Twittervasten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Twittervasten

Bericht door Tiberius »

Op sommige twitter- en facebookaccounts lees ik dat mensen met betrekkelijk veel bombarie aankondigen dat ze de 40-dagentijd (die vandaag begint) gebruiken om niet te twitteren, het zogenaamde twittervasten.
Hoe zouden we dat moeten duiden: is dat een nieuwe vorm van reformatorisch exhibitionisme of van postmoderne spiritualiteit? Of nog iets anders?
Het komt mij in ieder geval voor, dat die mensen beseffen dat ze twitter te veel en te vaak gebruiken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twittervasten

Bericht door refo »

Nee.
Het is iets wat ze leuk vinden en dat doen ze dan even niet meer.

Het doet me wel denken aan het vertienen van de munt, dille en komijn.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze het zwaarste der wet nalaten, want ik ken het hart van die mensen niet. Van niemand trouwens.

Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Twittervasten

Bericht door vlinder »

Vorig jaar rond deze tijd schreef ds. P.C. Hoek een stukje over dit onderwerp.
Hij legde eerst uit wat vasten vroeger inhield en waarom het gebeurde. Men onthield zich van de eerste dagelijkse levensbehoefte. Toen beschreef hij hoe er tegenwoordig wordt gevast. Onthouding van internet, computer en social media. Hij schreef: het geeft te denken als die zaken bij onze eerste levensbehoeften horen....jongeren, maar ook veel ouderen eten liever een dag niet dan ze een dag geen mobiel en internet hebben.
Voor mezelf zat hier veel denkstof in.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Twittervasten

Bericht door dennis »

Ik twitter niet en zal het ook niet gaan doen.
Maar toch denk ik dat het voor iemand die aan een dergelijke activiteit verknocht is, niet eenvoudig zal zijn om het te laten.
En het kan dus goed zijn om dat te doen, om de tijd die vrijkomt te besteden aan de dingen die er werkelijk toe doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twittervasten

Bericht door Tiberius »

Wat ik in ieder geval typisch vind, is dat het vaak zo prominent aangekondigd wordt.
Dat is dus anders dan het Bijbelse vasten, waarvan het de bedoeling is dat geen mens het merkt (Mattheüs 6 : 16-18).
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Twittervasten

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:Wat ik in ieder geval typisch vind, is dat het vaak zo prominent aangekondigd wordt.
Dat is dus anders dan het Bijbelse vasten, waarvan het de bedoeling is dat geen mens het merkt (Mattheüs 6 : 16-18).
Ik heb hier over na zitten denken en ik ben het eens met Tib.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10520
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Twittervasten

Bericht door Zita »

Lastig. Ik ben het ergens wel eens met Tib. Vasten doe je niet prominent.
Aan de andere kant is het bij twittervasten we zo dat je vast door je te onthouden van een sociale activiteit. Dan kan een melding wel even fatsoenlijk zijn. Verder was vasten in Bijbelse tijden gebruikelijker. Als iemand niet at, trokken mensen vanzelf wel de conclusie dat hij zou vasten, ook als hij het zelf niet uitschreeuwde. Nu is de conclusie als iemand een tijdje niet twittert: hij zal wel gestopt zijn met twitteren. En er kan ook nog een oproep tot vasten vanuit gaan. Misschien ga ik als gevolg van bovenstaande berichtjes wel vasten op facebook, of rf, of beide, terwijl ik dat vóór het lezen van bovenstaande berichtjes niet had bedacht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twittervasten

Bericht door eilander »

Zita schreef:Lastig. Ik ben het ergens wel eens met Tib. Vasten doe je niet prominent.
Aan de andere kant is het bij twittervasten we zo dat je vast door je te onthouden van een sociale activiteit. Dan kan een melding wel even fatsoenlijk zijn. Verder was vasten in Bijbelse tijden gebruikelijker. Als iemand niet at, trokken mensen vanzelf wel de conclusie dat hij zou vasten, ook als hij het zelf niet uitschreeuwde. Nu is de conclusie als iemand een tijdje niet twittert: hij zal wel gestopt zijn met twitteren. En er kan ook nog een oproep tot vasten vanuit gaan. Misschien ga ik als gevolg van bovenstaande berichtjes wel vasten op facebook, of rf, of beide, terwijl ik dat vóór het lezen van bovenstaande berichtjes niet had bedacht.
Inderdaad.
En ook nog een aspect is: iemand die veel twittert en 40 dagen lang wil "twittervasten", mag dat van mij wel even op dag 0 melden. Daarna moet hij toch 40 dagen vasten en dat is een hele opgave voor zo iemand.
Dat is m.i. niet te vergelijken met de personen uit het door Tib aangehaalde Bijbelgedeelte, die iedere vastendag lieten zien en merken dat zij goed bezig waren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twittervasten

Bericht door refo »

Vreemd dat Twitter zo negatief wordt afgeschilderd.
Het is tot nu toe het meest zinvolle social medium dat er bestaat.

En net als in het dagelijks leven: de één kwettert meer dan de ander.
Voor de omgeving zou dan beter 40 dagen gezwegen kunnen worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twittervasten

Bericht door Tiberius »

Eens met Refo, dat Twitter vreemd genoeg vrij negatief wordt afgeschilderd.

@Zita, iemand kan toch ook gewoon in zijn bio zetten "tot 4/4 offline", of zoiets, als hij echt denkt, dat men hem op Twitter gaat missen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10520
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Twittervasten

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:Eens met Refo, dat Twitter vreemd genoeg vrij negatief wordt afgeschilderd.

@Zita, iemand kan toch ook gewoon in zijn bio zetten "tot 4/4 offline", of zoiets, als hij echt denkt, dat men hem op Twitter gaat missen.
Zo zie je maar weer dat ik niet twitter, en hooguit bij drie mensen weleens bekijk of ze werkelijk iets zinnigs te melden hebben. Ik wist niet eens dat er iets als een bio bestaat. Is dat het hokje bovenaan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twittervasten

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:Eens met Refo, dat Twitter vreemd genoeg vrij negatief wordt afgeschilderd.

@Zita, iemand kan toch ook gewoon in zijn bio zetten "tot 4/4 offline", of zoiets, als hij echt denkt, dat men hem op Twitter gaat missen.
Zo zie je maar weer dat ik niet twitter, en hooguit bij drie mensen weleens bekijk of ze werkelijk iets zinnigs te melden hebben. Ik wist niet eens dat er iets als een bio bestaat. Is dat het hokje bovenaan?
Helemaal goed.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18760
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Twittervasten

Bericht door helma »

eilander schreef:
Zita schreef:Lastig. Ik ben het ergens wel eens met Tib. Vasten doe je niet prominent.
Aan de andere kant is het bij twittervasten we zo dat je vast door je te onthouden van een sociale activiteit. Dan kan een melding wel even fatsoenlijk zijn. Verder was vasten in Bijbelse tijden gebruikelijker. Als iemand niet at, trokken mensen vanzelf wel de conclusie dat hij zou vasten, ook als hij het zelf niet uitschreeuwde. Nu is de conclusie als iemand een tijdje niet twittert: hij zal wel gestopt zijn met twitteren. En er kan ook nog een oproep tot vasten vanuit gaan. Misschien ga ik als gevolg van bovenstaande berichtjes wel vasten op facebook, of rf, of beide, terwijl ik dat vóór het lezen van bovenstaande berichtjes niet had bedacht.
Inderdaad.
En ook nog een aspect is: iemand die veel twittert en 40 dagen lang wil "twittervasten", mag dat van mij wel even op dag 0 melden. Daarna moet hij toch 40 dagen vasten en dat is een hele opgave voor zo iemand.
Dat is m.i. niet te vergelijken met de personen uit het door Tib aangehaalde Bijbelgedeelte, die iedere vastendag lieten zien en merken dat zij goed bezig waren.
Met beidie wel eens. Juist om het te zeggen kan een aansporing zijn; voor jezelf om door te gaan en voor anderen een reminder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Twittervasten

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Twittervasten

Bericht door freek »

Beetje flauw om te spreken over 'veel bombarie'. Ik ken een aantal twitteraars die meegedeeld hebben dat ze een tijdje niet twitteren. Met vasten heeft dat m.i. weinig van doen. Slechts wordt de veertigdagentijd als aanleiding gebruikt.

Maar dan nog. Als je besluit te vasten (ofwel; je te onthouden van bepaald voedsel), mag je dat best medelen in een bepaalde kring. Je zult toch regelmatig dingen moeten afslaan, tenzij je je ook nog eens onhoudt van elke vorm van menselijk contact.
Plaats reactie