het vierde gebod

gamaliel

het vierde gebod

Bericht door gamaliel »

beste luister je begon over het vierde gebod, maar neem jij deze letterlijk dan,
dan moeten we ook echt sabbat gaan vieren en niet met allerlei vage vervangingsverhalen komen.
wij zijn niet meer onder de wet maar onder de genade, alle dagen zijn gelijk.
of zijn we zondagschristenen?
Dennis

Bericht door Dennis »

Beste Gamaliel,

ALLE CHRISTENEN in het verleden hebben de zondag gehouden als de Dag des Heeren en hebben deze met Gods Hulp geheiligd omdat zij God op deze dag wilde eren en danken voor Zijn Werk in Christus. Deze dag was en is voor christenen een voorproefje van de hemel.

Ik ben derhalve van harte een zondagschristen. Op deze dag wens ik de gehele dag door te brengen in Gods Woord en te lezen over Zijn Goede Wet en Zijn Volk. En ondanks dat het zeer zeer gebrekkig is, is deze dag voor mij een grote vreugde en ben ik God zeer dankbaar dat Hij 1 dag in de week apart heeft gezet om Hem te zoeken en te aanbidden in geest en in waarheid.

Ik hoop dat je eerste bericht een sarcastische opmerking is, want ik wil niet veronderstellen dat je daadwerkelijk verondersteld dat alle dagen gelijk zouden zijn. Als dat wel zo is, dan heb ik werkelijk medelijden met je, omdat het aangeeft dat je geen kennis hebt over wat het houden van de Sabbath inhoudt, alsmede hoe Gods Volk in het verleden deze dag heeft gehouden uit liefde en vreugde.

Voor de rest wens ik me in deze discussie niet te roeren, en raad je aan op internet stukken te gaan zoeken hoe de puriteinen bijvoorbeeld de zondag als dag des Heeren hebben gevierd.

Mvg,

Dennis
gamaliel

Bericht door gamaliel »

beste Dennis
ALLE CHRISTENEN is veel gezegd.
ik heb met de Bijbel te maken.
ik ben niet tegen de zondag.
waarom is jou opvatting alijd negatief en naar de letter?
kijk uit voor afgoderij met iets uit het verleden,[iets wat de farizeeers ook deden] wij leven nu en als jij ook niets kan laten zien dan een hoop kritiek, waarvan ik niet zeg dat je geen gelijk hebt, maar de praktijk is vaak dat men in wetticisme vervalt en isolatie, eigengerechtigheid en zelfvoldaanheid met fanatisme.
ik weet waar ik over praat ik kom uit de oud ger gem en heb een tijd in de thuislezerswereld en het gezelschapsleven gezeten.
er werd veel gepraat zoniet afgegeven op en gewaarschuwd voor maar iets beters konden ze ook niet laten zien, op een enkeling uitgezonderd, ik hoop dat jij bij die enkeling hoort.
theorie is nog geen praktijk.

vr gr gamaliel
docwil

Bericht door docwil »

Persoonlijk ben ik blij met een dag als de zondag. Echter het moet niet op een wettische wijze beleefd worden. Paulus zegt dat voor de een alle dagen gelijk zijn en dat anderen "de dag" houden. Velen hebben in het verleden (en nog steeds) door een onbijbelse zondagsopvatting een walging van deze dag gekregen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

docwil,

De wet geldt ook voor ons als regel der dankbaarheid en dus ook de dag des Heeren om samen te komen en rust te houden.
de onderscheiding van dagen door Paulus gold de ceremoniele sabbatten.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

De zondag is er om God te zoeken! Ach, dat Hij zich laat vinden door een onwillig volk.
Elex

Bericht door Elex »

Zoekende, een vreemde ben jij hoor!!

Zich laten vinden door een onwillig volk? Zich laten vinden kan alleen als het volk Hem gewillig zoekt. God zoekt ons op in onze onwil maar laat Zich niet vinden door onwilligen. De Bijbel spreekt over een volk wat zeer gewillig zal zijn op de dag van Zijn heerkracht.
Luister

Bericht door Luister »

gamaliel,

Het gaat om een van de zeven dagen, welke dag is niet als voornaamste van belang maar volgens de scheppingsorde is een van de zeven dagen voor God alleen. Omdat Christus is opgestaan op de eerste dag der week is het zeer vanzelfsprekend dat deze onze rustdag is om een voorsmaak te beleven van het opstandingsleven.

Het houden van de rustdag is niet wettisch maar is al ingesteld lang voor de wet van Mozes. Bij de schepping heeft God de tijd laten bepalen door zeven dagen, zes dagen van arbeid en een dag van rust.
Adirk

Bericht door Adirk »

Elex,
Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten....
---------------
Uiteraard geen wettisisme aangaande de zondag, maar wel bij alles wat je doet en niet doet denken dat het zondag is.
In de bijbel werd de sabbath ook geheiligd.
We moeten ons niet verschuilen achter het niet wettisch willen zijn. We slaan zo snel door naar de andere kant.

Hetzij dat gijlieden eet, hetzij dat gijlieden drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doe het al ter ere Gods. OOK OP ZONDAG!!!!<P>- Bericht is gewijzigd door Adirk op 20-04-2002 -
Elex

Bericht door Elex »

Adirk, sorry mijn bijbelkennis was niet helemaal up to date!
Wat ik slecht kan hebben dat velen zich verschuilen achter hun onwil en machteloosheid. Als excuus dat ze niet kunnen zoeken, kloppen en bidden.

Zie jij niet eveneens een gevaar in zulk een interpretatie van Gods opzoekende liefde? Dat God ons maar moet opzoeken? En zelf niks doen?
Adirk

Bericht door Adirk »

Elex,

Heel goed dat jij niet zo goed kan hebben dat de mens zich verschuilt achter zijn onwil. Maar ik vindt het onjuist om de prediking zo in te richten dat we vanuit onszelf iets zouden kunnen. Dit kan niet. De bijbel is hier heel duidelijk in. Wanneer ik dan jongerenavonden aangekondigd zie met als thema's: de uitgebreide armen van de Zaligmaker, Jezus leeft, Geloof alleen etc. etc. ben ik bang dat dit toch uit een verkeerd aktivisme tevoorschijn komt.

Er is in de laatste tijd een desinteresse en lijdelijkheid in de kerk gekomen. Er is geen 'beslag' (sorry voor het ouderwetse woord) meer voor het Woord. Er is weinig levend getuigenis meer. Zou dat die lijdelijkheid niet in de hand werken. Ik denk dat het antwoord niet gevonden kan worden in het uitdragen van een levensgevaarlijk aktivisme. Blijft echter vooropstaan dat het inderdaad een oordeel is dat het op dit moment zo gesteld is in de kerk van Nederland. Maar laten we alsjeblieft blijven bij de waarheid die vanaf de Nadere Reformatie tot op de dag van vandaag in Nederland zeker nog wel te vinden is. En vooral de oudvaders zouden meer gelezen moeten worden. Dan is het nog zo dat de ene oudvader een ruimer Evangelie brengt als de ander. Maar laten we alles zien in de gezonde context van het Heilig Woord. Dood of leven, vloek of zegen, de mens op het diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd.

Mvg, Adirk
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Goed gezegd Adirk, aktivisme is levensgevaarlijk!!!

"Maar ik vindt het onjuist om de prediking zo in te richten dat we vanuit onszelf iets zouden kunnen." Kan ik mij helemaal in vinden.
Eindelijk iemand die wat begrip heeft voor mijn inzichten.<P>- Bericht is gewijzigd door Zoekende op 24-04-2002 -
Elex

Bericht door Elex »

Beste Adirk,

Wat voor levensgevaarlijk aktivisme bedoel jij?
De stokbewaarder vroeg wat moet ik doen? En kreeg ten antwoord: Geloof!

"de uitgebreide armen van de Zaligmaker, Jezus leeft, Geloof alleen" wat is daar mis mee? Voluit bijbels toch?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Adje, met zoekende doel ik niet alleen op het zoeken van zalig te worden maar zoeken naar waarheid, naar rechte leer.

Adje, hoor eens, heb jij je dan wel overgeven aan Jezus? Ging dat zomaar?
Plaats reactie