Speeddaten

Gijs83

Speeddaten

Bericht door Gijs83 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Speeddating

http://www.christianmatch.nl/speeddate.php

Het lijkt me leuk om mensen te ontmoeten en te kijken of het matcht. Ik weet niet hoe jullie er tegenaan kijken. Degenen die mij al wat langer kennen kunnen wellicht zeggen of dit wat voor mij is. Het wordt op 19 november door Christianmatch in Amersfoort georganiseerd. Dus qua afstand voor mij een kans om eens te beproeven. Zijn er uberhaupt nog voors of tegens aan deze manier van daten vanuit Bijbels licht?

Voor meer info zie de bijgevoegde links!
Luther
Contacteer:

Re: Speeddaten

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Speeddating

http://www.christianmatch.nl/speeddate.php

Het lijkt me leuk om mensen te ontmoeten en te kijken of het matcht. Ik weet niet hoe jullie er tegenaan kijken. Degenen die mij al wat langer kennen kunnen wellicht zeggen of dit wat voor mij is. Het wordt op 19 november door Christianmatch in Amersfoort georganiseerd. Dus qua afstand voor mij een kans om eens te beproeven. Zijn er uberhaupt nog voors of tegens aan deze manier van daten vanuit Bijbels licht?

Voor meer info zie de bijgevoegde links!
Gijs,

Je vraagt onze mening hierover.
Mijn eerste reactie was: Gijs, toch... Besteed je tijd maar beter.

Speeddaten gaat vooral snel en is derhalve noodzakelijkerwijs vooral gericht op het uiterlijk. (Een soort vleeskeuring dus, als je 't negatief beschouwd.)
Het lijkt me ook niet echt een ongedwongen manier van elkaar leren kennen.

Of het Bijbels verantwoord is, durf ik niet te beslissen. In de Bijbel staan soms wel vreemdere manieren van het komen aan een man of vrouw, denk alleen aan Genesis 25. Kern van dat hoofdstuk is echter wel dat Izak bad in het veld en niet zozeer gericht was op het uiterlijk van zijn aanstaande bruid. Jakob was dat wel, en dat heeft hem niet veel voorspoed gegeven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik heb er geen verstand van en ook geen ervaring mee, maar of het nou direct op een vleeskeuring uitdraait.... sowieso ga je meestal eerst voor het uiterlijk. Daarenboven is het volgens mij de bedoeling dat je in een kort gesprekje na moet gaan of het 'klikt'.
Gijs, wat mij betreft waag je een poging. Onderzoekt alles....
The Groom's still waiting at the altar
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs, ik zou zeggen: gewoon proberen en niet teveel ervan verwachten.
Misschien wordt het wel een grote flop, dan laat je ons daarna even meelachen.
En wie weet is het toch wel leuk, dan heb je een meevaller!
Ik weet er niks van eigenlijk, ik vond het sowieso lastig om ietwat gedwongen in contact te komen.
Maar iedereen is anders, misschien is het wel leuk.
Izak bad in het veld, dat kun jij ook doen als je gaat en er bent!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bonny schreef:Onderzoekt alles....
Dat staat er niet.....
"Beproeft alle dingen..."

Beproeven is wegen, met een vernieuwd hart.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:Gijs, ik zou zeggen: gewoon proberen en niet teveel ervan verwachten.
Ik weet er niks van eigenlijk, ik vond het sowieso lastig om ietwat gedwongen in contact te komen.

Bij mij is het ook zoiets van: ietwat gedwongen is bij mij wellicht toch beter. Want ik ben nou niet diegene die zo makkelijk contact maakt en ik heb op dit moment ook geen vriendenkring waar ik wekelijks mee optrek. Heb wel 2 goede vrienden(het zijn wel echte vrienden, ze houden wel contact en heb ook serieuze belangstelling voor dingen waar ik mee bezig en kan er ook de meeste zaken mee bespreken), maar verder zijn het hier en daar wat (digitale) contacten maar verder niet. Ik denk dat zo'n serieus gesprek, als het klikt(als de Heere het geeft) toch een wat beter beeld van mij geeft, dan bv. her en der wat contacten. Ik zie er wel naar uit naar iemand waar ik van kan houden en ook iemand die van mij houd. Ik ben ook nog weer niet hopeloos op zoek: zo van op zo'n avond moet ik wat scoren, maar meer van: niet geschoten is altijd mis.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:
MarthaMartha schreef:Gijs, ik zou zeggen: gewoon proberen en niet teveel ervan verwachten.

Bij mij is het ook zoiets van: ietwat gedwongen is bij mij wellicht toch beter. Want ik ben nou niet diegene die zo makkelijk contact maakt en ik heb op dit moment ook geen vriendenkring waar ik wekelijks mee optrek. Heb wel 2 goede vrienden(het zijn wel echte vrienden, ze houden wel contact en heb ook serieuze belangstelling voor dingen waar ik mee bezig en kan er ook de meeste zaken mee bespreken), maar verder zijn het hier en daar wat (digitale) contacten maar verder niet. Ik denk dat zo'n serieus gesprek, als het klikt(als de Heere het geeft) toch een wat beter beeld van mij geeft, dan bv. her en der wat contacten. Ik zie er wel naar uit naar iemand waar ik van kan houden en ook iemand die van mij houd. Ik ben ook nog weer niet hopeloos op zoek: zo van op zo'n avond moet ik wat scoren, maar meer van: niet geschoten is altijd mis.
Als je er zo ontspannen mee om kunt gaan, is het een prima optie Gijs!
Je verlangen is heel normaal, dat is ook ingeschapen, dat mag je bij God brengen.
Hij kan (onverwacht ;) ) deuren openen of juist ook sluiten.
Bidt en werk....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Dat staat er niet.....

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1T ... t=10&pos=0
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=beproeven
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef:
Dat staat er niet.....

Beproeven gaat toch echt iets dieper dan onderzoeken, zeker in het Koninkrijk Gods.
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef:
Luther schreef:
Dat staat er niet.....

Beproeven gaat toch echt iets dieper dan onderzoeken, zeker in het Koninkrijk Gods.
Ok, 'proberen' is een andere synoniem. In dat licht lijkt het me beter om iets eerst te onderzoeken, alvorens het te beproeven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Twee raadgevingen:
- Eerst bekering, dan verkering
- En dan: ga geen ongelijk juk aan

Vraag je Heere om een godvrezende vrouw, om samen Hem te dienen. Dan heb je echt een goed huwelijk!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
vlinder

Bericht door vlinder »

J.C. Philpot schreef:Twee raadgevingen:

Vraag je Heere om een godvrezende vrouw, om samen Hem te dienen. Dan heb je echt een goed huwelijk!
Dit vind ik de meest verstandige opmerking in dit topic.
Volledig mee eens!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:

Volledig mee eens!
In beginsel wel, ja.
Maar als iemand verkeert onder een prediking waar bekering iets schier onbereikbaars is, iets waar je maar veel om moet vragen en wat je misschien ooit wel te beurt mag komen te vallen, dan kan een advies als dat van Philpot zo iemand ook flink in verwarring brengen. Want dan ben je misschien wel gedoemd je leven lang vrijgezel te blijven, wie zal het zeggen?
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:

Volledig mee eens!
In beginsel wel, ja.
Maar als iemand verkeert onder een prediking waar bekering iets schier onbereikbaars is, iets waar je maar veel om moet vragen en wat je misschien ooit wel te beurt mag komen te vallen, dan kan een advies als dat van Philpot zo iemand ook flink in verwarring brengen. Want dan ben je misschien wel gedoemd je leven lang vrijgezel te blijven, wie zal het zeggen?
En wat is in dat geval jouw advies?
September

Bericht door September »

Doen Gijs!!
Met biddend hart of God je de juiste vrouw zal geven!

Tip: gaat er niet heen met het idee ik zoek een vrouw, maar leg gewoon leuke contacten zonder druk!
Plaats reactie