Protestantenbonbons

Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Protestantenbonbons

Bericht door Dipper »

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat nou de favoriete snoepjes of pepermuntjes zijn in de kerkdienst?

En of iemand zich wel eens afgevraagd heeft waar dit (merkwaardige) gebruik vandaan komt om als toehoorders bij een preek allemaal op hetzelfde moment met rolletjes te frommelen?

Op deze schaal komt het volgens mij in binnen- en buitenland niet op zulke schaal voor als bij de Nederlandse Gereformeerde gezindte. Het lijkt bijna tot de orde van de liturgie te behoren.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Protestantenbonbons

Bericht door -DIA- »

Dipper schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat nou de favoriete snoepjes of pepermuntjes zijn in de kerkdienst?

En of iemand zich wel eens afgevraagd heeft waar dit (merkwaardige) gebruik vandaan komt om als toehoorders bij een preek allemaal op hetzelfde moment met rolletjes te frommelen?

Op deze schaal komt het volgens mij in binnen- en buitenland niet op zulke schaal voor als bij de Nederlandse Gereformeerde gezindte. Het lijkt bijna tot de orde van de liturgie te behoren.
Normaal heb ik altijd een hekel gehad aan snoepen in de kerk.
Als ik wat kreeg *zelf deelde ik zelden* was ik het meest content met zo'n wit KING tabletje.
Het kon wel eens verfrissend werken.

Ik herinner me een advertentie van het toenmalige Tonnema Snoepfabriek in Sneek,
van hun product KING Pepermunt.
Er stond een rolletje KING afgebeeld, met daaronder de tekst: "Zachtjes doorgeven"
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Protestantenbonbons

Bericht door refo »

Het zal wel komen doordat de diensten zo vreselijk lang duren. Je bent al gauw van 9 tot half 12 van huis. Zonder enige verversing. Thuis of op het werk heb je dan al een paar koppen koffie of thee op.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Orchidee »

Het flesje water is in opkomst :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Het zal wel komen doordat de diensten zo vreselijk lang duren. Je bent al gauw van 9 tot half 12 van huis. Zonder enige verversing. Thuis of op het werk heb je dan al een paar koppen koffie of thee op.
En dan zie ik mensen ook nog drie kwartier of langer vóór aanvang van de dienst al bij de kerk arriveren, want stel je voor dat er eens iemand anders op hun plekje ging zitten...
Gelukkig duren onze diensten niet zo lang en zit men bij ons ook niet zo vast aan het eigen plekkie. Dat scheelt aanzienlijk in de omzet van Tonnema.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Protestantenbonbons

Bericht door ejvl »

Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Dat zal niet gaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat nou de favoriete snoepjes of pepermuntjes zijn in de kerkdienst?

En of iemand zich wel eens afgevraagd heeft waar dit (merkwaardige) gebruik vandaan komt om als toehoorders bij een preek allemaal op hetzelfde moment met rolletjes te frommelen?

Op deze schaal komt het volgens mij in binnen- en buitenland niet op zulke schaal voor als bij de Nederlandse Gereformeerde gezindte. Het lijkt bijna tot de orde van de liturgie te behoren.
Ik denk dat dit zijn oorsprong vindt in het feit dat de preken tamelijk lang duurden. Als je meer dan een uur stil zit te luisteren, is het prettig om een snoepje in je mond te laten smelten. Dat is verfrissend (pepermunt) en dorstlessend, omdat er speeksel gevormd wordt.
Als je een vergadering bijwoont, krijg je meestal koffie en halverwege wordt dit nog eens bijgeschonken.
Als je in de supermarkt bij het snoepschap staat, zie je minder rolletjes liggen dan vroeger.
Het zijn nu meer zakjes met minirolletjes, doosjes, losse snoepjes, al dan niet in een papiertje.
Ik kreeg gisteren een pepermuntje van mijn buurman. Maar dat bleek een strong kingetje te zijn. :oO :sweat
Ik zag m niet aankomen nl. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Ik kreeg gisteren een pepermuntje van mijn buurman. Maar dat bleek een strong kingetje te zijn. :oO :sweat
Ik zag m niet aankomen nl. :haha
:haha Die hebben wij altijd, heerlijk! :langue
Gisteren zag ik een flesje vruchtensap voorbijkomen onder de collecte ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Protestantenbonbons

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Dat zal niet gaan.
Waarom niet dan? Een kerkdienst duurt gemiddeld zo'n 1.5 uur. Mensen die vroeg in de kerk zitten, zijn misschien 2 uur in de kerk.
Tijdens een normale werkdag eet je in 2 uur toch ook niet 2 of 3 snoepjes?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Protestantenbonbons

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb eens geprobeerd om geen snoep meer te nemen maar kon door de aanhoudende aanbiedingen van alle kanten het niet volhouden
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Dipper »

Rooms-Katholieken die vroeger nuchter moesten blijven kauwden dan vaak op Venkel. Niet doorslikken.
Dan voel je niet dat je honger hebt.
En dan na de kerk gelijk een stevige borrel in de kroeg.
Zo heeft elk zijn eigen gebruik. Toch een stukje cultuurhistorie.

Met flesjes water of sap kliederen lijkt me niks. Gaat de kerkbank zo plakken als ze morsen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Dodo »

Een discreet flesje water zou me wel wat lijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Dat zal niet gaan.
Waarom niet dan? Een kerkdienst duurt gemiddeld zo'n 1.5 uur. Mensen die vroeg in de kerk zitten, zijn misschien 2 uur in de kerk.
Tijdens een normale werkdag eet je in 2 uur toch ook niet 2 of 3 snoepjes?
Ja, dat begrijp ik.
Maar afschaffen gaat niet lukken. Je kan hooguit zelf stoppen. Maar je kan geen verbod uitvaardigen dat niemand meer een snoepje mag nemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Protestantenbonbons

Bericht door helma »

mijn pa heeft altijd een paar koffiebonen bij zich. Schijnt goed te helpen als hij overmand wordt door slaap.
Plaats reactie