Ik had er nog nooit van gehoord.
Maar hier is zijn naam dus ook nooit gevallen.
Hoe komt dat? Is hij zo onbekend, wat is er over hem te vertellen?

Oncken en de bekende Engelse baptistenpredikant Charles Haddon Spurgeon zijn
geloofs- en tijdgenoten en hebben onderling schriftelijk contact. Het is van Spurgeon
bekend dat hij een overvolle agenda heeft en geen tijd wenst te "verspillen", en zeker
niet aan een buitenissigheid als een bezoek aan een Hamburger baptistengemeente. Het
zegt iets over de kwaliteiten van Oncken als hij Spurgeon, tijdens een bezoek aan hem in
Londen, waarbij hij op een zondagochtend de preekstoel deelt met Spurgeon, overhaalt
om toch naar Hamburg te komen voor een aantal inspirerende spreekbeurten ter
gelegenheid van het betrekken van een groter kerkgebouw. In Hamburg raakt Spurgeon
behoorlijk onder de indruk van hoe Oncken te werk gaat en het ontlokt aan hem
bemoedigende en stimulerende woorden voor de Hamburger
Ocken was de grondlegger van het Duitse Baptisme iin 1834 en wel in Hamburg. Toen ds. Feisser van Gasselternijveen omstreeks 1842 van inzicht veranderde en de geloofsdoop begon voor te staan kwam hij ook in aanraking met de Duitse Baptisten en is zelfs nog wel in Hamburg geweest. Het Nederlandse Baptisme was eerst erg op Duitsland gericht en ik denk dat het Duitse Baptisme ook anders van karakter was dan bijvoorbeeld het Engelse Baptisme. Maar de kontakten tussen beide landen waren er nog steeds goed, zoals ook wel blijkt uit de contacten tussen Oncken en Spurgeon. De Baptisten kerken in Duitsland heten vandaag de Evangelische Freikirchen en hebben een behoorlijke aanhang, vooral in Noordduitsland en ook wel Oost Friesland. Curieus detail is dat de vroegere kruisgemeente van Emden die daar bestond vanaf 1860 en deel was van het kerkverband rondom ds. C. van den Oever van Rotterdam, zich omtreeks 1866 aansloot bij de Duitse Baptisten. De toenmalige predikant van kruisgemeente Emden, ds. S.C. de Haan, en een deel van zijn kruisgemeente hebben zich toen ook laten "overdopen". Deze gemeente bestaat nog in Emden en is dus nu een Evangelische Freikirche. Toch wel interessant om te zien dat er wel "verbindingen" waren tussen het meest bevindelijke deel van Gereformeerd Nederland en het Baptisme. We zien dat bijv. ook in de waardering voor Spurgeon hoewel deze prediker een Baptist was. En in de VS zijn er een aantal Strick Baptist Churches die afkomstig zijn uit de Netherlands Reformed Congregations. Zeg maar de Gereformeerde Gemeenten in de VS. De huidige discussie in Reformatorische kringen over de Reformed Baptists die nu hier en daar in Nederland ook gemeenten hebben is waard om eens nader te bekijken. Ik meende dat er in Nederland nu zulke gemeenten zijn in Urk en bij Scherpenzeel.Mara schreef:Zojuist bekeek ik een gedeelte van een documentaire over Spurgeon en daar kwam de naam Oncken in voor.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Maar hier is zijn naam dus ook nooit gevallen.
Hoe komt dat? Is hij zo onbekend, wat is er over hem te vertellen?