GKV nog gereformeerd?

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

GKV nog gereformeerd?

Bericht door Auto »

Tjonge prof.dr. J. Douma verlaat de GKV

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_869943

Een boegbeeld van de GKV verlaat de GKV omdat hij zich niet in de ontwikkelingen kan vinden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17587
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door huisman »

Auto schreef:Tjonge prof.dr. J. Douma verlaat de GKV

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_869943

Een boegbeeld van de GKV verlaat de GKV omdat hij zich niet in de ontwikkelingen kan vinden.
Dit is idd veelzeggend. Wat ook een persoonlijk drama voor deze achtenswaardige hoogleraar die altijd de Schrift laat spreken. Ik krijg er kippenvel van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Mara »

Ik kan het artikel niet lezen, wat is de voornaamste reden?
Ik ben wel eens bang dat wij dit in de CGK ook nog eens gaan meemaken. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Auto »

Dit schrijft het ND

http://www.nd.nl/artikelen/2014/novembe ... kte-kerken

Artikel zou te lezen moeten zijn ...........
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Mara »

Auto schreef:Dit schrijft het ND

http://www.nd.nl/artikelen/2014/novembe ... kte-kerken

Artikel zou te lezen moeten zijn ...........
Nee, klein stukje maar.
Je moet voor dergelijke artikelen betalen tegenwoordig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Dipper »

Die Professor wordt lid van de GKN. Alweer een Gereformeerd kerkgenootschap erbij.

Jongens het is 2014 moeten we echt allemaal iedere keer weer aparte kerkjes oprichten? Straks wat je zegt ook de volgende kerk, de CGK waar iets dergelijks gebeurd?

Vroeger werd ik er bedroefd van maar tegenwoordig kan ik er alleen maar om lachen.

De GKV is nog wel gereformeerd (want wanneer ben je dat wel of niet?) maar ze kunnen schijnbaar niet multipluraal blijven als geheel.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : GKV nog gereformeerd?

Bericht door Pimpelmees »

Ach ja ... kerkverbanden splitsen fuseren splitsen fuseren splitsen fuseren. En toch is er maar één echte algemene Kerk, de gemeenschap van heiligen (de apart gezetten).
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat het verstandig is als mensen die met emeritaat zijn zulke beslissingen nemen. En dan doel ik niet zozeer op de overgang, maar op het boek. Ik vind het heel droevig. Gelukkig wordt er geen nieuw kerkverband voor opgericht, want ik meen dat er al drie afscheidingen zijn.

Het is verder wel ironisch dat de uitleg van het boek Jona van deze hoogleraar hier op het forum dan weer niet is toegestaan. Zo staan als God het niet verhoedt alle gereformeerden op hun eigen strepen en komen er nog tientallen kerken bij. Laten we hopen en bidden dat dat niet gebeurt.

De keren dat ik in een GKV kom, zijn de diensten voluit gereformeerd, maar mis je soms de bevindelijke kant. Hoewel ik moet zeggen dat de GKV juist ook daarin, misschien als tegenwicht tegen evangelische invloeden, wel opener zijn geworden naar de puriteinse traditie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17587
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik denk niet dat het verstandig is als mensen die met emeritaat zijn zulke beslissingen nemen. En dan doel ik niet zozeer op de overgang, maar op het boek. Ik vind het heel droevig. Gelukkig wordt er geen nieuw kerkverband voor opgericht, want ik meen dat er al drie afscheidingen zijn.

Het is verder wel ironisch dat de uitleg van het boek Jona van deze hoogleraar hier op het forum dan weer niet is toegestaan. Zo staan als God het niet verhoedt alle gereformeerden op hun eigen strepen en komen er nog tientallen kerken bij. Laten we hopen en bidden dat dat niet gebeurt.

De keren dat ik in een GKV kom, zijn de diensten voluit gereformeerd, maar mis je soms de bevindelijke kant. Hoewel ik moet zeggen dat de GKV juist ook daarin, misschien als tegenwicht tegen evangelische invloeden, wel opener zijn geworden naar de puriteinse traditie.
Jouw ironie is meer jouw fantasie :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10520
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Zita »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik denk niet dat het verstandig is als mensen die met emeritaat zijn zulke beslissingen nemen. En dan doel ik niet zozeer op de overgang, maar op het boek. Ik vind het heel droevig. Gelukkig wordt er geen nieuw kerkverband voor opgericht, want ik meen dat er al drie afscheidingen zijn.

Het is verder wel ironisch dat de uitleg van het boek Jona van deze hoogleraar hier op het forum dan weer niet is toegestaan. Zo staan als God het niet verhoedt alle gereformeerden op hun eigen strepen en komen er nog tientallen kerken bij. Laten we hopen en bidden dat dat niet gebeurt.

De keren dat ik in een GKV kom, zijn de diensten voluit gereformeerd, maar mis je soms de bevindelijke kant. Hoewel ik moet zeggen dat de GKV juist ook daarin, misschien als tegenwicht tegen evangelische invloeden, wel opener zijn geworden naar de puriteinse traditie.
Jouw ironie is meer jouw fantasie :OO3
Deze discussie gaan we hier niet voortzetten.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Dipper »

Is de GKV nog gereformeerd? Ze zingen anders en uit een andere bundel. De predikant draagt gekleurd pak. Soms is er een beamer. Opwekkingsliederen zijn ook in huiselijke kring populair. Dat is eigenlijk wat ik ervan weet ik ben er niet zo bekend mee. Maar ik weet niet of Douma er nou zo iets mee opschiet om naar die GKN te gaan. Waarin verschillen zij eigenlijk grofweg?
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door DDD »

Zijn dat dan kenmerken van wel of niet gereformeerd zijn?
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door Dipper »

niet dit-of-dat is gereformeerd, maar wel het gehele plaatje. En daar ga je toch aan hechten en het valt direct op als het ergens anders op een andere manier is gedaan.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door DDD »

Maar dat zegt meer over de mens als gewoontedier dan over wel of niet gereformeerd, want die dingen hebben daar allemaal niets mee te maken, uitgenomen de opwekkingsliederen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17587
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GKV nog gereformeerd?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar dat zegt meer over de mens als gewoontedier dan over wel of niet gereformeerd, want die dingen hebben daar allemaal niets mee te maken, uitgenomen de opwekkingsliederen.
Er is echt veel meer aan de hand in de GKv (standpuntverschuiving op veel terreinen bv vrouw in het ambt, kijk op homoseksualiteit, zeer veel liturgische veranderingen in de afgelopen 10 jaar enz.)
Veel vrijgemaakten zijn bezorgd over hun kerk.

Formeel is het natuurlijk nog steeds een gereformeerde kerk omdat ze de 3FvE onderschrijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie