Artikel 16 Nederlandse Geloofsbelijdenis (uitverkiezing)

George_123

Artikel 16 Nederlandse Geloofsbelijdenis (uitverkiezing)

Bericht door George_123 »

Hallo,

Ik ben een nieuw lid van dit forum, en heb de volgende vraag. Graag zou ik van jullie willen weten hoe het volgende artikel uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis geïnterpreteerd wordt.
Artikel 16
De eeuwige uitverkiezing door God
Wij geloven dat God, toen het hele geslacht van Adam door de zonde van de eerste mens in verderf en ondergang was gestort (1), bewezen heeft dat Hij barmhartig en rechtvaardig is. Barmhartig, doordat Hij diegenen uit dit verderf trekt en verlost, die Hij in zijn eeuwige en onveranderlijke raad (2) uit louter genade verkoren heeft (3) in Jezus Christus, onze Here (4), zonder ook maar enigszins hun werken in rekening te brengen (5). Rechtvaardig, doordat Hij de anderen laat in hun val en verderf, waarin zij zichzelf gestort hebben (6).
(1) Rom. 3 : 12.
(2) Joh. 6 : 37, 44; Joh. 10 : 29; Joh. 17 : 2, 9, 12; Joh. 18 : 9.
(3) 1Sam. 12 : 22; Ps. 65 : 5 (vers 4); Hand. 13 : 48; Rom. 9 : 16; Rom. 11 : 5; Tit. 1 : 1.
(4) Joh. 15 : 16, 19; Rom. 8 : 29; Ef. 1 : 4, 5.
(5) Mal. 1 : 2, 3; Rom. 9 : 11-13; 2Tim. 1 : 9; Tit. 3 : 4, 5.
(6) Rom. 9 : 19-22; 1Petr. 2 : 8.
Kiest God bepaalde mensen uit om uit het verderf te trekken en te verlossen, en kiest Hij anderen om die in hun verderf en val te laten, of moet dit artikel anders uitgelegd worden. Mogelijk verschilt dit per kerk. Zelf heb ik geen reformatorische achtergrond, en dit forum leek me een geschikte plaats om deze vraag neer te leggen.
ptl

Bericht door ptl »

Kiest God bepaalde mensen uit om uit het verderf te trekken en te verlossen, en kiest Hij anderen om die in hun verderf en val te laten, of moet dit artikel anders uitgelegd worden. Mogelijk verschilt dit per kerk. Zelf heb ik geen reformatorische achtergrond, en dit forum leek me een geschikte plaats om deze vraag neer te leggen.
De NGB leert inderdaad de dubbele uitverkiezing, (dus niet de veelgehoorde dwaling dat God de uitverkorenen liefheeft, en derest iets minder lief), maar dat God van eeuwigheid enkelen liefgehad heeft, en die heeft uitverkozen, en derest heeft Hij gehaat, en laat Hij daarom in het verderf waarin zij zichzelf hebben gestort (dat laten is ook een actieve daad).

Er word daarom ook wel gesproken over een positieve verkiezing (de verkiezing van de heiligen tot eeuwige zaligheid), en de negatieve verkiezing (de verkiezing van de zondaren tot eeuwige zaligheid).

Let er wel op (dat benadrukt de NBG ook in dat artikel), dat de mensen zichzelf in Adam in het verderf hebben gestort, dus het is niet onrechtvaardig van God dat hij ze in dat verderf laat, temeer dan is de goedheid van God dat Hij toch nog enkelen van die mensen die verdorven liggen, liefgehad heeft, en omdat Hij ze heeft liefgehad, heeft uitverkozen.

Kort samengevat:
God heeft in de eeuwigheid enkelen liefgehad, deze heeft Hij uitverkozen om zalig te worden
God heeft in de eeuwigheid al de rest gehaat, deze heeft Hij besloten niet te redden


De kerntekst voor de dubbele uitverkiezing is Romeinen 9:13

Romeinen 9
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. 13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. 15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. 16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods
Kislev_123

Bericht door Kislev_123 »

Georg,

Ik kan je aanraden om de Dordtse Leerregels hierover te lezen. Die gaan helemaal over de uitverkiezing. Daarin zie je niet alleen dat God mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren maar ook alle mensen roept om tot Christus te komen.

En om in de uitverkiezing te geloven hoef je trouwens niet reformatorisch te zijn. Het komt gewoon duidelijk in de bijbel naar voren dus als je achter de bijbel staat, sta je ook achter de uitverkiezing.

Grt,
Kislev
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

Origineel gepost door ptl
Kiest God bepaalde mensen uit om uit het verderf te trekken en te verlossen, en kiest Hij anderen om die in hun verderf en val te laten, of moet dit artikel anders uitgelegd worden. Mogelijk verschilt dit per kerk. Zelf heb ik geen reformatorische achtergrond, en dit forum leek me een geschikte plaats om deze vraag neer te leggen.
De NGB leert inderdaad de dubbele uitverkiezing, (dus niet de veelgehoorde dwaling dat God de uitverkorenen liefheeft, en derest iets minder lief), maar dat God van eeuwigheid enkelen liefgehad heeft, en die heeft uitverkozen, en derest heeft Hij gehaat, en laat Hij daarom in het verderf waarin zij zichzelf hebben gestort (dat laten is ook een actieve daad).

Er word daarom ook wel gesproken over een positieve verkiezing (de verkiezing van de heiligen tot eeuwige zaligheid), en de negatieve verkiezing (de verkiezing van de zondaren tot eeuwige zaligheid).

Let er wel op (dat benadrukt de NBG ook in dat artikel), dat de mensen zichzelf in Adam in het verderf hebben gestort, dus het is niet onrechtvaardig van God dat hij ze in dat verderf laat, temeer dan is de goedheid van God dat Hij toch nog enkelen van die mensen die verdorven liggen, liefgehad heeft, en omdat Hij ze heeft liefgehad, heeft uitverkozen.

Kort samengevat:
God heeft in de eeuwigheid enkelen liefgehad, deze heeft Hij uitverkozen om zalig te worden
God heeft in de eeuwigheid al de rest gehaat, deze heeft Hij besloten niet te redden


De kerntekst voor de dubbele uitverkiezing is Romeinen 9:13

Romeinen 9
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. 13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. 15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. 16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods

Ik ben het hier niet mee eens. Mensen bepalen zelf of ze gaan voor God of niet. En als mensen kiezen om lak te hebben aan het Woord van God dan wacht God nog steeds op ze. Het is aan ons de taak om die mensen te overtuigen dat God de enige oplossing is Kijk hier maar
ptl

Bericht door ptl »

Ik ben het hier niet mee eens. Mensen bepalen zelf of ze gaan voor God of niet. En als mensen kiezen om lak te hebben aan het Woord van God dan wacht God nog steeds op ze. Het is aan ons de taak om die mensen te overtuigen dat God de enige oplossing is Kijk hier maar
Voor die link moet je eerst inloggen....

Maar om te reageren op je reactie:

Mensen bepalen zelf of ze gaan voor God of niet.
Rom 9:16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods

En als mensen kiezen om lak te hebben aan het Woord van God dan wacht God nog steeds op ze
God wacht alleen op Zijn uitverkozenen, en die zullen ook zeker tot Hem komen

Het is aan ons de taak om die mensen te overtuigen dat God de enige oplossing is
Er is een verschil tussen dogma en prediking.

De dogma van de uitverkiezing leert dat God dus van eeuwigheid al heeft vastgelegd wie er zalig worden en wie niet. Daarbij komt echter ook dat de bijbel iedereen roept om zich te bekering.
Het gaat er dus niet om, of wij mensen overtuigen om voor God te kiezen (een mens kan niet iemand overtuigen tot bekering, dat kan alleen de Heilige Geest), maar dat wij mensen oproepen tot bekering. We mogen de uitverkiezing dan absoluut geen beperkende factor laten zijn op onze nodiging (iets wat helaas wel voorkomt).

Met andere woorden:
- Roept een ieder tot behoud
- Gebruik de dogma van de uitverkiezing om te laten zien hoe groot Gods liefde is, namelijk dat Hij toch sommigen van hen die verloren liggen, wilt behouden, uit Souvereine Genade (Ef 1:5 Having predestinated us to the adoption of children by Jesus Christ to himself, according to the good pleasure of his will)

Ptl.

PS> Velen vinden de uitverkiezing nix, omdat ze leren dat de mens zelf Christus kan aannemen (ze ontkennen de totale verlorenheid van de mens), voor zulken heeft de uitverkiezing ook weinig waarde, daar zij Gods uitverkiezing daarmee een resultaat maken van hun eigen keuze
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

Origineel gepost door Kislev
Georg,

Ik kan je aanraden om de Dordtse Leerregels hierover te lezen. Die gaan helemaal over de uitverkiezing. Daarin zie je niet alleen dat God mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren maar ook alle mensen roept om tot Christus te komen.

En om in de uitverkiezing te geloven hoef je trouwens niet reformatorisch te zijn. Het komt gewoon duidelijk in de bijbel naar voren dus als je achter de bijbel staat, sta je ook achter de uitverkiezing.

Grt,
Kislev
Kislev,

Openbaringen 22:18
Ik verklaar aan ieder die de profetiën van dit boek hoord: Als iemand er iets aan toevoegd, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan.

Zouden daar de Dortse Leerregels en Kort Begrip, de Zondagen, de Geloofsbelijdenissen en de Formulieren niet onder vallen? Het zijn toch interpretaties van mensen? Deze wijken zeer af van de grondtekst...!
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

Origineel gepost door ptl
Ik ben het hier niet mee eens. Mensen bepalen zelf of ze gaan voor God of niet. En als mensen kiezen om lak te hebben aan het Woord van God dan wacht God nog steeds op ze. Het is aan ons de taak om die mensen te overtuigen dat God de enige oplossing is Kijk hier maar
Voor die link moet je eerst inloggen....

Maar om te reageren op je reactie:

Mensen bepalen zelf of ze gaan voor God of niet.
Rom 9:16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods

En als mensen kiezen om lak te hebben aan het Woord van God dan wacht God nog steeds op ze
God wacht alleen op Zijn uitverkozenen, en die zullen ook zeker tot Hem komen

Het is aan ons de taak om die mensen te overtuigen dat God de enige oplossing is
Er is een verschil tussen dogma en prediking.

De dogma van de uitverkiezing leert dat God dus van eeuwigheid al heeft vastgelegd wie er zalig worden en wie niet. Daarbij komt echter ook dat de bijbel iedereen roept om zich te bekering.
Het gaat er dus niet om, of wij mensen overtuigen om voor God te kiezen (een mens kan niet iemand overtuigen tot bekering, dat kan alleen de Heilige Geest), maar dat wij mensen oproepen tot bekering. We mogen de uitverkiezing dan absoluut geen beperkende factor laten zijn op onze nodiging (iets wat helaas wel voorkomt).

Met andere woorden:
- Roept een ieder tot behoud
- Gebruik de dogma van de uitverkiezing om te laten zien hoe groot Gods liefde is, namelijk dat Hij toch sommigen van hen die verloren liggen, wilt behouden, uit Souvereine Genade (Ef 1:5 Having predestinated us to the adoption of children by Jesus Christ to himself, according to the good pleasure of his will)

Ptl.

PS> Velen vinden de uitverkiezing nix, omdat ze leren dat de mens zelf Christus kan aannemen (ze ontkennen de totale verlorenheid van de mens), voor zulken heeft de uitverkiezing ook weinig waarde, daar zij Gods uitverkiezing daarmee een resultaat maken van hun eigen keuze
PTL,

Het zijn niet onze woorden maar Gods woorden in ons.

God wacht niet totdat mensen komen, hoe weet JIJ dan of God JOU heeft uitverkoren?? Als je die zekerheid niet hebt waarom ben je dan gedoopt? Want dan ben je toch een kind van Zijn Verbond? Volgens jullie?!?!?!? Denk er maar over na...!
ptl

Bericht door ptl »

Openbaringen 22:18
Ik verklaar aan ieder die de profetiën van dit boek hoord: Als iemand er iets aan toevoegd, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan.

Zouden daar de Dortse Leerregels en Kort Begrip, de Zondagen, de Geloofsbelijdenissen en de Formulieren niet onder vallen? Het zijn toch interpretaties van mensen? Deze wijken zeer af van de grondtekst...! [/quote]
Uhm, ik weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat ze afwijken van de bijbeltekst, voor zover ik ze ken (en ik ken ze redelijk goed), zijn ze wel degelijk heel erg goed gefundeerd op de bijbel (staan ook tekstverwijzingen bij, lees die maar eens).
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

Origineel gepost door ptl
Openbaringen 22:18
Ik verklaar aan ieder die de profetiën van dit boek hoord: Als iemand er iets aan toevoegd, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan.

Zouden daar de Dortse Leerregels en Kort Begrip, de Zondagen, de Geloofsbelijdenissen en de Formulieren niet onder vallen? Het zijn toch interpretaties van mensen? Deze wijken zeer af van de grondtekst...!
Uhm, ik weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat ze afwijken van de bijbeltekst, voor zover ik ze ken (en ik ken ze redelijk goed), zijn ze wel degelijk heel erg goed gefundeerd op de bijbel (staan ook tekstverwijzingen bij, lees die maar eens). [/quote]
Maar het is toch een bijvoeging van....?
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

"Al zo lief had God de HELE wereld, dat Hij zijn enig geboren zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Hier uit haal ik 2 dingen:
Al zo lief had God de wereld
Daar horen jij en ik ook bij

...opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft
Als je ik Hem gelooft ben je gered. Daarvoor heb je een eigen keuze. God heeft ons een eigen wil gegeven om zelf te kiezen wie wij geloven. En die keuze is er voor iedereen
ptl

Bericht door ptl »

Het zijn niet onze woorden maar Gods woorden in ons.
Het zijn alleen maar Gods woorden in je, als je spreekt volgens Gods woord, en dat woord leert eerst dat wij totaal verloren liggen, zelfs zo erg dat wij niet naar God vragen, en dan pas dat wij ons moeten bekeren. En ik hoor bij jou alleen het laatste...
God wacht niet totdat mensen komen
God heeft Zijn uitverkiezing al gedaan, Hij heeft dus al besloten wie er zalig zouden worden, en wie niet. En dat is heel bijbels hoor, lees de Romeinenbrief, de brieven van Petrus, en de Corinthebrieven maar eens. Als een zondaar bekeerd word, is dat dan ook een werk van God, daar een mens zich niet kan bekeren, omdat hij daarvoor te diep is gevallen...
Maar wat ik probeer aan te geven is, dat een onbekeerd mens NIETS te maken heeft met de waarheid van de uitverkiezing, maar slechts met de waarheid: Bekeer je, en leef.
hoe weet JIJ dan of God JOU heeft uitverkoren??
2 Petrus 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen
Als je die zekerheid niet hebt waarom ben je dan gedoopt? Want dan ben je toch een kind van Zijn Verbond? Volgens jullie?!?!?!? Denk er maar over na...!
Uhm, het wel of niet zijn in het verbond, door de doop, is per kerk afhankelijk. Maar om het eenvoudig te houden (ik noem het bewust geen 'verbonden', dus geen :smash: please), zijn er 3 groepen:
1) Bekeerde mensen
2) Onbekeerde mensen, die wel naar de kerk gaan
3) Onbekeerde mensen die niet naar de kerk gaan

Als je iemand doopt, maak je hem daarmee lid van de uiterlijke kerk (dus je maakt m lid van groep 2); de doop is geen inweiding in de zaligheid ofzo, of een daadwerkelijk afwassen der zonden, maar slechts een heenwijzing naar Christus, Wiens bloed wel daadwerkelijk de zonden kan afwassen
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door Jelle
Origineel gepost door ptl
Openbaringen 22:18
Ik verklaar aan ieder die de profetiën van dit boek hoord: Als iemand er iets aan toevoegd, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven staan.

Zouden daar de Dortse Leerregels en Kort Begrip, de Zondagen, de Geloofsbelijdenissen en de Formulieren niet onder vallen? Het zijn toch interpretaties van mensen? Deze wijken zeer af van de grondtekst...!
Uhm, ik weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat ze afwijken van de bijbeltekst, voor zover ik ze ken (en ik ken ze redelijk goed), zijn ze wel degelijk heel erg goed gefundeerd op de bijbel (staan ook tekstverwijzingen bij, lees die maar eens).
Maar het is toch een bijvoeging van....? [/quote]

Jouw woorden zijn ook een bijvoeging...
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

Origineel gepost door ptl
Het zijn niet onze woorden maar Gods woorden in ons.
Het zijn alleen maar Gods woorden in je, als je spreekt volgens Gods woord, en dat woord leert eerst dat wij totaal verloren liggen, zelfs zo erg dat wij niet naar God vragen, en dan pas dat wij ons moeten bekeren. En ik hoor bij jou alleen het laatste...
God wacht niet totdat mensen komen
God heeft Zijn uitverkiezing al gedaan, Hij heeft dus al besloten wie er zalig zouden worden, en wie niet. En dat is heel bijbels hoor, lees de Romeinenbrief, de brieven van Petrus, en de Corinthebrieven maar eens. Als een zondaar bekeerd word, is dat dan ook een werk van God, daar een mens zich niet kan bekeren, omdat hij daarvoor te diep is gevallen...
Maar wat ik probeer aan te geven is, dat een onbekeerd mens NIETS te maken heeft met de waarheid van de uitverkiezing, maar slechts met de waarheid: Bekeer je, en leef.
hoe weet JIJ dan of God JOU heeft uitverkoren??
2 Petrus 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen
Als je die zekerheid niet hebt waarom ben je dan gedoopt? Want dan ben je toch een kind van Zijn Verbond? Volgens jullie?!?!?!? Denk er maar over na...!
Uhm, het wel of niet zijn in het verbond, door de doop, is per kerk afhankelijk. Maar om het eenvoudig te houden (ik noem het bewust geen 'verbonden', dus geen :smash: please), zijn er 3 groepen:
1) Bekeerde mensen
2) Onbekeerde mensen, die wel naar de kerk gaan
3) Onbekeerde mensen die niet naar de kerk gaan

Als je iemand doopt, maak je hem daarmee lid van de uiterlijke kerk (dus je maakt m lid van groep 2); de doop is geen inweiding in de zaligheid ofzo, of een daadwerkelijk afwassen der zonden, maar slechts een heenwijzing naar Christus, Wiens bloed wel daadwerkelijk de zonden kan afwassen
Wiens bloed wel daadwerkelijk de zonden kan afwassen
waarom is Jezus dan in GODSNAAM gestorven????


Begrijp je Romeinen 7 en 8 wel?
Jelle_123

Bericht door Jelle_123 »

Gods Woord is van Genesis 1 tot Openbaringen 22 voor mij waarheid...
...daar doe ik niets van af en haal ik niets af. Ik geloof ieder woord dat er staat. Gods Woord is voor mij een spiegel. Als ik het lees, ie het voor mij waar en pas ik het voor mezelf toe.
Plaats reactie