Is Bileam Elihu?

Plaats reactie
advocaat

Is Bileam Elihu?

Bericht door advocaat »

Gisteren las ik een preek waarin werd opgemerkt dat Elihu dezelfde zou zijn als Bileam. Nu was ik dat nog niet eerder tegen gekomen. In de kanttekening op Job 32: 2 wordt daarvan ook melding gemaakt.

Job 32: 2
Zo ontstak de toorn van Elihu, den zoon van Baracheel, den Buziet,4 van het geslacht van Ram;5

4 Buziet: Dat is, een der nakomelingen van Buz, den zoon van Nahor, den broeder van Abraham. Zie Gen. 22:21.
Sommigen houden hem voor Bileam, waarvan zie Num. 22:5.
5 Ram: Van dezen naam is verscheiden gevoelen. Vele menen dat Ram een bekorting des naams is voor Aram, den naam van een Syriër, van welken een huisgezin of geslacht der Syriërs, uit welke Elihu was, toegenaamd is. Anderen verstaan hier Ram, den vader van Aminadab, 1 Kron. 2:9, 2:10, die ook Aram genaamd wordt, Matth. 1:4. Sommigen ook Abram, Gen. 11:27, die daarna Abraham genoemd werd; Gen. 17:5.

Is er iemand die mij kan aangeven waar ik een onderbouwing van die uitspraak kan vinden?
-DIA-

Re: Is Bileam Elihu?

Bericht door -DIA- »

advocaat schreef: 14 apr 2025, 14:33 Gisteren las ik een preek waarin werd opgemerkt dat Elihu dezelfde zou zijn als Bileam. Nu was ik dat nog niet eerder tegen gekomen. In de kanttekening op Job 32: 2 wordt daarvan ook melding gemaakt.

Job 32: 2
Zo ontstak de toorn van Elihu, den zoon van Baracheel, den Buziet,4 van het geslacht van Ram;5

4 Buziet: Dat is, een der nakomelingen van Buz, den zoon van Nahor, den broeder van Abraham. Zie Gen. 22:21.
Sommigen houden hem voor Bileam, waarvan zie Num. 22:5.
5 Ram: Van dezen naam is verscheiden gevoelen. Vele menen dat Ram een bekorting des naams is voor Aram, den naam van een Syriër, van welken een huisgezin of geslacht der Syriërs, uit welke Elihu was, toegenaamd is. Anderen verstaan hier Ram, den vader van Aminadab, 1 Kron. 2:9, 2:10, die ook Aram genaamd wordt, Matth. 1:4. Sommigen ook Abram, Gen. 11:27, die daarna Abraham genoemd werd; Gen. 17:5.

Is er iemand die mij kan aangeven waar ik een onderbouwing van die uitspraak kan vinden?
Ik heb er verschillende preken over gehoord, maar dit is voor mij nieuw.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Valcke

Bericht door Valcke »

Dit is een gissing die van Joodse oorsprong is. George Hutcheson in zijn verklaring over Job en John Gill wijzen deze gissing beslist af, enerzijds vanwege de godzaligheid van Elihu (wat van Bileam beslist niet gezegd kan worden) en anderzijds vanwege de chronologie. Inderdaad moeten we hier m.i. weinig aandacht aan schenken: iedere grond voor de gissing ontbreekt en het geeft ons een geheel verkeerd idee van de persoon van Elihu.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

duidelijk Valcke, ik heb wel eens preek gehoord over Elihu die ik mijn leven niet meer vergeet. Veruit de jongste, maar wel de wijste!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie