzelf. Want in de nacht
hefet mijn ziel o zo lief onderwijs gehad. Want het leven dat God in mijn ziel gelegd heeft mocht
goedkeuren wat de Heere gedaan heeft. Toen Adam, Eva en de slang uit de mond Gods in het
paradijs ieder het zijne, de sententie ontvangen hadden, hoe de Heere onmiddelijk de
moederbelofte gaf in het vrouwenzaad; daar was geen tussenstand in, want anders was het
voor eeuwig kwijt geweest , maar dat lag vast in de stilte der eeuwigheid. En dat was vloeiende
uit de eeuwige mens liefde en daarom was het maar een Vaderlijke tuchtiging. O en mijn ziel
mocht maar de Vaderlijke liefde en zorg genieten. Als het ware uit Zijn Vaderlijke hand, zo
uitwendig als inwendig.
Van de winter hebben wij ontzaglijk veel meegemaakt en heb wel eens verstaan dat David
zuchte onder de last van de zonden in zijn eigen boezem. Hoe kleeft mijn ziel aan ‘t stof, ai zie
mijn nood! En heb weleens uitgedrukt tegen de vrienden: o mocht ik eens aan God genoeg
hebben. O dat zou een verademing voor me zijn, en nu heeft het de Heere betoond dat Hij mijn
álles is bij tijden en ogenblikken, door het geloof gewrocht door de Heilige Geest. Want de Heere
maakt alles aanbiddelijk wel.
Ik hoop dat de Heere de weg nog eens mag banen dat we elkaar nog eens mogen ontmoeten,
en daar heb ik hoop op. En zullen dan, als het de Heere behagen mag, nog zingen van de
wegen des Heeren. Want o Ali, de Heere maakt Zijn eeuwig onfeilbaar Woord maar waar. En
dat is de blijdschap der ziele bij tijden en ogenblikken. O die zalige afhanklijkheid.
Nu eindig ik, in alles uw onwaardige vriendin Betje

Op internet vond ik de foto van haar huisje. En via een forummer kreeg ik ooit de foto dat ze bij de puinhopen van haar huisje staat.
Van iemand anders kreeg ik een stukje uit de Wachter Sions, geschreven door ds F Mallan.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik heb ook nog een brief, aan haar gericht, van het ministerie van wederopbouw; die schrijft dat ze haar beslissing, om geen geld van hen aan te nemen voor de schade aan haar huis, respecteren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 03 mei 2025, 21:20 @Bourdon16 Op het huisje van onze overgrootmoeder in Veen viel in WOII een bom. Kende je dat verhaal?

Ze schreef daarover aan haar vriendin Ali. (Ik heb een kistje met brieven)

Teuntje heeft hier (namens mij) nog een briefje bijgedaan, dan weet u het een en ander.
Op 4 april zijn wij helemaal uitgebrand. Maar de Heere heeft het zo aanbiddelijk wel gemaakt,
dat schaamte mijn aangezicht moet bedekken voor de Vaderlijke liefde aan aardwormen
bewezen en nog bewijst.
Op de avond van 4 april hoorde ik een vreselijk geluid, ik was maar net alleen in de kamer. Liep
naar achter en alles was in lichter laaie. Ik riep: “Er is brand” en “O waar zijn de kinderen”.
Ik liep heel kalm naar binnen en nam nog het nodige uit de kast en ging naar buiten.
En in de dadelijkheid komt de Heere met de vraag in mijn hart: Is God onrechtvaardig als Hij
toorn over ons brengt? En in de dadelijkheid erover heen: Maar Hij slaat en geneest. En dat
heeft de Heere waargemaakt in en door Zichzelf. Maar O Ali, ook met Zichzelf. Want in de nacht
hefet mijn ziel o zo lief onderwijs gehad. Want het leven dat God in mijn ziel gelegd heeft mocht
goedkeuren wat de Heere gedaan heeft. Toen Adam, Eva en de slang uit de mond Gods in het
paradijs ieder het zijne, de sententie ontvangen hadden, hoe de Heere onmiddelijk de
moederbelofte gaf in het vrouwenzaad; daar was geen tussenstand in, want anders was het
voor eeuwig kwijt geweest , maar dat lag vast in de stilte der eeuwigheid. En dat was vloeiende
uit de eeuwige mens liefde en daarom was het maar een Vaderlijke tuchtiging. O en mijn ziel
mocht maar de Vaderlijke liefde en zorg genieten. Als het ware uit Zijn Vaderlijke hand, zo
uitwendig als inwendig.
Van de winter hebben wij ontzaglijk veel meegemaakt en heb wel eens verstaan dat David
zuchte onder de last van de zonden in zijn eigen boezem. Hoe kleeft mijn ziel aan ‘t stof, ai zie
mijn nood! En heb weleens uitgedrukt tegen de vrienden: o mocht ik eens aan God genoeg
hebben. O dat zou een verademing voor me zijn, en nu heeft het de Heere betoond dat Hij mijn
álles is bij tijden en ogenblikken, door het geloof gewrocht door de Heilige Geest. Want de Heere
maakt alles aanbiddelijk wel.
Ik hoop dat de Heere de weg nog eens mag banen dat we elkaar nog eens mogen ontmoeten,
en daar heb ik hoop op. En zullen dan, als het de Heere behagen mag, nog zingen van de
wegen des Heeren. Want o Ali, de Heere maakt Zijn eeuwig onfeilbaar Woord maar waar. En
dat is de blijdschap der ziele bij tijden en ogenblikken. O die zalige afhanklijkheid.
Nu eindig ik, in alles uw onwaardige vriendin Betje

Op internet vond ik de foto van haar huisje. En via een forummer kreeg ik ooit de foto dat ze bij de puinhopen van haar huisje staat.
Van iemand anders kreeg ik een stukje uit de Wachter Sions, geschreven door ds F Mallan.

Ik heb ook nog een brief, aan haar gericht, van het ministerie van wederopbouw; die schrijft dat ze haar beslissing, om geen geld van hen aan te nemen voor de schade aan haar huis, respecteren.
Het hier alsof ik Mientje Vrijdag lees. Dat tere leven met haar God.
refo

Bericht door refo »

Vreemd: "O, waar zijn de kinderen", vervolgens pakt ze wat spullen uit de kast en loopt naar buiten. Waar waren die kinderen dan?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik had het weleens gehoord inderdaad. Ik zat wat boeken door te bladeren en las ook dit nog. Gaat over huizen en namen.
20250505_134938.jpg
20250505_134938.jpg (96.75 KiB) 1299 keer bekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

helma

Bericht door helma »

refo schreef:Vreemd: "O, waar zijn de kinderen", vervolgens pakt ze wat spullen uit de kast en loopt naar buiten. Waar waren die kinderen dan?
'De kinderen' waren 2 volwassen (ongetrouwde) vrouwen die nog steeds thuis woonden.
helma

Bericht door helma »

Bourdon16 schreef:Ik had het weleens gehoord inderdaad. Ik zat wat boeken door te bladeren en las ook dit nog. Gaat over huizen en namen.
20250505_134938.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Oh ha, die oudoom werd inderdaad 'de mierenkoning' genoemd...het was maar een klein menneke.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef: 05 mei 2025, 13:47 Vreemd: "O, waar zijn de kinderen", vervolgens pakt ze wat spullen uit de kast en loopt naar buiten. Waar waren die kinderen dan?
74-jarige oude vrouwtjes denken niet meer heel ordelijk als er net een bom op je huis is gevallen.
refo

Bericht door refo »

Herman schreef: 05 mei 2025, 15:38
refo schreef: 05 mei 2025, 13:47 Vreemd: "O, waar zijn de kinderen", vervolgens pakt ze wat spullen uit de kast en loopt naar buiten. Waar waren die kinderen dan?
74-jarige oude vrouwtjes denken niet meer heel ordelijk als er net een bom op je huis is gevallen.
"Ik liep heel kalm naar binnen en nam nog het nodige uit de kast en ging naar buiten."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gisteren een plechtige herdenking in de avonddienst, eigenlijk ook een boetedienst, want wat hebben wij in die 80 jaren gedaan. Wat zijn we ver weggezonken.
Ds. had dezelfde tekst als in de eerste Bevrijdingsdag 1946, waarin ds. Lamain voorging.
Ook hetzelfde thema, dezelfde punten, dezelfde psalmen. Maar alles op de tijd van nu.
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Narcis

Bericht door Narcis »

-DIA- schreef: 05 mei 2025, 21:44 Gisteren een plechtige herdenking in de avonddienst, eigenlijk ook een boetedienst, want wat hebben wij in die 80 jaren gedaan. Wat zijn we ver weggezonken.
Ds. had dezelfde tekst als in de eerste Bevrijdingsdag 1946, waarin ds. Lamain voorging.
Ook hetzelfde thema, dezelfde punten, dezelfde psalmen. Maar alles op de tijd van nu.
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Kleine correctie (De ds zegt het wel goed), over deze tekst (1 Koningen 8) preekte ds Lamain 6 mei 1945.
De preek die ds Lamain hield op 5 mei 1946 ging over psalm 124. Berijmd: "De strik brak los, en wij zijn vrij geraakt."
Plaats reactie