Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN
Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN
Oproep van Plaisier aan CGK, GKv, NGK en PKN.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_739368
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_739368
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Re: Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN
Prikkelend:
Laat ik het eens omdraaien: de PKN sluit zich aan bij één van de genoemde kerkverbanden. Dan wordt namelijk al het eigene van de PKN ondergeschikt aan het verlangen naar eenheid. En alleen dan heb ik enig vertrouwen in het resultaat als ieder kerkverband zijn eigenheid eerst loslaat, voordat men over samengaan denkt.
Nu even inhoudelijk in aansluiting op het krantenartikel:
Ik zie hier geen heil in, omdat de gereformeerde belijdenis toch echt anders is (smaller) dan het geheel van de belijdenis die in Ordinatie 1 van de PKN kerkorde is opgenomen. Aangezien ik vier kerkverbanden tel voor aanvang van het samengaan, hebben we er daarna vijf: de fusiekerk en de restanten van de vier fusiepartners.
Ook zie ik grote problemen met de kerkorde: de PKN is een landelijke kerk met plaatselijke afdelingen die toch een soort centraal aangestuurd wordt, de andere drie zijn meer presbyteraal vorm gegeven met de individuele gemeenten als bouwsteen.
Laat ik het eens omdraaien: de PKN sluit zich aan bij één van de genoemde kerkverbanden. Dan wordt namelijk al het eigene van de PKN ondergeschikt aan het verlangen naar eenheid. En alleen dan heb ik enig vertrouwen in het resultaat als ieder kerkverband zijn eigenheid eerst loslaat, voordat men over samengaan denkt.
Nu even inhoudelijk in aansluiting op het krantenartikel:
Ik zie hier geen heil in, omdat de gereformeerde belijdenis toch echt anders is (smaller) dan het geheel van de belijdenis die in Ordinatie 1 van de PKN kerkorde is opgenomen. Aangezien ik vier kerkverbanden tel voor aanvang van het samengaan, hebben we er daarna vijf: de fusiekerk en de restanten van de vier fusiepartners.
Ook zie ik grote problemen met de kerkorde: de PKN is een landelijke kerk met plaatselijke afdelingen die toch een soort centraal aangestuurd wordt, de andere drie zijn meer presbyteraal vorm gegeven met de individuele gemeenten als bouwsteen.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Samengaan ziet Dr. Plaisier zo: alle andere voegen zich bij ons. Opmerkelijk.
Deze zin is voor mij veelzeggend: "Volgens dr. Plaisier is „alles bespreekbaar” en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten.”
Dat is voor mij als CGK'er juist een reden om vel tegen deze oproep te zijn. 1834 en 1892 zijn nog steeds jaartallen die je niet mag wegpoetsen. Als de PKN de CG kanselboodschap van 1953 overneemt wordt het pas een ander verhaal.
Dat is voor mij als CGK'er juist een reden om vel tegen deze oproep te zijn. 1834 en 1892 zijn nog steeds jaartallen die je niet mag wegpoetsen. Als de PKN de CG kanselboodschap van 1953 overneemt wordt het pas een ander verhaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja en anderen bij zich houden, daar heeft hij bitter weinig voor gedaan.Mister schreef:Samengaan ziet Dr. Plaisier zo: alle andere voegen zich bij ons. Opmerkelijk.
De PKN kan beter trachten eerst zelf eenheid te scheppen binnen hun eigen verband.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jammer dat er zo negatief gereageerd wordt op dit idee.huisman schreef:"Volgens dr. Plaisier is „alles bespreekbaar” en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten.”
Inderdaad, er zijn zwakke/verbeterpunten in het idee, maar
het idee op zichzelf is goed. Wie willen er kerkmuren weghalen?
De RF'ers toch? Als ik een paar discussies goed lees, is dat een grote
wens van de RF'ers (van mij ook). Hier wordt een voorstel gedaan en de
een na de andere RF'er kraakt het af. Gek. Vreemd.
Omdat het een vreemd voorstel is.Forummer schreef:Jammer dat er zo negatief gereageerd wordt op dit idee.huisman schreef:"Volgens dr. Plaisier is „alles bespreekbaar” en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten.”
Wie zegt dat iedereen kerkmuren wil weghalen?Forummer schreef:Jammer dat er zo negatief gereageerd wordt op dit idee.huisman schreef:"Volgens dr. Plaisier is „alles bespreekbaar” en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten.”
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zo vreemd is dat niet.Forummer schreef:Jammer dat er zo negatief gereageerd wordt op dit idee.huisman schreef:"Volgens dr. Plaisier is „alles bespreekbaar” en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten.”
Iedereen wil eenheid. Zeker in woorden. Maar dan wel zo, dat de ander zich bij hem aansluit.
Zo vreemd vindt ik het ook niet, de gewraakte zinsnede "en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten" is ook praktijk in alle kerken die als fusiepartner zijn genoemd. Dus wat is het probleem?
De PKN wordt via plaatselijke afdelingen (een soort) centraal aangestuurd volgens jou. Kun je dit uitleggen? Volgens mij is juist de PKN heel presbyteriaal vormgegeven, en heeft een plaatselijke gemeente veel vrijheid om haar eigen identiteit te uiten. Vandaar ook de grote verschillen tussen bijvoorbeeld de Gereformeerde Bond aan de ene zijde en de vrijzinnigheid aan de andere zijdeRotterS schreef:Ook zie ik grote problemen met de kerkorde: de PKN is een landelijke kerk met plaatselijke afdelingen die toch een soort centraal aangestuurd wordt, de andere drie zijn meer presbyteraal vorm gegeven met de individuele gemeenten als bouwsteen.
Ik denk dat de CGK het meest verdeeld is van de genoemde aspirant-fusiepartners.WimA schreef:Zo vreemd vindt ik het ook niet, de gewraakte zinsnede "en is er binnen de PKN-familie ruimte voor „meerdere identiteiten" is ook praktijk in alle kerken die als fusiepartner zijn genoemd. Dus wat is het probleem?
Ik vind het wel wat: laat de genoemde kerken samengaan, wat overblijft zou een mooie grote Reformatische Kerk kunnen vormen. CGK (BWP)-HHK-(O)GG(iN). Mooi toch.
-
Tja, als dàt zou gebeuren...... Dan krijgen we er natuurlijk weer -tig afgescheiden kerken bij.....
Maar het voorstel is goed en het nadenken waard. En op plaatselij niveau kan natuurlijk veen, bijv. binnen het plaatselijke convent (als zoiets nog bestaat....)
Maar het voorstel is goed en het nadenken waard. En op plaatselij niveau kan natuurlijk veen, bijv. binnen het plaatselijke convent (als zoiets nog bestaat....)
-
GKV en PKN lijkt me toch erg lastig omdat die vreselijke scheiding nog wat korter geleden is en er wel wat weerstand vanuit de GKV is jegens de PKN.
Maar ik zie niet in waarom CGK, NGK en PKN niet samen zouden kunnen gaan. De CGK en NGK doen vaak al veel dingen gezamenlijk, samenwerking met de PKN lijkt me een vrij logische vervolgstap. Je zou inderdaad als gevolg kunnen hebben dat de CGK BHP hierin niet wil meegaan, maar goed dat zij dan zo. Dan kunnen zij zich wellicht aansluiten bij de HHK of GB.
Maar ik zie niet in waarom CGK, NGK en PKN niet samen zouden kunnen gaan. De CGK en NGK doen vaak al veel dingen gezamenlijk, samenwerking met de PKN lijkt me een vrij logische vervolgstap. Je zou inderdaad als gevolg kunnen hebben dat de CGK BHP hierin niet wil meegaan, maar goed dat zij dan zo. Dan kunnen zij zich wellicht aansluiten bij de HHK of GB.