Kerkelijke verdeeldheid
Re: Kerkelijke verdeeldheid
''De verkiezing gaat heersen over de verbondsleer. En alleen dan mag je jezelf gereformeerd noemen.''Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
Individualisme is egoisme, de ander hoger achten is de opdracht, gemeente betekent gemeenschapsgevoel, eenheid, alles delen met elkaar, zoals de eerste bekeerlingen.
En nu lijkt het alsof je voor het tegenovergestelde hiervan de eretitel gereformeerd mag dragen ?!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Lees nog eens goed.Simon schreef:''De verkiezing gaat heersen over de verbondsleer. En alleen dan mag je jezelf gereformeerd noemen.''Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
Individualisme is egoisme, de ander hoger achten is de opdracht, gemeente betekent gemeenschapsgevoel, eenheid, alles delen met elkaar, zoals de eerste bekeerlingen.
En nu lijkt het alsof je voor het tegenovergestelde hiervan de eretitel gereformeerd mag dragen ?!
Is Dr Steenblok ook in de GGiN zijn docentschap afgepakt?Dat evenwicht zie je verloren gaan aan ultrarechtse zijde, de Gereformeerde Gemeenten met de leeruitspraken van 1931 voorop. Nota bene ook nog eens bedoeld om zich af te grenzen van de Christelijke Gereformeerde Kerken. In plaats van katholieke breedheid komt groepsdenken. Eigen opvattingen worden tot de enig juiste verklaard. Het leidt tot een intern gericht zijn, dat niet anders dan als kerkelijk individualisme te typeren is.
In zo’n geval is het einde zoek. Dat hebben de Gereformeerde Gemeenten aan den lijve ondervonden met bijvoorbeeld dr. C. Steenblok. Deze scholastische denker zonder veel inschikkelijkheid verloor zijn positie als docent aan de Theologische School in Rotterdam. Niet vanwege dwaalleer, maar vanwege „eenzijdigheid.” Steenblok en de zijnen zagen dat anders. Er was een leergeschil! Het ging om de ”oude waarheid”. En die was een kerkelijke breuk waard. Met als gevolg de afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Waar dr. Steenblok zo solistisch optrad dat hij opnieuw zijn positie als docent verspeelde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, in 1964 werd hij als docent afgezet omdat hij zonder toestemming A. Breman bevestigd had tot predikant in Paterson (VS)
Hmm, ik snap wat je bedoelt, maar terugkijkend op een eeuw van ''stoorzenders, vervreemding en wantrouwen'' en dat over zaken die er niet eens zo toe doen, moesten al deze afscheidende kerken zich schamen.refo schreef:Lees nog eens goed.Simon schreef:''De verkiezing gaat heersen over de verbondsleer. En alleen dan mag je jezelf gereformeerd noemen.''Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
Zijn Geest kan toch niet werken in een klimaat van onenigheid, geen liefde , geen verdraagzaamheid en heersen over elkaar ipv dienen!?
De in Openbaringen genoemde hoer is en blijft de rooms katholieke kerk, zoals ds Kersten destijds terecht onderkende.
Ik zie tendenzen naar een ''wond genezen'', waarbij wij weer deel worden van die algemene kerk.
En daar zal ik geen lid van willen zijn, tenzij iemand me eerst eens kan uitleggen waarom deze MOEDER genoemd wordt.
met andere woorden, wie zijn haar kinderen?
(OPENB 17:5)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik weet niet of daarmee de Roomse Kerk bedoeld wordt. Dus ook niet of ds Kersten dat terecht onderkende.
De eerste 1500 jaar van het Christendom was dat de enige verschijningsvorm van de kerk.
De eerste 1500 jaar van het Christendom was dat de enige verschijningsvorm van de kerk.
- SecorDabar
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,
van de Ger.Kerk Vrijgemaakt, waar Dr. Wildschut predikant van is,
ver af staat van gemeenten en kerkelijkdenkende thuislezers
die een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking voorstaan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Daar gaan we weer....SecorDabar schreef:Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,

Hoezo gaan 'we' weer? Jij was toch al begonnen?refo schreef:Daar gaan we weer....SecorDabar schreef:Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,
Yep!huisman schreef:Is Dr Steenblok ook in de GGiN zijn docentschap afgepakt?Dat evenwicht zie je verloren gaan aan ultrarechtse zijde, de Gereformeerde Gemeenten met de leeruitspraken van 1931 voorop. Nota bene ook nog eens bedoeld om zich af te grenzen van de Christelijke Gereformeerde Kerken. In plaats van katholieke breedheid komt groepsdenken. Eigen opvattingen worden tot de enig juiste verklaard. Het leidt tot een intern gericht zijn, dat niet anders dan als kerkelijk individualisme te typeren is.
In zo’n geval is het einde zoek. Dat hebben de Gereformeerde Gemeenten aan den lijve ondervonden met bijvoorbeeld dr. C. Steenblok. Deze scholastische denker zonder veel inschikkelijkheid verloor zijn positie als docent aan de Theologische School in Rotterdam. Niet vanwege dwaalleer, maar vanwege „eenzijdigheid.” Steenblok en de zijnen zagen dat anders. Er was een leergeschil! Het ging om de ”oude waarheid”. En die was een kerkelijke breuk waard. Met als gevolg de afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Waar dr. Steenblok zo solistisch optrad dat hij opnieuw zijn positie als docent verspeelde
Overigens: wat vind je van de analyse die je citeert?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vóór deze 1500 jaar was er al een Kerk, meen ik, die vervolgd werd ipv vervolgde, die diende ipv heerste, en waarvan het hoofd geen keizer of pontificaat was, maar Christus alleen.refo schreef:Ik weet niet of daarmee de Roomse Kerk bedoeld wordt. Dus ook niet of ds Kersten dat terecht onderkende.
Geen hierarchisch systeem met erestanden en -titels, maar broeders en zusters in Hem.
Een kerk, die niet huisde in grote kathedralen vol pracht en praal, want de Allerhoogste woont niet in wat men met handen maakt, dat begreep deze eerste GEMEENTE nog heel goed...
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
De tempels in Jeruzalem waren anders ook vol van pracht en praal...Simon schreef:Vóór deze 1500 jaar was er al een Kerk, meen ik, die vervolgd werd ipv vervolgde, die diende ipv heerste, en waarvan het hoofd geen keizer of pontificaat was, maar Christus alleen.refo schreef:Ik weet niet of daarmee de Roomse Kerk bedoeld wordt. Dus ook niet of ds Kersten dat terecht onderkende.
Geen hierarchisch systeem met erestanden en -titels, maar broeders en zusters in Hem.
Een kerk, die niet huisde in grote kathedralen vol pracht en praal, want de Allerhoogste woont niet in wat men met handen maakt, dat begreep deze eerste GEMEENTE nog heel goed...
Maar het is wel waar...refo schreef:Daar gaan we weer....SecorDabar schreef:Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,
Verder, verbaast me de mededeling dat dr. Steenblok is afgezet als docent. Ik mis namelijk juist het jaarboekje van 1965.
Dan zie je dat dr. Steenblok in 1964 nog docent is, en in een volgend boekje (1966) wordt verslag gedaan van zijn overlijden en begrafenis.
Dus wat dat betreft moet ik iets gemist hebben, of... ja ik heb geen reden om het dan in twijfel te trekken....
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik begrijp die dr. Wildschut niet. De synode van de CGK heeft duidelijk afstand genomen een paar jaar terug. Daarnaast in de CGK is er heel duidelijk door meer dan 40 CGK predikanten afstand genomen van de ontwikkeling binnen de GKV en aangegeven dat ze weinig herkenning hebben.Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
En dan komt hij tot de conclusie dat hij in de CGK wel geestelijke herkenning vind .......... met welk deel heeft hij dan herkenning?
(Zo'n lezing doet het goed bij studenten, maar of het getuigt van realiteitszin, ik betwijfel het)