Gouden Beeld van Nebukadnezar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Gouden Beeld van Nebukadnezar

Bericht door jakobmarin »

Daniel 3:1 Koning Nebukadnezar maakte een gouden beeld, waarvan de hoogte zestig el was, en zijn breedte zes el. Hij richtte het op in het dal Dura, in het gewest Babel.
Ik dacht altijd dat dit een beeld was van het lijf van Nebukadnezer zelf was, en dan las ik vandaag dit:
Koning Nebukadnezer heeft een groot gouden beeld laten oprichten, zo'n drie meter breed en dertig meter hoog. Als je zo die afmetingen hoort, denk je dus niet zozeer aan een beeld, want daar zijn het niet de juiste afmetingen voor. Bovendien wordt in de tekst ook niet gesproken over de afbeelding die het beeld weergeeft. Te denken valt mee aan een paal, een zuil, en dan zijn bij zo'n enorme paal seksuele connotaties nooit ver weg. Ook als je Freud nooit gelezen hebt, lijkt het verdacht veel op een fallus-symbool. Het moet in ieder geval staan voor de potentie van Nebukadnezer en zijn koninkrijk.
Kennen meer mensen deze uitleg?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Gouden Beeld van Nebukadnezar

Bericht door François Turretini »

Ik heb nog nooit zulke uitleg gehoord. Daarnaast lijkt het mij nogal speculatief, en ook onbelangrijk. Zoals de uitleg zelf al stelt, er wordt nergens gezegd wat het gouden beeld afbeeld en volgens mij is dat verder ook niet erg belangrijk voor dit verhaal.

Het verhaal laat zien dat God trouw is aan degene die niet voor afgoden knielt, maar Hem liefheeft. Welke afgod dan precies in dit geval niet voor geknield wordt lijkt mij een bijzaak, maar voor geen enkele afgod knielen en de Heere liefhebben en dienen is veeleer de hoofdzaak. :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gouden Beeld van Nebukadnezar

Bericht door Mara »

Nee, gelukkig niet :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gouden Beeld van Nebukadnezar

Bericht door jakobmarin »

François Turretini schreef:(...) lijkt het mij nogal speculatief, en ook onbelangrijk. (...) lijkt mij een bijzaak :)
Voila, maar als dat het criterium is om er al dan niet over de discussiëren op RF, kunnen we het merendeel van de discussies maar niet meer voeren :super

En ik vind het helemaal niet zo speculatief, als je inderdaad de verhouding van de afmetingen beziet (1:10), want niet echt de verhouding is van een mensenlichaam. Dus zou het prima zo'n fallus-symbool geweest kunnen zijn.
En verschil in afgoden is er wel degelijk, het maakt heel wat uit voor een jong kind of zijn ouders de Baäl of de Moloch vereren, het scheelt hem zijn jong leven.... :hum
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie