Satanskinderen

Eveline de Pater

Satanskinderen

Bericht door Eveline de Pater »

Cantate

Re: Satanskinderen

Bericht door Cantate »

Eveline de Pater schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/185 ... skinderen/

Wow, dit is heftig!
Gruwelijk!!!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik kan bijna niet geloven dat dit een echt verhaal is. Hoe kun je een verloving gaan regelen als je over zó'n fundamentele kwestie zó verschillend denkt? Het gaat hier immers niet om iets als een postzegelverzameling: nu ja, de ene houdt er wel van, en de andere heeft er niets mee?!

Als in onze gezindte (of je nu PKN bent of GGiN) op zo'n basis relaties worden aangegaan, is het droevig gesteld. Dr. Vd Sluijs geeft een radicaal antwoord. Dat hij deze vraag volledig serieus neemt, begrijp ik wel; maar er zijn hier wel diverse vragen blijven liggen:
- waarom draait het alles om de ouders in dit verhaal? De jongen geeft zelf aan "geloofszekerheid te hebben". Dat zijn vriendin dit zal betwijfelen, behoeft geen toelichting.
- dr. Vd Sluijs gebiedt om de relatie te verbreken. Waarom eigenlijk? Er is nog nooit een goed gesprek geweest!
- waarom legt dr. Vd Sluijs niet de vinger bij het feit dat de jongen precies hetzelfde lijkt te doen bij zijn schoonouders, als het meisje bij haar schoonouders? Nl. knikken en lief lachen. De jongen geeft zelf volgens mij nergens aan dat hij tegengas geeft tegen zijn schoonouders. Als hij nu de relatie verbreekt, denken de ouders van het meisje dan niet: dat had hij ook wel eens mogen zeggen?!
- waarom is de vraag gericht aan een "hervormd predikant"?

Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik kan leven met de reactie van dr. Vd Sluijs: als reactie op het als "satanskinderen" bestempelen van de ouders van de jongen, noemt hij het ouderlijk huis van het meisje een "duivelsnest". Is dat een liefdevolle houding??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is een fake-verhaal.
Niemand gaat zoveel vuiligheid over zijn vriendin spuien op een openbaar forum. Bovendien is het bijna weer 1 april.

Verder vind ik de reactie van dr Van der Sluis volkomen laakbaar: als hij dit soort antwoorden blijft geven op refoweb, kan hij er beter mee stoppen. Liever vandaag nog dan morgen.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Had idd ook mijn twijfels bij de vraag.

Ook bij het antw van ds. Van der Sluys trouwens. De duidelijkheid waardeer ik op zich wel, maar de veroordeling niet.
"Waarom reageren deze mensen zo? Ik zal het je zeggen: vanuit een absolute leegte, waar satan met zeven duivelen is ingetrokken (Matth. 12:44, 45)." gaat m.i. echt te ver.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

of dit een verzonnen verhaal is weet ik niet, feit is wel dat er vanuit die kerken wel zo gedacht en gesproken wordt over bijv de PKN.

Er wordt een onbijbelse leer verkondigd, die veel sektarische trekjes heeft.
Er ligt een bedekking over het Evangelie.
Het is mijn gebed dat die weggenomen zal worden en dat de mensen geen voorgangers
navolgen maar zelf de Bijbel zullen lezen en ontdekken hoe groot Gods genade en liefde is.

het antwoord van ds. van der Sluys is helder : ga geen juk aan met een ongelovige, dat is Bijbelse taal.
Cantate

Bericht door Cantate »

Geweldig, zo'n advies: 'In de Naam des Heeren gebied ik je deze relatie te verbreken'. Dan neem je je ambt echt serieus en maak je gebruik van de autoriteit die je in dat opzicht ontvangen hebt. Zulke in de Geest krachtige predikanten hebben we meer nodig in deze tijd!
Hulde!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mmm.. helder antwoord, ik denk dat ie gelijk heeft en dat uitmaken het enige juiste antwoord is op zo'n verhaal.

Dat het een fakeverhaal is ben ik niet direct van overtuigd. Dit soort houdingen en uitspraken leven en zijn er helaas.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gabrielle schreef:of dit een verzonnen verhaal is weet ik niet, feit is wel dat er vanuit die kerken wel zo gedacht en gesproken wordt over bijv de PKN.

Er wordt een onbijbelse leer verkondigd, die veel sektarische trekjes heeft.
Er ligt een bedekking over het Evangelie.
Het is mijn gebed dat die weggenomen zal worden en dat de mensen geen voorgangers
navolgen maar zelf de Bijbel zullen lezen en ontdekken hoe groot Gods genade en liefde is.

het antwoord van ds. van der Sluys is helder : ga geen juk aan met een ongelovige, dat is Bijbelse taal.
Deze reactie is veel te kort door de bocht:
- vanuit "die kerken" wordt er niet in zijn algemeenheid zo gedacht over de PKN;
- "er wordt een onbijbelse leer verkondigd" is een stelling niet zonder onderbouwing en niet zo algemeen gesteld mag worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik sta ook helemaal achter Ds. van der Sluys.

Neem geen juk aan met een ongelovige. Niet alleen gelooft de zogenaamde 'vriendin' niet dat hij en zijn familie gelovig zijn, ze gaat er hard tegenin, terwijl zijzelf en haar familie geen kennis hebben.

Geestelijke dingen kunnen alleen geestelijk onderkend worden. Dus spreken ze over iets waar ze totaal geen verstand van hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bizar is overigens wel, wanneer men van rechterzijde de HSV als duivelswerk benoemt, dan is het forum te klein.
En nu iemand vele malen verder gaat (hij heeft het namelijk over mensen) dan wordt hem hulde toegewuifd. :bobo
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:Ik sta ook helemaal achter Ds. van der Sluys.

Neem geen juk aan met een ongelovige. Niet alleen gelooft de zogenaamde 'vriendin' niet dat hij en zijn familie gelovig zijn, ze gaat er hard tegenin, terwijl zijzelf en haar familie geen kennis hebben.

Geestelijke dingen kunnen alleen geestelijk onderkend worden. Dus spreken ze over iets waar ze totaal geen verstand van hebben.
Maar wacht even, hoor. Wordt deze jongen, die totaal geen gesprek aan gaat met zijn schoonouders en die een relatie aangaat op een wankele basis zonder over fundamentele zaken te spreken, hier als gelóvige bestempeld??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Blijf met respect spreken over kerkverbanden aub; daarom hier wat weggeknipt
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

eilander schreef:

Maar wacht even, hoor. Wordt deze jongen, die totaal geen gesprek aan gaat met zijn schoonouders en die een relatie aangaat op een wankele basis zonder over fundamentele zaken te spreken, hier als gelóvige bestempeld??
zo dus jij kunt dat even concluderen dat hij de Heere niet kent ?
wat denk je, hij als broekie tegenover zijn as. schoonouders, kan me er wel iets bij
voorstellen dat hij het uit de weg gaat.
niet om dat goed te praten, maar ook Gods kinderen zijn niet altijd die ze zouden moeten zijn.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Gabrielle schreef:
eilander schreef:

zo dus jij kunt dat even concluderen dat hij de Heere niet kent ?
wat denk je, hij als broekie tegenover zijn as. schoonouders, kan me er wel iets bij
voorstellen dat hij het uit de weg gaat.
niet om dat goed te praten, maar ook Gods kinderen zijn niet altijd die ze zouden moeten zijn.
Vind je dat hij zich over zijn eigen ouders wel 100% positief uitlaat dan?
Mijn vriendin gaat niet graag naar mijn ouders en vermijdt dat zoveel mogelijk. Ik ga ook er weinig meer heen. Alles wat mijn ouders, maar ook mijn broers en zussen zeggen, wordt later toch vervloekt en veroordeeld. Tot mijn grote ergernis, belde mijn vader mij gisteravond. Dat mijn familie het heel erg vindt dat wij nauwelijks meer komen. Mijn vader wil van ons eerlijk weten wat ons dwars zit en wil een gesprek. Hij zei: "Wij zijn net als jij grote zondaren en maken veel fouten. We willen daarom alles belijden waarmee we jullie pijn hebben gedaan, maar wil wel weten waarin wij dat deden." Mijn ouders hebben niets misdaan, alleen zijn het satanskinderen zegt mijn schoonvader. Ik geloof nu ook mijn eigen ouders niet meer.
Beetje vreemde reactie als je eerst vertelt hoe lief ze zijn ...
Laatst gewijzigd door vragensteller op 09 feb 2012, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie