Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?
Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?
In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?
Als iemand beleid een gelovige te zijn moeten wij er vanuit gaan dat die persoon behouden is. Verder is het oordeel aan God.
- jakobmarin
Er zijn natuurlijk altijd bijzondere gevallen mogelijk, maar laten we die altijd toetsen aan Gods woord en met een gezonde argwaan tegemoet treden.Hendrien schreef:In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
De vruchten tonen welke boom het is, zegt de bijbel. Niet wat iemand zelf zegt, of anderen over hem zeggen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
De Heere werkt in alles aan op Zijn eer. Zou Hij een werk werken waarin Hij niet gekend wordt?Hendrien schreef:In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
Het kan zijn dat het niet voor iedereen meteen duidelijk is. Maar doorgaans zal in de mond van
twee of drie getuigen allle woord bestaan. Zo zijn mij gevallen bekend van mensen die zijn
overleden, meerdere gevallen zelfs, die zelf op deze aarde voor zichzelf niet in de ruimte zijn
gebracht. Maar toch werd er dan door God Zelf getuigenis aan gegeven in het hart van Zijn
volk. Overigens is het in feite niet van belang of een dominee ons in de hemel plekt. Daar heeft
hij de macht niet toe. Ik weet wel dat daar nogal overmatige aandacht aan wordt gegeven.
Maar we hoeven gelukkig niet van een mensenwoord of mensengedachte afhankelijk te zijn.
De Heere maakt Zijn volk wel degelijk geheimenissen openbaar. Is het niet de God van Elia Die
nog Dezelfde is? En "zou Ik voor Abraham verbergen..." Zo worden zaken wel eens in de
harten van Gods volk verklaard. Maar -let op!- altijd bij meerdere personen. Voor zover ik deze
zaken gehoord is het altijd in de mond van twee of drie getuigen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Toch meen ik van wel. En zulke dingen liggen heel teer!Hendrien schreef:In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
Maar ik denk niet dat een invallende tekst dan het enige is.
Vaak zie je dat het bevestigd wordt door anderen.
Toen ik bezig was met het regelen van de begrafenis van mijn moeder en ik een bijpassend tekstgedeelte zocht, en nog twijfelde, werd ik vrijwel gelijktijdig gemaild en gebeld door 2 verschillende personen, die precies diezelfde tekst hadden. Dat vonden wij alle 3 zo bijzonder.
Anderzijds lees ik in diverse kerkblaadjes wel dat mensen soms wel erg gemakkelijk de hemel in gepraat worden.
Meneer X kwam nooit in de kerk, omdat hij daarin teleurgesteld was, ook praatte hij niet gemakkelijk over zijn geloof, maar toch wilde hij dat er bij de crematie
"Ik zie een poort wijd openstaan" gezongen zou worden.
Ik ben inmiddels bij een aantal laatste gesprekken geweest, met iemand die kort daarna zou overlijden en ik besef nu helemaal dat het dan eigenlijk voor veel dingen te laat is.
Iemand die op het punt staat van overlijden, komt in een andere gemoedstoestand terecht.
In boeken komen nog de meest indringende gesprekken voor, ik heb dat zelf nooit meegemaakt.
Misschien zijn de ervaringen van iemand hier anders?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Toch vergissen mensen zich nogal eens, bv ds Stickers.
-
Ik mag gelukkig toch ook geloven dat mijn overleden moeder in het huis des HEEREN is tot in lengten van dagen.
Maar daarmee ben ik niet degene die over haar behoud oordeelt. Er is een verschil tussen geloven/vertrouwen hebben en oordelen.
Het lijkt me niet fout om dit te zeggen.
Maar daarmee ben ik niet degene die over haar behoud oordeelt. Er is een verschil tussen geloven/vertrouwen hebben en oordelen.
Helemaal mee eens.sirdanilot schreef:Ik mag gelukkig toch ook geloven dat mijn overleden moeder in het huis des HEEREN is tot in lengten van dagen.
Geloven, je leeft in Geloof
Vertrouwen, je leeft in Vertrouwen
Oordeel, dat is niet aan de mens.
Het stukje wat Mara schrijft is mijn inziens al gevaarlijk en neigt naar oordeel.
Mara schreef: Anderzijds lees ik in diverse kerkblaadjes wel dat mensen soms wel erg gemakkelijk de hemel in gepraat worden.
Meneer X kwam nooit in de kerk, omdat hij daarin teleurgesteld was, ook praatte hij niet gemakkelijk over zijn geloof, maar toch wilde hij dat er bij de crematie
Ik ben inmiddels bij een aantal laatste gesprekken geweest, met iemand die kort daarna zou overlijden en ik besef nu helemaal dat het dan eigenlijk voor veel dingen te laat is.
Iemand die op het punt staat van overlijden, komt in een andere gemoedstoestand terecht.
In boeken komen nog de meest indringende gesprekken voor, ik heb dat zelf nooit meegemaakt.
In Geloof en Vertrouwen op de Heere God, kan je dat schrijven.
Bevestiging krijg je hier niet direct van, dat is het Oordeel van de Heere God, daar blijf je van af als mens.
Daarnaast mag je wel Geloven en Vertrouwen op de Belofte van de Heere God.
Dan nog het volgende.
De laatste uren van een mens op een sterfbed, kunnen waardevolle uren zijn, zelfs tot Redding van de mens, tot bekering.
Daar kan je niets over oordelen.
Zal voor de Heere God iets onmogelijk zijn
Denk eens aan de moordenaar aan het kruis
We hebben een Voorspraak bij de Vader in de Hemel.
We hebben een zeer Genadige God.
Rechtvaardig, maar goed.
En als de meneer in het kerkblaadje, het lied wat genoemd werd zo graag wil zingen tijdens zijn begravenisdienst, wat er in het hart gewerkt is, niemand zal het weten, niemand, helemaal niemand dan God de Vader alleen.
Hij zal het oordeel vellen
Het wordt een persoonlijke hartezaak, niemand kan daar tussen komen.
Wat zullen de woorden van het lied in het hart bewerktstelligd hebben..... schitterend lied overigens.
Dat het maar bewaarheid moge zijn geworden
1
Ik zie een poort wijd open staan,
waardoor het licht komt stromen
van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan
om vrede te bekomen.
Refrein:
Genade Gods, zo rijk en vrij!
Die poort staat open ook voor mij!
Voor mij! Voor mij!
Staat open, ook voor mij.
2
Die open poort laat d' ingang vrij,
aan wie komt binnen vlieden;
aan rijk en arm, aan u en mij
komt Jezus vrede bieden.
Refrein
3
Die open poort leidt tot Gods troon:
gaat door, laat niets u hind'ren;
neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon,
die God biedt aan Zijn kind'ren
Refrein
4
In 't hemelrijk, voor Jezus' troon
daar leidt het kruis tot zegen;
daar dragen wij voor kruis een kroon
door Jezus' bloed verkregen.
Refrein
MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin schreef:sirdanilot schreef:Ik mag gelukkig toch ook geloven dat mijn overleden moeder in het huis des HEEREN is tot in lengten van dagen.
Helemaal mee eens.
Geloven, je leeft in Geloof
Vertrouwen, je leeft in Vertrouwen
Oordeel, dat is niet aan de mens.
Het stukje wat Mara schrijft is mijn inziens al gevaarlijk en neigt naar oordeel.
Mara schreef: Anderzijds lees ik in diverse kerkblaadjes wel dat mensen soms wel erg gemakkelijk de hemel in gepraat worden.
In Geloof en Vertrouwen op de Heere God, kan je dat schrijven.
Bevestiging krijg je hier niet direct van, dat is het Oordeel van de Heere God, daar blijf je van af als mens.
Daarnaast mag je wel Geloven en Vertrouwen op de Belofte van de Heere God.
Dan nog het volgende.
De laatste uren van een mens op een sterfbed, kunnen waardevolle uren zijn, zelfs tot Redding van de mens, tot bekering.
We hebben een Voorspraak bij de Vader in de Hemel.
We hebben een zeer Genadige God.
Rechtvaardig, maar goed.
En als de meneer in het kerkblaadje, het lied wat genoemd werd zo graag wil zingen tijdens zijn begravenisdienst, wat er in het hart gewerkt is, niemand zal het weten, niemand, helemaal niemand dan God de Vader alleen.
Hij zal het oordeel vellen
Het wordt een persoonlijke hartezaak, niemand kan daar tussen komen.
Wat zullen de woorden van het lied in het hart bewerktstelligd hebben..... schitterend lied overigens.
Dat het maar bewaarheid moge zijn geworden
1
Ik zie een poort wijd open staan,
waardoor het licht komt stromen
van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan
om vrede te bekomen.
Refrein:
Genade Gods, zo rijk en vrij!
Die poort staat open ook voor mij!
Voor mij! Voor mij!
Staat open, ook voor mij.
2
Die open poort laat d' ingang vrij,
aan wie komt binnen vlieden;
aan rijk en arm, aan u en mij
komt Jezus vrede bieden.
Refrein
3
Die open poort leidt tot Gods troon:
gaat door, laat niets u hind'ren;
neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon,
die God biedt aan Zijn kind'ren
Refrein
4
In 't hemelrijk, voor Jezus' troon
daar leidt het kruis tot zegen;
daar dragen wij voor kruis een kroon
door Jezus' bloed verkregen.
Refrein
MoesTuin
Wat een jubel!! Gelooft u ook dat er mensen verloren gaan?
En dat elk mens verloren ligt?
Dat er een Godswonder moet gebeuen, niet minder dan een
nieuwe schepping, als een uit de dood levend worden, wil een
mens weer met God in verzoende betrekking kunnen komen?
Dat dat van 's mensen kant een onmogelijkheid is?
Zie hier! het Evangelische denken dat haaks staat op het
reformatorisch belijden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Heel erg jammer, DIA, jouw reactie. Moestuin heeft namelijk helemáál niet beweerd dat hij dit niet gelooft, en zijn 'jubel' is volkomen Bijbels.-DIA- schreef:
reformatorisch belijden.
Je stelt me nu toch teleur.
Dit deed me sterk denken aan het topic over de GGiN waarin ik een geschiedenis aanhaalde van een predikant die ook 'licht' kreeg over de staat van een overledene.
Ik sluit in de eerste plaats niet uit dat bij uitzondering het voor kan komen dat God licht geeft. Maar het voorbeeld dat ik destijds aanhaalde liet zien dat het overdreven gefocust zijn op een dergelijk licht de kracht van Gods Woord en het Evangelie kan laten ondersneeuwen. Ik was behoorlijk geschrokken toen ik die - officieel gepubliceerde - geschiedenis las.
Ik sluit in de eerste plaats niet uit dat bij uitzondering het voor kan komen dat God licht geeft. Maar het voorbeeld dat ik destijds aanhaalde liet zien dat het overdreven gefocust zijn op een dergelijk licht de kracht van Gods Woord en het Evangelie kan laten ondersneeuwen. Ik was behoorlijk geschrokken toen ik die - officieel gepubliceerde - geschiedenis las.
waarom ? Wat DIA schrijft is volkomen Bijbels.sirdanilot schreef:Heel erg jammer, DIA, jouw reactie. Moestuin heeft namelijk helemáál niet beweerd dat hij dit niet gelooft, en zijn 'jubel' is volkomen Bijbels.-DIA- schreef:
reformatorisch belijden.
Je stelt me nu toch teleur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik begrijp niet dat jij er weer een oordeel in ziet, het lijkt mij voor een dominee heel moeilijk om iets over een geestelijk leven van iemand te zeggen, als er nooit iets gehoord of gezien is. Daar ging het om en dus zegt dominee maar dat hij ten hemel voer, of ging hemelen (akelige uitdrukking trouwens)MoesTuin schreef: Dan nog het volgende.
Natuurlijk weet ik dat het genadetijd blijft tot onze laatste snik.
Maar als je bij iemand bent, die ernstig ziek is, ja het sterven reeds is aangezegd, komt hij in een andere gemoedstoestand.
Ik sprak iemand die nog een verwijdering met een broer wilde uitpraten, maar daar was het te laat voor. De stervende ging daar niet op in.
En een zieke die een rijke getuigenis mocht afleggen tijdens zijn ziekte, zwijgt op een gegeven moment.
Er gebeurt van alles in iemands lichaam, allerlei processen zijn gaande, maar ook in iemands geest Moestuin!
Laatst gewijzigd door Mara op 26 mar 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mag ik je aanraden, DIA om eerst tot 10 te tellen voordat je een reactie post? Dit meen ik serieus en bewogen met jou, je reactie hier is zo bitter en ongenuanceerd dat ik niet geloof dat je werkelijk zo bent - diep in je hart.-DIA- schreef:
reformatorisch belijden.
Ik vond de post van MoesTuin ongenuanceerder . Wat is er niet waar aan DIA's post ?Floppy schreef:Mag ik je aanraden, DIA om eerst tot 10 te tellen voordat je een reactie post? Dit meen ik serieus en bewogen met jou, je reactie hier is zo bitter en ongenuanceerd dat ik niet geloof dat je werkelijk zo bent - diep in je hart.-DIA- schreef:
reformatorisch belijden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.