Onze gulden terug???

Plaats reactie
tukkertje
Contacteer:

Onze gulden terug???

Bericht door tukkertje »

DEN HAAG - Onderzoek laat zien dat het voor Nederland beter is terug te keren naar de gulden in plaats van vast te houden aan de euro.

Foto: ANP
Wilders op basis van onderzoek dat op zijn verzoek is uitgevoerd door een Brits bureau.
De invoering van een Europese munt zou volgens het onderzoek de Nederlander 800 euro voordeel per jaar hebben opgeleverd. Maar door minder economische groei en de eurocrisis zou de euro ons jaarlijks 2700 euro per persoon kosten.
Verder is ons land volgens de onderzoekers minimaal 127 miljard euro kwijt aan aanhoudende financiële reddingsoperaties voor landen als Griekenland.
Eurozone
Het verlaten van de eurozone kost eveneens miljarden euro's. Maandag presenteert Wilders alle cijfers, zaterdag gaf hij in De Telegraaf al een voorschot. Vorig najaar, toen de euro zwaar onder druk stond, besloot Wilders tot een onderzoek.
Hij beschouwt de euro als een mislukt project en wilde weten of een terugkeer naar de gulden ons land uiteindelijk meer oplevert. Het onderzoek is uitgevoerd door het Britse onderzoeksbureau Lombard Street Research, dat als eurosceptisch bekend staat. Wilders wil een referendum over een terugkeer naar de gulden.

Wat vinden jullie???
henriët

Re: Onze gulden terug???

Bericht door henriët »

tukkertje schreef:DEN HAAG - Onderzoek laat zien dat het voor Nederland beter is terug te keren naar de gulden in plaats van vast te houden aan de euro.

Wilders op basis van onderzoek dat op zijn verzoek is uitgevoerd door een Brits bureau.
De invoering van een Europese munt zou volgens het onderzoek de Nederlander 800 euro voordeel per jaar hebben opgeleverd. Maar door minder economische groei en de eurocrisis zou de euro ons jaarlijks 2700 euro per persoon kosten.
Verder is ons land volgens de onderzoekers minimaal 127 miljard euro kwijt aan aanhoudende financiële reddingsoperaties voor landen als Griekenland.
Eurozone
Het verlaten van de eurozone kost eveneens miljarden euro's. Maandag presenteert Wilders alle cijfers, zaterdag gaf hij in De Telegraaf al een voorschot. Vorig najaar, toen de euro zwaar onder druk stond, besloot Wilders tot een onderzoek.
Hij beschouwt de euro als een mislukt project en wilde weten of een terugkeer naar de gulden ons land uiteindelijk meer oplevert. Het onderzoek is uitgevoerd door het Britse onderzoeksbureau Lombard Street Research, dat als eurosceptisch bekend staat. Wilders wil een referendum over een terugkeer naar de gulden.

Wat vinden jullie???
Ik vraag me af of het nog haalbaar is.
Het lijkt me wel weer fijn hoor, kwartjes, dubbeltjes, rijksdaalders etc..
Die goede oude tijd:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

tukkertje schreef:DEN HAAG - Onderzoek laat zien dat het voor Nederland beter is terug te keren naar de gulden in plaats van vast te houden aan de euro.

Eurozone

Wat vinden jullie???
Dwaas idee! Onhaalbaar ook, als je dat als land alleen zou willen gaan doen. De Europese economiën zijn zo met elkaar verweven, dat we niet eens meer zonder elkaar kunnen, of we dat nu leuk vinden of niet. Het geloof in enige soevereiniteit van de lidstaten is een argeloos geloof in een wereld die niet meer bestaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon

Bericht door Simon »

Luther schreef:

Eurozone

Wat vinden jullie???
Dwaas idee! Onhaalbaar ook, als je dat als land alleen zou willen gaan doen. De Europese economiën zijn zo met elkaar verweven, dat we niet eens meer zonder elkaar kunnen, of we dat nu leuk vinden of niet. Het geloof in enige soevereiniteit van de lidstaten is een argeloos geloof in een wereld die niet meer bestaat.
Met de Pond, de deense Kroon , de zwitserse Franc en de zweedse Kroon gaat het anders erg goed.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Simon schreef:
Luther schreef:

Eurozone

Wat vinden jullie???
Met de Pond, de deense Kroon , de zwitserse Franc en de zweedse Kroon gaat het anders erg goed.
En vergeet de Noorse Kroon niet!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

We kunnen vol blijven houden dat het onhaalbaar is, maar dan komen we ook in een faillissement terecht. Ik zou deze dure oplossing, terug naar de gulden , weldegelijk overwegen. En onhaalbaar is een eigen munt, binnen de EU niet, daar zijn voorbeelden van.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ben altijd al tegen de euro geweest. Door de euro zitten we oa nu met die shit. Of het helemaal haalbaar is betwijfel ik,.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:We kunnen vol blijven houden dat het onhaalbaar is, maar dan komen we ook in een faillissement terecht. Ik zou deze dure oplossing, terug naar de gulden , weldegelijk overwegen. En onhaalbaar is een eigen munt, binnen de EU niet, daar zijn voorbeelden van.
Je vergeet dat wij een handelsland zijn, en zelf vrijwel niets maken. We moeten het hebben van andere landen en zijn daarvoor grotendeels aangewezen op landen die thans ook de euro hebben.
Een alternatief voor de euro, zou een gezamenlijke munt zijn voor de landen Duitsland, Nederland, belgië, Luxemburg, Denemarken, en de scandinavische landen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon

Bericht door Simon »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:We kunnen vol blijven houden dat het onhaalbaar is, maar dan komen we ook in een faillissement terecht. Ik zou deze dure oplossing, terug naar de gulden , weldegelijk overwegen. En onhaalbaar is een eigen munt, binnen de EU niet, daar zijn voorbeelden van.
Je vergeet dat wij een handelsland zijn, en zelf vrijwel niets maken. We moeten het hebben van andere landen en zijn daarvoor grotendeels aangewezen op landen die thans ook de euro hebben.
Een alternatief voor de euro, zou een gezamenlijke munt zijn voor de landen Duitsland, Nederland, belgië, Luxemburg, Denemarken, en de scandinavische landen.
Dat hadden de heren economie en politikologie eerder kunnen bedenken.
maar prestige was belangrijker dan praktijk en bij het toverwoord ''euro'' verdween de traditionele 10% inflatie op jaarbasis van munteenheden als escudo, peseta, lire en drachme, als sneeuw voor de zon.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien dat er nu niet meer aan wordt gedacht dat onder meer de SGP tegen de invoering van de Euro was....
En al zou men het nog weten zouden ze toch niet zeggen: Sorry beste SGP, jullie hadden achteraf toch gelijk...
Tenminste dat veronderstel ik dan maar...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
TAF

Bericht door TAF »

Aanvankelijk was ik erg pro-europa.
Dit werd met name gevoed vanuit mijn hekel aan Amerika.

Met familie aan duitse zijde in ww2, leefde zowiezo minder het "verlost" gevoel, en wat ik zie is dat amerika (en rusland in grote mate) veel van het goud en techniek (en veel wetenschappers) wegroofde..
kortom, ik zie dat amerika's supremacy, in onder andere maar niet uitzonderlijk : computers, informatie, raketkunde, autotechniek, huishoudelijke elektronica, aeronautica, GESTOLEN is van europa.. en niet alleen van ons broedervolk de duitsers, maar evenwel van hen die aan de geallieerde zijde stonden.

Een europa dat zijn rug weer rechte, de ketens waaraan amerika ons houd losschud, en weer zelf een machtsfactor in de wereld zou worden (en in het beste geval de nummer 1 plek van amerika zelfs overneemd) zag en zie ik dan ook als een mooi idee.

helaas leerde ik met de jaren dat "de eens zo grote glans die europa had voor ww2 herstellen en van europa weer de leidende positie maken die het eeuwenlang gehad heeft" niet de insteek van de eu was.

niet alleen in besluiten die genomen worden ter favore van amerikaanse belangen, -> het orgaan der eu lijkt zelfs nog meer amerika achteraan te lopen dan de losse landen weleer dede, maar het word ook zwart op wit duidelijk :

bijvoorbeeld toen ik in de europese grondwet zag staan dat men :
"een verregaande samenwerking met amerika" nastreeft zag ik dat alleen al als reden die af te keuren.
dat men "het humanisme als samenbindende historische identiteit van europa" noemde was de tweede reden -> dat is gewoon ontkenning van eeuwen chrisenlijke geschiedenis in europa.

Dat was mijn doordachte reden om tegen te stemmen.. maar vervolgens krijg je de ministers op tv die beweren dat het over geld zou gaan dat ik nee gestemd zou hebben.. en vervolgens worden deze twee regels ongewijzigd alsnog goedgekeurd later.. ondemocratisch dus.

zowiezo zijn de eu machtsorganen weinig democratisch.. slechts een ervan is voor de helft gekozen en dan niet eens rechtstreeks maar indirect, wat corruptie en beinvloedbaarheid door lobbyisten in de kaart speelt.

nee DAT europa wil ik natuurlijk niet.
Als ik vervolgens zie en waarneem dat men niet een nieuw, trots europa bouwd, maar dezelfde gruwelen die in amerika zijn, en dezelfde bestuurlijke en fiscale fouten begind te kopieren..
(dus ze kopieren niet de goede dingen, alleen de slechte, zodat amerikaanse banken en bedrijven nog rijker worden)
en ook europese privegevevens aan amerika overhandigen.. zonder dat amerika verplicht is daar iets voor terug te doen..

sja al dit soort ontwikkelingen hebben me hoewel in grondhouding pro europa, negatief gestemd. de euro bied teveel kansen voor amerika een stok tussen de deur te krijgen, en te weinig om de fiscale sector te regulieren, en pre-reagan wetten weer in te voeren (oud hollandse degelijkheid)
verder helpt het europa ook niet, nederlandse export naar BUITEN de eu (maar ook de netto handelsbalans naar buiten de eu) daalde sinds we de euro kregen.. ja we zijn meer gaan handelen, maar met elkaar (en met name van west naar zuid) ten koste van onze echt nuttige export.
Waar juist de export naar china en de BRIC landen belangrijk is.

De euro opheffen, en de gulden terug lijkt me dus een spijtige maar noodzakelijke stap.
het was het proberen waard maar het is gebleken het werkt niet.
zonder euro daalt onze export waarschijnlijk, maar met name dus naar de zuid europese landen (die toch geen geld heben de rekening te betalen) zodat zij minder tekort opbouwen.
maar daar staat tegenover dat die naar de BRIC landen dan weer al aantrekken, w en dat zijn landen die WEL geld hebben om ons te betalen.
We gaan daarmee dus weer terug naar een degelijkere kleinere economie, die langzaam maar stabiel groeit, precies zoals we het als nederlanders graag zien.. sober, stabiel, degelijk en zeker, het absoluut tegengestelde van de amerikaanse windhandel.
Plaats reactie