Vergoeding preekbeurten

huisman

Vergoeding preekbeurten

Bericht door huisman »

De vergoeding voor een preekbeurt verschilt nogal per kerkverband. (tussen zo'n €70,- (CGK) €100,- (HHK) tot €175,- (GG) )
Argumentatie om de vergoeding laag te houden.
1. CGK „Predikanten hebben al een salaris. De preekbeurtvergoeding zou als het goed is niet nodig moeten zijn. Anderzijds, dat er iets tegenover verrichte diensten staat, is logisch.”
2. HHK "Volgens de predikant is besloten het bedrag per preekbeurt de komende jaren niet verder te ver­hogen. „Dat is met name gedaan om kleine vacante gemeenten niet extra te belasten"

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_607250
Een predikant in de Gereformeerde Kerken vrij­gemaakt (GKV) ontvangt 90 euro per preekbeurt, zijn ambt­genoot in de Christelijke Gereformeerde Kerken 70 euro. De Gereformeerde Gemeenten adviseren 175 euro, net als de evangelische Vineyardgemeenten. De kerkelijke kaart van Nederland blijkt op financieel gebied even divers als op het gebied van denominaties.

Honderd euro. Dat bedrag krijgt een predikant in de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) als hij in een andere dan zijn eigen gemeente een preekbeurt vervult. Net als in de Protestantse Kerk was het bedrag in de HHK aanvankelijk 68 euro, de omrekening van 150 gulden. Met stapjes is het bedrag de afgelopen jaren verhoogd, zegt ds. L. W. Ch. Ruijgrok, preses van de generale synode van het kerkgenootschap. „Daar wordt in de praktijk met enige soepelheid mee omgesprongen”, aldus de predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Re: Vergoeding preekbeurten

Bericht door Luther »

huisman schreef:De vergoeding voor een preekbeurt verschilt nogal per kerkverband. (tussen zo'n €70,- (CGK) €100,- (HHK) tot €175,- (GG) )
Gelukkig is de prijs-kwaliteitverhouding wel goed! :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Die 70 - 100 euro vind ik echt te laag. Een gewone arbeider komt daar ook niet meer voor. Een preekbeurt is toch minimaal 4 uur werk. (voorbereiding, reistijd, eredienst)
Het klinkt misschien wat zakelijk, maar je mag dit zo wel zien denk ik.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 02 dec 2011, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:De vergoeding voor een preekbeurt verschilt nogal per kerkverband. (tussen zo'n €70,- (CGK) €100,- (HHK) tot €175,- (GG) )

De Gereformeerde Gemeenten adviseren 175 euro, net als de evangelische Vineyardgemeenten. Zelfde prijs dus zelfde kwaliteit :hum

Als kleine vacante CGK(BhP) gemeente ben je behoorlijk goedkoper uit als een vacante GG gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Die 70 - 100 euro vind ik echt te laag. Een gewone arbeider komt daar zelfs niet voor. Een preekbeurt is toch minimaal 4 uur werk. (voorbereiding, reistijd, eredienst)
Je moet wel bedenken dat een predikant al een volledig salaris heeft. Ik vind het mooi om te merken dat het de predikant niet om het geld te doen is. Ik ken een HHK predikant die geen geld aanneeemt voor doordeweekse lezingen enz. Vind ik toch wel erg mooi.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Die 70 - 100 euro vind ik echt te laag. Een gewone arbeider komt daar zelfs niet voor. Een preekbeurt is toch minimaal 4 uur werk. (voorbereiding, reistijd, eredienst)
Je moet wel bedenken dat een predikant al een volledig salaris heeft. Ik vind het mooi om te merken dat het de predikant niet om het geld te doen is. Ik ken een HHK predikant die geen geld aanneeemt voor doordeweekse lezingen enz. Vind ik toch wel erg mooi.

Eens, er moet een mogelijkheid zijn om het niet aan te nemen. Maar ik weet ook van een predikant die het wel aanneemt als de gemeente het kan betalen, maar het dan niet voor zichzelf houdt. Daarnaast zijn er ook predikanten die een minimum salaris ontvangen in een kleine gemeente , en wel genoodzaakt zijn om uit preken te gaan om hun gezin te onderhouden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Blijft staan dat de CGK een absurd laag bedrag uitkeren. Overigens zijn de inkomsten in een CGK-gemeente gemiddeld lager dan in een GG.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

De preekvergoedingen in de PKN stijgen ook fors, van 80 euro naar 120. Velen zijn het er niet mee eens dat in tijden van crisis er zulke forse 'loonstijgingen' zijn.
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp? ... chtergrond
The Groom's still waiting at the altar
2011

Bericht door 2011 »

in onze gemeente krijg een predikant per dienst een veelvoud van 175 euro.....
huisman

Bericht door huisman »

2011 schreef:in onze gemeente krijg een predikant per dienst een veelvoud van 175 euro.....
En dat is GGiN ? Ds M Goudriaan uit Ede (OGG vrij of los in het verband) preekt nog op de zak.
refo

Bericht door refo »

2011 schreef:in onze gemeente krijg een predikant per dienst een veelvoud van 175 euro.....
Stel een traktement op 40000 euro.
Dat is bij 40 zondagen (52 weken - 12 vrije zondagen) 1000 per zondag en 500 per dienst.
€ 175 bruto is dan niet veel.

Overigens is preken op de zak misschien wel heel lucratief. Er wordt net gedaan of dat heel bescheiden is, maar dat is niet zeker.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Stel een traktement op 40000 euro.
Dat is bij 40 zondagen (52 weken - 12 vrije zondagen) 1000 per zondag en 500 per dienst.
€ 175 bruto is dan niet veel.

Overigens is preken op de zak misschien wel heel lucratief. Er wordt net gedaan of dat heel bescheiden is, maar dat is niet zeker.
Ik denk dat ze daar niet aan tekort komen.
~~Soli Deo Gloria~~
TAF

Bericht door TAF »

ben ik nu te kort door de bocht maar als iemand die ervan droomt om ooit voorganger te worden en nu leeft van een uitkering klinken die bedragen wel wat hoog. Het is een ideologisch beroep, waar een dito loon bijpast.

EEN maandloon vanuit de stroming geheel zou dan ook gepast zijn, ivp betaling door de individuele gemeentes.
Waarbij ik bvb een norm van 2x het gemiddelde inkomen van nederland reeel zou vinden..

Dat bedraagt over 2011 22.000 euro, waarmee ik voor een predikant op een all in brutoloon van 44.000 euro per jaar kom.
Oftewel 3667 euro bruto per maand.

Dit is gemakkelijk ook toe te passen in andere landen, door het gemiddelde loon van dat andere land te nemen.

Het zou dan ook dat centrale orgaan zijn die beslist over welke gemeente ik aangesteld zou worden als herder.
Het geven van preken in andere gemeentes, valt onder het gehele takenpakket, en het relatief hoge maandloon voor de ideologische functie behoord dus INCLUSIEF preken in andere gemeentes te zijn.

(dus voor dat hoge loon word je geacht niet alleen herder te zijn maar ook beschikbaar te zijn om elders te preken als dat door het centrale orgaan word aangegeven)

Daarmee denk ik wel een stuk centraler dan nu binnen de GG het geval is.

Wil je toch het loskoppelen? dan nog is 175 euro veel, namelijk je HEBT al je loon, een redelijke reiskostenvergoeding zou in deze volstaan, het is immers een EER te mogen preken (ik ken meniggeen die ervoor zou willen betalen om de genade ten deel te vallen om daar te mogen staan)

en mocht het zo zijn dat God me ooit aan zal stellen en die bedragen zijn dan nog zo hoog, dan zal ik mijn colega;s daarover wel vermanen. bediening is een roeping, en er staat dat je als leiders zelfs de schijn van uitbuiting niet over je mag nemen, idealiter preek je zelfs zonder beroep te doen op gemeentemiddelen (paulus maakte niet zomaar tenten naast zijn bediening) zo zou het een predikant prijzen zou hij zijn inkomen halen uit bijvoorbeeld colleges gegeven op universiteiten, of het uitgeven van eigen boeken, en zijn bediening zelf kostenloos doen.
Maar indien dat nog niet kan, dient de looneis met alle bescheidenheid te worden ingediend.

Je kunt dus niet spreken over werkuren, als geroepene behoren al je uren God toe, en wat je krijgt om niet deel je uit om niet, AL je werkuren zijn al van God, en niet een kun je dus nog claimen en in rekening brengen.

Gezien het tekort binnen de GG ook niet meer dan redelijk dat een predikant zijn steentje hieraan bijdraagt, voor diegene die de berekening maakte :

52 woensdagdiensten + 12 extra woensdagdienst ivm speciale kerkelijke dagen
2x52 zondagsdiensten
en daarnaast nog een wisseld aantal diensten van 8-16 per jaar voor speciale dagen zoals kerst.

Waarmee ik binnen de eigen gemeente op 180 preken per jaar kom.
Een preek krijg je geinspireerd van God.. dus de voorbereidingstijd mag je strikt bezien niet als JOUW arbeidsuren rekenen.
Maar indien men dat wel doet.. je bent ongeveer 4 uur kwijt om 1 uur preek te maken.. 900 arbeidsuren in een jaar dus aan preken.
18 uur per week ongeveer.

Verder heb je nog de verantwoordelijkheid over de belijdeniscathagese, je verplichtingen naar gemeenteleden, ziekenbezoek, trouw en begrafenisdiensten, kerkvergaderingen, het aansturen van de diverse teams, waaronder de gewone cathageseteams. hier ben je per dag ongeveer 2 uur aan kwijt.
zo'n 12 uur per week dus.

De werklast van die tweede is natuurlijk variabel en zal in een grote gemeente meer tijd kosten dan in een kleine... maar uitgaande van dit gemiddelde heb je dus maar een werkweek van 30 uur...

het is dus niet meer dan redelijk om van elke voorganger te wensen dat hij naast zijn normale baan nog 2 preken in een vacante gemeente vervult.
voor zijn normale reguliere loon.

Indien men het toch wil doorrekenen.. dan kom ik op een bruto vergoeding (op basis van 40 urige werkweek en genoemde 2x gemiddelde van nederland norm) van 105 euro voor een gastpreek. exclusief reiskostenvergoeding. de vraag is echter kun je wel van een 40 urige werkweek bij een predikant spreken.
waarbij ik uiteraard ervanuitga dat de predikant een unieke preek heeft geschreven voor elke dienst inclusief deze gastprediking.

Indien hij slechts de preek herhaald die hij die ochtend al in zijn eigen gemeente uitvoerde.. is zijn arbeidslast beduidend lager.. en zou een vergoeding van 21 euro exclusief reiskostenvergoeding volstaan.
caprice

Bericht door caprice »

250 euro. Een hele zondag 350 euro, en een student 1000 per zondag?
Dan weet ik welk kerkverband het is.
Voor een grote gemeente weinig, voor een kleine gemeente veel. Hoewel ik ook weet van een predikant die het traktement van de gemeente waar hij stond weer terugstortte als gift, omdat de gemeente het financieel zo moeilijk had. Levensonderhoud betaalde hij uit eigen zak, of van de preekbeurten elders.

Een predikant krijgt overigens geen loon, maar traktement voor het levensonderhoud. Het genadeloon, dat hij niet verdiend heeft ontvangt hij pas hiernamaals, als hij schatten vergaderd heeft in de hemel, en niet op aarde.

Ds. Goudriaan is niet de enige die preekt op de zak. Ik weet van diverse Oud Gereformeerde Gemeenten ook dat 'de eerste collecte is bestemd voor de voorganger', gewoonlijk ook bijvoorbeeld voor een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten die daar een beurt doet.
Luther schreef:
Krijgen ze daarom in de GGiN nog 75 euro per dienst meer dan in de GG, of is dat voor het langer aanhouden van de dienst? :hum
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef: Krijgen ze daarom in de GGiN nog 75 euro per dienst meer dan in de GG, of is dat voor het langer aanhouden van de dienst? :hum
Dan zou de organist daar ook een percentage van moeten meekrijgen, want die draagt er mede aan bij dat de dienst langer duurt :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie