Brandende vraag!!!

Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

moeilijk, of eigenlijk ook weer niet.

Wij letten zo vaak op uiterlijkheden en die hebben natuurlijk ook hun waarde. Toch zal het moeten gaan om de gestalte van het hart. Ik vind het makkelijk om te zeggen dat je moet doen wat in jou ogen goed is ( een ieder ... in zijn eigen gemoed..)
Ik ben gepokt en gemazeld in de uiterst 'rechtse' GG kerken en kerk daar nog. Ik weet dat er ook dames met kortere haren aan het avondmaal gingen. Toen iemand daar eens op een ledenvergadering wat van meende te moeten zeggen kreeg deze van de voorzitter op een nette manier de wind van voren. Het was er de plaats niet naar om die vraag te stellen maar het zou beter zijn als je jaloers was op die dame die aan kon en mocht gaan aan de bediening van het Avondmaal dan met lange haren of in een zwart pak in je bank te moeten blijven zitten. Als je er voor jezelf geen moeite mee hebt om met kortere haren aan te gaan zou ik er ook geen probleem van maken.

Ook waar ik nu kerk, een andere maar minstens zo rechtse GG gaan er vrouwen met iets korter aan aan het avondmaal. Ik hoor of merk er nooit iets van dat daar wat van gezegd wordt.


dré
dré
--------

Credo in unum Deo
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Geen zorgen voor de dag van morgen. Zouden ze er echt wat van gaan zeggen. Je hebt toch nog geen stekels? Als ze d'r naar vragen kun je het altijd nog uitleggen. En als het gewoon netjes en leuk er uit ziet, zal er volgens mij niemand naar talen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Zoals ik al geschreven had in "wist u dat" heb ik sinds een paar weken mijn haar eraf. Het hangt nu op kraag/kaaklengte terwijl ik het lange tijd over mijn schouders had hangen.
N.a.v. het topic "de gansche dag in het zwart" kwam deze vraag bij mij op.
Het is bij ons dus ook de gewoonte dat een vrouw lang haar draagt, ik ben een paar keer aan het avondmaal geweest maar had toen nog "lang haar"
Nu rees het probleem dat ik nogal dun haar heb, en als ik het in een staartje of zo doe dan heb ik constant hoofdpijn, maar als het loshangt staat het slordig.
Móet ik het dan weer lang laten groeien omdat men vindt dat dat zo hoort (op bijbelse grond volgens Paulus?) en constant met hoofdpijn gaan lopen of er als een sloerie bij lopen of aan de kerkenraad gaan uitleggen waarom ik mijn haar op deze lengte draag?

Graag advies....
als de vraag serieus bedoeld is, kan ik je als "kenner" van deze kringen gerust stellen: haar op kaaklengte wordt door de meesten nog wel als "lang" haar gezien. Stel je bijvoorbeeld voor dat een man het haar zo zou dragen, zou hij dan geen beroering wekken als hij aan de dis ging? Het is dus lang.
Ik heb overigens ook wel vrouwen gezien met écht kort haar (dus vergelijkbaar met een man). Dat zou in mijn gemeente toch wel gefronste wenkbrauwen opleveren.
En of je dat nu terecht vind of niet: Paulus zegt: als mijn broeder er zich aan ergert dat ik vlees eet, zal ik in der eeuwigheid geen vlees meer eten.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Kort haar was in de tijd van Paulus een haardracht die door hoeren werd gedragen. Kort haar was dus sloerie, om het in jouw taal te zeggen.

Het is wel heel erg kort door de bocht om dit soort aanwijzingen van Paulus 1 op 1 naar onze tijd te vertalen.
Als het een algemene christelijke instelling is dat een vrouw lang haar moet hebben, waarom heeft Paulus dat dan niet meteen naar alle christen-gemeenten geschreven?
Of waarom is dat bij het apostelconvent dan niet afgesproken?

Andere tijden, andere gewoonten, andere haardrachten.

Kortom, draag je haar zoals jij het mooi vindt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Trouwens, Paulus zegt: "Als ik mijn broeder kan behouden door [geen vlees te eten] dan zal ik het niet doen"

Kortom: om mensen te behouden (of niet beletten behouden te worden)
De zware broeders en zusters die over haardracht vallen zijn meestal niet zo zwak, en staan zo sterk als beton in hun geloof.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Kort haar was in de tijd van Paulus een haardracht die door hoeren werd gedragen. Kort haar was dus sloerie, om het in jouw taal te zeggen.

Het is wel heel erg kort door de bocht om dit soort aanwijzingen van Paulus 1 op 1 naar onze tijd te vertalen.
Als het een algemene christelijke instelling is dat een vrouw lang haar moet hebben, waarom heeft Paulus dat dan niet meteen naar alle christen-gemeenten geschreven?
Of waarom is dat bij het apostelconvent dan niet afgesproken?

Andere tijden, andere gewoonten, andere haardrachten.

Kortom, draag je haar zoals jij het mooi vindt.
Met dit soort praat begint alle schriftkrtiek Robert. Glad ijs....
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Schriftkritiek is kritiek op de inhoud van de schrift.
Ik heb geen kritiek op de inhoud van de schrift.
Schriftkritisch is; er staat dat en dat maar dat is niet waar.

Wat Paulus zegt is waar. Maar je moet het wel in de juiste context plaatsen.
Als in onze tijd prostitueus een neuspiercing dragen zou je kunnen zeggen op grond van dit gedeelte: dames: draag geen neuspiercing.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Lecram

Bericht door Lecram »

Voor wie moet het het verantwoorden: voor God of de mensen?

In onze vorie gemeente was een dergelijke haardracht geen probleem. Mensen die hier moeilijk over doen moeten maar eens heel snel bij zichzelf nakijken of ze wel op goede gronden geloven.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als mensen je er op aanspreken of ouderlingen of een dominee, dan leg je dat toch gewoon uit? Je hebt goede redenen zo lijkt mij.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ik zou me er niet al te druk om maken Maninne. Er is er 1 die gniffelt.
Bij bekenden van mij in een GG wordt momenteel een korthaar-razzia gehouden onder Avondmaalgangsters, omdat er oude (echte) bekeerden niet aan zouden gaan vanwege de 'vlekken'.
In het geval van mijn kennisje ging het om haar op kraaglaagte.
Te zot voor woorden. Binnekort krijg je handel in HA pruiken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Ik zou me er niet al te druk om maken Maninne. Er is er 1 die gniffelt.
Bij bekenden van mij in een GG wordt momenteel een korthaar-razzia gehouden onder Avondmaalgangsters, omdat er oude (echte) bekeerden niet aan zouden gaan vanwege de 'vlekken'.
In het geval van mijn kennisje ging het om haar op kraaglaagte.
Te zot voor woorden. Binnekort krijg je handel in HA pruiken.
Triest. Gelukkig komen zulke praktijken slechts in zeeeeeeer weinig, en alleen 'extreem rechtse' gemeenten voor..
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Ik zou me er niet al te druk om maken Maninne. Er is er 1 die gniffelt.
Bij bekenden van mij in een GG wordt momenteel een korthaar-razzia gehouden onder Avondmaalgangsters, omdat er oude (echte) bekeerden niet aan zouden gaan vanwege de 'vlekken'.
In het geval van mijn kennisje ging het om haar op kraaglaagte.
Te zot voor woorden. Binnekort krijg je handel in HA pruiken.
:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
Plaats reactie