Dienstverband

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Dienstverband

Bericht door Mara »

Mijn man was op 1 augustus j.l. 40 jaar in dienst bij het bedrijf.
Persoonlijk vind ik dit best bijzonder, zeker in deze onzekere tijd, waarin het ene bedrijf na het andere moet inkrimpen of failliet gaat.
Zijn er hier ook mensen die al heel lang bij dezelfde baas werken?
Zou dit voor de starters op de arbeidsmarkt nog steeds mogelijk zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10476
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dienstverband

Bericht door Orchidee »

Mijn man heeft voor zijn laatste baas ook ruim 30 jaar gewerkt, bij zijn vorige bazen ieder 10 jaar.
Geen dag zonder werk geweest, jammer dat hij er mee stopte ;)

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16785
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dienstverband

Bericht door Hendrikus »

Laatst zat ik op een terrasje, met aan het volgende tafeltje enkele dames van achterin de twintig. Ik hoorde één van hen zeggen "Nu zit ik, m'n sabbatical en een bevallingsverlof meegerekend, al vijf jaar bij dezelfde baas. Da's best wel lang!" De anderen vonden ook dat het dan toch wel hóóg tijd wordt om uit te zien naar een nieuwe uitdaging, want "víjf jaar, hallo zeg, dan val je toch langzamerhand in slaap als je nog steeds diezelfde job hebt".
Tja, dacht ik, laat ik dan maar niet zeggen dat ik de veertig bijna vol heb ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dienstverband

Bericht door Pimpelmees »

Ik heb een wat dubbel gevoel bij mensen die vinden dat de jongere generatie van die korte dienstverbanden heeft. Aan de ene kant heb ik ook een hekel aan de gedachte dat je na een paar jaar alweer een nieuwe "uitdaging" zou moeten hebben. Aan de andere kant zijn er veel 50 minners die graag langer bij hun bedrijf of instelling hadden willen blijven maar dat niet mochten. Vroeger gold vaak het "last in first out" principe wat betekende dat de oude werknemers bij elke reorganisatie konden blijven zitten waar ze zaten en de jonge werknemers moesten vertrekken. Nu is de situatie zelfs vaak nog erger doordat zoveel bedrijven werken met de "flexibele schil" en werknemers met tijdelijke contracten na een aantal jaar weer weg bezuinigen. Het is daarom voor 50 minners echt een stuk lastiger om ergens langere tijd te blijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23937
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dienstverband

Bericht door refo »

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand lang of kort bij één werkgever zit. De gemiddelde baan bestaat tegenwoordig vaak maar kort. Ben je net aangenomen met 800 anderen in een callcenter, komt er een belmeniet-register. Ik noem maar wat.
Lang ergens blijven heb je niet zo in de hand. Niet iedereen heeft een werkgever die je een loopbaan biedt. Na een paar jaar heb je het dan wel gezien. Het werk wordt saai en er is geen uitzicht.
Het ligt ook aan de persoon. De één wil uitdaging, een ander denkt: als ze me niet wegsturen en ze blijven betalen ga ik niet zoeken naar wat meer uitdagends. Koningin Beatrix gaf daarom niet meer iedereen met 40 jaar een lintje. Blijven hangen vond ze niet zonder meer een ridderorde waard. Juliana vond dat weer wel.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dienstverband

Bericht door Desiree »

Ik ben nog geen 40 dus kan ik geen 40 jaar werken :). Maar gefeliciteerd! Ja, inderdaad, heel verschillend. Na besluit van hoge heren vlogen we er allemaal uit. Een paar zijn elders onder gebracht. Ik ging ook niet wisselen in crisistijd, veel te link, dacht ik. Nu moest ik wel en zo slecht was dat nog niet... achteraf! eerlijk gezegd. Voor 50'ers is het lastig een nieuwe job te vinden, terwijl de pensioenleeftijd oploopt. Maar ja, ik zit niet in Den Haag.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5781
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dienstverband

Bericht door ejvl »

Tja, ik zou niet 40 jaar hetzelfde werk willen doen. Ik zoek wel steeds de uitdaging. Gelukkig heb ik tal van mogelijkheden bij mijn werkgever, maar ik kan mij goed voorstellen dat iemand een keer wat anders wil.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dienstverband

Bericht door huisman »

In november hoop ik 35 jaar bij de luchtmacht te werken. Absoluut nooit saai en onvoorstelbare veranderingen meegemaakt .

Hoe zit het trouwens met beloningen voor lange trouwe dienst. Ik krijg een bruto maandsalaris netto extra uitgekeerd.
@Mara kreeg jouw man iets van zijn werkgever?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16785
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dienstverband

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Hoe zit het trouwens met beloningen voor lange trouwe dienst. Ik krijg een bruto maandsalaris netto extra uitgekeerd.
Ik ook. De werkgever hoeft dat niet te doen, maar de mogelijkheid bestaat. Als werknemer kun je er geen recht op doen gelden.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dienstverband

Bericht door Mara »

huisman schreef:In november hoop ik 35 jaar bij de luchtmacht te werken. Absoluut nooit saai en onvoorstelbare veranderingen meegemaakt .

Hoe zit het trouwens met beloningen voor lange trouwe dienst. Ik krijg een bruto maandsalaris netto extra uitgekeerd.
@Mara kreeg jouw man iets van zijn werkgever?
Ja. We zijn heel erg verwend.
Op de zaak was een informele bijeeenkomst voor collega's en oud collega's, er waren hapjes en drankjes, een grote taart, een prachtig boeket bloemen en wat hij heel erg leuk vond was dat ze zijn sollicitatiebrief, aanstellingsbrief en eerste loonbriefje hadden ingelijst. We mochten met het hele gezin gaan eten in een restaurant naar keuze.
En hij kreeg een mooie bonus.
ejvl schreef: Tja, ik zou niet 40 jaar hetzelfde werk willen doen.

Hij ook niet, hij heeft 3 verschillende functies bekleed. :) op 3 verschillende lokaties.
En hij heeft wel eens mooie aanbiedingen gehad, maar toch steeds de stap niet durven wagen.
Hij is inmiddels de nestor van het bedrijf, heeft destijds samen met andere collega's het bedrijf helpen opbouwen, dus dat schept een bijzondere band met de "baas". Die is inmiddels met pensioen, de volgende generatie heeft het overgenomen, maar het is niet zo bij hen dat oud er maar uit moet en alles jong en snel moet worden.
De andere collega's uit die beginperiode zijn helaas allemaal overleden.

Dat de arbeidsmarkt verandert zie je wel aan een reclamespot, waarin een grote verzekeraar aanbiedt om mee te kijken of het verstandig is alle pensioenpotjes bij elkaar te gooien (of niet).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dienstverband

Bericht door Luther »

Waarom moet je iets extra's krijgen als je ergens een bepaalde periode werkt?
Je hebt gedaan wat je plicht is.
Je bent er voor betaald.

#dtv
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 29076
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dienstverband

Bericht door DDD »

Er moet niets. Maar een medewerker die zich trouw 40 jaar inzet en wie weet ook ruimschoots heeft bijgedragen aan de winst van de werkgever, mag best een schouderklopje krijgen, mijns inziens. De kosten van het inwerken van een nieuwe medewerker zijn vast hoger.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dienstverband

Bericht door Luther »

DDD schreef:Er moet niets. Maar een medewerker die zich trouw 40 jaar inzet en wie weet ook ruimschoots heeft bijgedragen aan de winst van de werkgever, mag best een schouderklopje krijgen, mijns inziens. De kosten van het inwerken van een nieuwe medewerker zijn vast hoger.
Een schouderklopje is ook al fijn voor iemand die er twee weken werkt.
Het ging hier om allerlei extra fooien en bedragen, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Dienstverband

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Zou dit voor de starters op de arbeidsmarkt nog steeds mogelijk zijn?
Voor de rest weet ik het niet maar met betrekking tot bovenstaande zeg ik alleen als je als ondernemer voor jezelf begint of in een familiebedrijf werkt en het 40 jaar vol houd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dienstverband

Bericht door huisman »

Luther schreef:
DDD schreef:Er moet niets. Maar een medewerker die zich trouw 40 jaar inzet en wie weet ook ruimschoots heeft bijgedragen aan de winst van de werkgever, mag best een schouderklopje krijgen, mijns inziens. De kosten van het inwerken van een nieuwe medewerker zijn vast hoger.
Een schouderklopje is ook al fijn voor iemand die er twee weken werkt.
Het ging hier om allerlei extra fooien en bedragen, etc.

Bij ons zijn het gewoon arbeidsvoorwaarden.
12 jaar 25% van een bruto maandsalaris netto uitgekeerd.
25 jaar 50% idem
35 jaar 100% idem

Een soort " blijf aub" premie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie