Bijbelse romans

Jelle

Bijbelse romans

Bericht door Jelle »

Bijbelse Romans.
Enige tijd geleden kreeg ik over de post een boek: Johannes de man die Jezus liefhad. door Ellen Gunderson Trayler.
Een pil van 548 blz.

Wat moet ik hier nu mee? Ik heb het eens zo hier en daar doorgelezen, maar heel eerlijk gezegd stuit het boek me tegen de borst. Misschien mijn Calvinistische inslag maar ik heb hier niets mee.
Ik zal een heel klein stukje hier plaatsen.:
Hier gaat het over Johannes die niet slapen kan in het veld.

"De discipel keek met het hoofd achterover naar de diepblauwe lucht. een paar wolken dreven loom boevn hem voorbij; door daar naar te kijken werd hij soezerig, maar geritsel naast hem bravcht hem weer bij bewust zijn.
‘Heb ik je wakker gemaakt?’ fluisterde de Meester (de Heere Jezus dus) ‘Niet echt, Heer,’ zei Johannes en ging oplettend overeind zitten.‘Het lijkt erop dat ik slapen vandaag wel kan vergeten.’
‘Er zijn tijden dat Ik ook niet kan slapen,’ knikte Jezus.
‘U, Heer?’
De Meester lachte zacht en ging op Johannes' opmerking in. ‘Waarom ben je verbaasd? Denk je dat Ik niet met dat soort dingen kan meevoelen?’
Johannes keek, ietwat beschaamd, de andere kant op.
Maar de Meester dlimlachte vriendelijk en zei: ‘Vriend, hoe kan Ik slapen wanneer er voortdurend zoveel gezichten voor Me te zien zijn?’
Enz.

Nee volgens mij kunnen we zo niet omgaan met de Bijbel. het heilige uit Gods Woord wordt in zo'n roman volgens mij wat platvloers, ik heb hier niets mee.
Misschien dat ik het helemaal verkeerd zie, maar het is niet anders.
Wat is nu jullie mening over dergelijke boeken?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik denk dat de mensen uit die tijd Jezus ook als een heel gewoon mens hebben meegemaakt. Anderzeids ga je een heel beeld van Hem schetsen dat wellicht helemaal niet klopt met de werkelijkheid. En ook moet er een bepaalde eerbied zijn. Ik vind het ook nog een verschil uitmaken wat voor bedoeling dit boek heeft (is het een romatisch boek, een thriller, of is het geschreven om een frisse (wél bijbelse) kijk op bepaalde geschiedenissen te krijgen.

Ik sta niet perse negatief tegen dit soort boeken; ik zou per boek een nuchtere mening vormen. Overigens lees ik nooit dit soort boeken.
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Een Roman over een persoon die in de Bijbel beschreven staat, zoals Daniel, Lydia (Thom Lemm.......) en Ruth, Rachab (Francine Rivers) vind ik nou niet echt je van het.
Mijns inziens ga je dan tever in het interpreteren.

Als je kiest voor een persoon die niet in de Bijbel voorkomt, maar wel ten tijde van iemand in de Bijbel heeft geleeft, dan vind ik dat heel anders. Zoals ..... bij de poort van Frinsel (kinderboek). Dan verzin je het hele verhaal en is het ook duidelijk dat het niet zo gebeurd is. Met het beschrijven van het leven van een Bijbels persoon, doe je alsof je de waarheid schrijft, terwijl het niet in de Bijbel als zodanig staat...
Harry

Bericht door Harry »

Pulp. a-literaire drab die hoofdzakelijk uit Amerika deze kant op komt. Weg ermee!
nicname

Bericht door nicname »

Ben ik wel met Lootje eens. Ontmoeting voor de poort van Frinsel vond ik destijds(19...?) wel mooi en realistiscg beschreven.
Bij de boeken van F. RIvers had ik ook zoiets van: kan dit wel? BEetje erg geromantiseerd.
Verder las ik het boek van Thom Lemmonns(?) over Jeremia. Dat vond ik op zich best heel mooi geschreven, het geeft m .i. een goed beeld van hoe het geweest kan zijn. ALs je het bijbelboek Jeremia er naast leest geeft dat best een verduidelijking. Maar het moet je beeld niet vervormen en dat vind ik een groot gevaar bij deze boeken.
Soms vraag ik me af wat het doel is als 'wij' (refo's;)) deze boeken lezen. Is het gewoon voor de fun of wil je er iets van leren of jezelf er mee verrijken? Voor dat laatste lijkt het me niet altijd de juiste lectuur.

Groetjes Nic.

[Aangepast op 7/11/03 door nicname]
Jelle

Bericht door Jelle »

Natuurlijk begrijp ik wel dat de Heere Jezus en al de anderen in die tijd geleefd hebben zoals wij en de mensen hebben Hem zeker gezien als de zoon van Jozef en Maria.
Ik zal nog even weergeven wat er op de achterkant van het kaft staat.
"In de kring van de discipelen neemt Johannes een bijzondere plaats in. Van hem wordt gezegd dat Jezus hem liefhad. Maar hij wordt ook "zoon van de donder" genoemd.
Deze roman volgtr het leven van de apostel Johannes op de voet: van zijn roeping tot de ontberingen van de ballingschap op Patmos. Treffend verwoordt de auteur de verwarring van de discipelen na de kruisiging van Jezus en de verwondering toen Hij na drie dagen opstond uit de doden.
Dit boek werpt een nieuw licht op de verbazingwekkende groei van de vroege kerk en haar strijd tegen de Romeinen."

Ja, 548 pagina's en een prijs van € 22,50 is niet mis.
Gelukkig heb ik het boek gratis gekregen en misschien ga ik wel eens proberen er een stuk in te lezen.
Ik zal het volgens mij zeker miet uitlezen, ten eerste omdat me het Bijbelverhaal als roman tegenstaat en ten tweede omdat het veel te dik is. Voor zo.n lang verhaal heb ik geen geduld.

Misschien dat ik het nog wel weggeef ook, dan heeft een ander die dit wel wil lezen er nog wat aan.

Mij trekt het niet aan. maar ja een boek nu afkeuren terwijl je er bijna niets in gelezen hebt is ook moeilijk om een echt beeld te geven.
Pied

Bericht door Pied »

Zie ook http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2653 - het artikel van ds. Tj. de Jong, 20 juni 2003, 21.23 uur.
lo-ruchama

wil mn eerdere posting even aanvullen.

Het boek van Thom Lemmons over Lydia heb ik gisteren gelezen en ook de rest van het boek van Frinsel.

Het boek Lydia is echt een roman. Het heeft geen boodschap. Het is alleen een verhaal waarbij God ergens in de marge ook nog meespeelt, om het maar christelijk te laten zijn.
Bij het boek van Frinsel is het anders. Eerst dacht ik dat het gewoon over iemand ging die in de tijd dat Jezus geboren werd en opgegroeide leefde. Daar moet ik op terugkomen, want het blijkt aan het eind van het boek, de moordenaar aan het kruis te zijn die met Jezus in het paradijs mag zijn. In dit boek heerst een heel andere sfeer. Niet alleen om te amuseren, maar zeker ook om de kinderen wat te leren. Het uitzien naar Christus komt zo ontzettend duidelijk naar voren. Dat is de lijn in het hele boek: De zoektocht naar Christus.

Daarmee verschilt het ook van alle andere bijbelse romans. God wordt in het verhaal van Frinsel serieus genomen en speelt een ontzettend grote rol. En niet in de kantlijn zoals bij Lemmons of Rivers.
jacob

Bericht door jacob »

Daarmee verschilt het ook van alle andere bijbelse romans. God wordt in het verhaal van Frinsel serieus genomen en speelt een ontzettend grote rol. En niet in de kantlijn zoals bij Lemmons of Rivers.
Heej lootje,

wat zit je nou me nou toch te posten. Komt God bij Rivers alleen maar in de kantlijn voor?

Dat is echt niet waar hoor. In ierdergeval niet in de boeken die ik van haar gelezen hebt. (De zondeneter, bevrijdende liefde en de roep van de sjofar.)

In de 5 boeken over vrouwen in de bijbel vind ik die kritiek ook niet terrecht. Zeker de eerste 2 boeken vond ik heel sterk.

groeten

[Aangepast op 10/11/03 door jacob]
lo-ruchama

Heej Jacobje!!

Je moet dat boek van Frinsel eens lezen, tis een kinderboek dus dat zal wel gaan, maar dan zal je het verschil wel merken...

Kan het niet uitleggen, het is meer gevoelsmatig ( :! ).

Het gaat hier trouwens ook niet over de zondeneter, bevrijdende liefde, enz, want dat zijn geen boeken die over Bijbelse personen gaan. En dat was de topic.

Misschien wil ik mijn stellingname tenopzichte van de boeken van Rivers nog wel terugtrekken, maar voor de boeken van Lemmons blijven ze zeker staan.

Lees eerst dat andere boek maar eens!! :eur:eur
aupin

Bericht door aupin »

Francine Rivers heeft een nieuwe roman geschreven. Titel: De roep van je sjofar.
(zie ook http://www.francinerivers.com)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
Het gaat hier trouwens ook niet over de zondeneter, bevrijdende liefde, enz, want dat zijn geen boeken die over Bijbelse personen gaan. En dat was de topic.
Bevrijdende liefde gaat over Michael Hosea, waarin duidelijk een parallel loopt tussen de profeet Hosea en het leven van de hoofdpersoon, of vind je dat niet bijbels genoeg?

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
nicname

Bericht door nicname »

Nee, Pim,

Het gaat in bevrijdende liefde niet om Hosea. DAt er een vergelijking gemaakt wordt, ok, maar het is neit een roman over Hosea. Dat is wel het geval bij Ruth, Thamar etc.

Nic
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Pulp. a-literaire drab die hoofdzakelijk uit Amerika deze kant op komt. Weg ermee!
Ha, zo mag ik het horen. ;););)

:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u
:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u
:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Oorspronkelijk gepost door Harry
Ha, zo mag ik het horen. ;););)

:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u
Nu nog inhoudelijke kritiek...;)????
Plaats reactie