Herziene psalmberijming.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17540
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Herziene psalmberijming.

Bericht door huisman »

Is dit het begin van een herziene psalmberijming ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 3_1_567380
APELDOORN – Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond (GB) heeft een interkerkelijke commissie ingesteld die de „zingbaarheid” van de psalmberijming van 1773 gaat onderzoeken.
Na 237 jaar is dat toch geen vraag meer...de psalmberijming van 1773 is goed zingbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10459
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Orchidee »

huisman schreef: Na 237 jaar is dat toch geen vraag meer...de psalmberijming van 1773 is goed zingbaar.
Vind jij...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door jakobmarin »

Ik vind het gebruik van het woord 'Opperwezen' altijd een beetje apart, in de bijbel zelf komt deze term niet eens voor.

Ja hoor, een onderzoek hiernaar vind ik prima!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17540
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef: Na 237 jaar is dat toch geen vraag meer...de psalmberijming van 1773 is goed zingbaar.
Vind jij...
En met mij al die mensen die de afgelopen eeuwen door het zingen van deze berijmde psalmen getroost zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11447
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Mister »

Ja, laten we nog eens een nieuw discussiepunt in de gereformeerde gezindte gooien... :bobo
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17540
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door huisman »

Mister schreef:Ja, laten we nog eens een nieuw discussiepunt in de gereformeerde gezindte gooien... :bobo
De GB binnen de PKN doet dit...i am only the messenger.
1. Een H. SV
2. Een H. 1773
3. Een H. eredienst (zie nieuw topic)

En de GB wilden niet mee na de HHK (Maar hier staat de eerste "H" voor hesteld en niet voor herzien :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Mister schreef:Ja, laten we nog eens een nieuw discussiepunt in de gereformeerde gezindte gooien... :bobo
De GB binnen de PKN doet dit...i am only the messenger.
1. Een H. SV
2. Een H. 1773
3. Een H. eredienst (zie nieuw topic)

En de GB wilden niet mee na de HHK (Maar hier staat de eerste "H" voor hesteld en niet voor herzien :huhu )
Ds. Meeuse (GG) heeft een aantal psalmen berijmd. Wellicht kan dit nog wat uitgebreid worden. Dat is natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11447
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Mister »

Ander schreef:
huisman schreef:
Mister schreef:Ja, laten we nog eens een nieuw discussiepunt in de gereformeerde gezindte gooien... :bobo
De GB binnen de PKN doet dit...i am only the messenger.
1. Een H. SV
2. Een H. 1773
3. Een H. eredienst (zie nieuw topic)

En de GB wilden niet mee na de HHK (Maar hier staat de eerste "H" voor hesteld en niet voor herzien :huhu )
Ds. Meeuse (GG) heeft een aantal psalmen berijmd. Wellicht kan dit nog wat uitgebreid worden. Dat is natuurlijk prima.
Hehe, als Ds. Meeuse het doet is het prima en als de PKN het doet niet? :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33421
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Tiberius »

Je vraagt je af waar de GB mee bezig is.
Ik begrijp dan ook de verzuchting van een insider als ds. Lam heel goed (in een ander topic geciteerd).
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:
Mister schreef:Ja, laten we nog eens een nieuw discussiepunt in de gereformeerde gezindte gooien... :bobo
De GB binnen de PKN doet dit...i am only the messenger.
1. Een H. SV
2. Een H. 1773
3. Een H. eredienst (zie nieuw topic)

En de GB wilden niet mee na de HHK (Maar hier staat de eerste "H" voor hesteld en niet voor herzien :huhu )
Ds. Meeuse (GG) heeft een aantal psalmen berijmd. Wellicht kan dit nog wat uitgebreid worden. Dat is natuurlijk prima.
Hehe, als Ds. Meeuse het doet is het prima en als de PKN het doet niet? :huhu
Je hebt me héél goed begrepen, Mister.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11447
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Mister »

Nou, lekker veroordelend dan weer.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Ander »

Mister schreef:Nou, lekker veroordelend dan weer.
Ach ja, van sommige zaken heb je niet zo'n hoge verwachting. Ik vind het overigens een vervelend spelletje om op deze manier mij een veroordeling uit te lokken. Ik heb liever inhoudelijke reacties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11447
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:Nou, lekker veroordelend dan weer.
Ach ja, van sommige zaken heb je niet zo'n hoge verwachting. Ik vind het overigens een vervelend spelletje om op deze manier mij een veroordeling uit te lokken. Ik heb liever inhoudelijke reacties.
Nou beste Ander, als jij geen veroordeling wil uitspreken, moet je het ook niet doen. En niet eerst uitspreken om het dan een medeforummer in zijn schoenen schuiven. Dat is niet fair.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Is dit het begin van een herziene psalmberijming ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 3_1_567380
APELDOORN – Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond (GB) heeft een interkerkelijke commissie ingesteld die de „zingbaarheid” van de psalmberijming van 1773 gaat onderzoeken.
Na 237 jaar is dat toch geen vraag meer...de psalmberijming van 1773 is goed zingbaar.
Niet als je de psalmen zingt zoals ze bedoeld zijn, namelijk ritmisch. Dan wringt het hier en daar behoorlijk. Lang niet zo erg als Datheen (die is ritmisch compleet onzingbaar), maar er zijn wel degelijk knelpunten. Ik noem bijvoorbeeld Psalm 48 en 149.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Je vraagt je af waar de GB mee bezig is.
Ik begrijp dan ook de verzuchting van een insider als ds. Lam heel goed (in een ander topic geciteerd).
Ds. Lam had het absoluut niet over de vraag of je wel of niet zou mogen nadenken over de zingbaarheid van een psalmberijming. Je moet hem geen dingen in de mond leggen die hij niet heeft gezegd of bedoeld.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie