PVV wil af van getutoyeer in klas

memento

Bericht door memento »

(Novum) - Het moet afgelopen zijn met leerlingen die hun leraar tutoyeren. Dat vindt de gedoogpartij PVV, die wil dat het gezag van meesters en juffen in de klas wordt 'terugveroverd', laat onderwijswoordvoerder Harm Beertema woensdag weten.

"Je en jij zeggen en voornamen gebruiken is zo jaren zeventig", stelt hij. "Het past echt niet meer in de huidige tijd. Het geeft leerlingen een volstrekt verkeerd beeld van de verhoudingen."

Beertema zal tijdens het debat over de begroting van minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) een 'zeg-maar-meneer-Jansen-motie' indienen om het respect voor de leraar 'een duwtje in de goede richting te geven'.

Bron: nieuws.nl
Geduld

Re: PVV wil af van getutoyeer in klas

Bericht door Geduld »

Ik ben het zowaar met de PVV eens.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het idee erachter deel ik.

Verder vind ik niet dat de politiek zich hier mee bezig moet houden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Jongere schreef:Verder vind ik niet dat de politiek zich hier mee bezig moet houden.
Inderdaad, dit is niet iets voor politici.
Elke zichzelf respecterende school heeft dit als regel.
Geduld

Bericht door Geduld »

Er zijn steeds meer scholen die deze regel niet hebben en om nu te zeggen dat die allemaal zichzelf niet respecteren, dat weet ik niet. Ik denk dat het een doorgaande lijn is van ouders die hun kinderen ook laten tutoyeren. Het is een andere kijk op beleefdheid.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geduld schreef:Er zijn steeds meer scholen die deze regel niet hebben en om nu te zeggen dat die allemaal zichzelf niet respecteren, dat weet ik niet. Ik denk dat het een doorgaande lijn is van ouders die hun kinderen ook laten tutoyeren. Het is een andere kijk op beleefdheid.
Bij ons is het een combinatie, ik ben dus juf Jolanda. Maar de aanspreektitel juf of meester vind ik er eigenlijk wel bij horen. Overigens korten de kinderen het vaak af tot gewoon juf.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Geduld

Bericht door Geduld »

precies, zo doen ze het bij mijn zusje op school ook. En inderdaad, dat is nog wel met juf ervoor. Zeggen ze ook u?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geduld schreef:precies, zo doen ze het bij mijn zusje op school ook. En inderdaad, dat is nog wel met juf ervoor. Zeggen ze ook u?
Ja. Overigens mogen mijn eigen kinderen je tegen ons zeggen, maar moeten ze tegen overige volwassenen wel u zeggen. Maar het wel papa en mama.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
boontje

Bericht door boontje »

Laat de PVV eerst zelf maar eens het goede voorbeeld geven. Bijvoorbeeld door ministers, collega-politici en gewone burgers van dit land fatsoenlijk en respectvol aan te spreken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

elbert schreef:
Jongere schreef:Verder vind ik niet dat de politiek zich hier mee bezig moet houden.
Inderdaad, dit is niet iets voor politici.
Elke zichzelf respecterende school heeft dit als regel.
Inderdaad!
Bovendien heeft de PVV flink meegedaan om alle gevoel voor gezag in de samenleving uit te bannen. Dus de PVV is wel de laatste partij waarvan ik dit wil horen.

Van Bijsterveldt gaat denk ik zeggen dat dit niet in handen ligt van de overheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Volgende voorstel van de PVV: Een foto van de grote leider in elke klas. :nonnon

Ik ben het nooit met de PVV eens dus ook nu niet :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

Laat de kleuterjuffen gewoon juf *naam* genoemd worden, en de rest gewoon bij de achternaam.
Wat een gezeur weer om niets.
Beleefdheid is een groot goed, en daar hoort u bij.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Volgende voorstel van de PVV: Een foto van de grote leider in elke klas. :nonnon

Voor de helderheid: Jij vindt dat leerlingen hun docenten met jij en jou mogen aanspreken?

(En daarna ook ouders, ambtsdragers, etc.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geduld

Bericht door Geduld »

en dat omdat de PVV tegen is.. :)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Volgende voorstel van de PVV: Een foto van de grote leider in elke klas. :nonnon

Voor de helderheid: Jij vindt dat leerlingen hun docenten met jij en jou mogen aanspreken?

(En daarna ook ouders, ambtsdragers, etc.)
Nee, maar het is niet aan de PVV om dit voor te schrijven. Het blijft een enge rare partij met hun verboden.
1. verbod op burka's
2. verbod op hoofddoekjes
3. Berufsverbot weigerambtenaren
4. verbod op tutoyeren in de klas.
5. verbod op .......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie