Nederlandse Geloofsbelijdenis
De Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat minder uit van het belijden van een onbetwijfeld geloof, dan van het aangeven wat er niet goed is in het geloof van andere(n) (kerken).
De eerste (als in rangtelwoord) geloofsbelijdenis is ook direct de oudste: de Geloofsbelijdenis van Nicea (325 en 385 n.C.), en dan uitsluitend in de oorspronkelijke en ongewijzigde versie!
De eerste (als in rangtelwoord) geloofsbelijdenis is ook direct de oudste: de Geloofsbelijdenis van Nicea (325 en 385 n.C.), en dan uitsluitend in de oorspronkelijke en ongewijzigde versie!
strik,
Je zegt: De Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat minder uit van het belijden van een onbetwijfeld geloof, dan van het aangeven wat er niet goed is in het geloof van andere(n) (kerken). Ik lees dat er niet zo in, bij de Dordtse Leerregels is dat misschien wel zo maar in de Belijdenis des Geloofs toch niet?
Je noemt de geloofsbelijdenis van Nicéa en zegt daarbij de de oorspronkelijke en ongewijzigde versie te bedoelen. Is de versie achter in mijn Bijbel (statenvertaling) een aangepaste versie? Als dat zo is waar kan ik dan de originele vinden? Heb je daar een link van ofzo of kun je de tekst hier posten (als dat te doen is)?
limosa
Je zegt: De Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat minder uit van het belijden van een onbetwijfeld geloof, dan van het aangeven wat er niet goed is in het geloof van andere(n) (kerken). Ik lees dat er niet zo in, bij de Dordtse Leerregels is dat misschien wel zo maar in de Belijdenis des Geloofs toch niet?
Je noemt de geloofsbelijdenis van Nicéa en zegt daarbij de de oorspronkelijke en ongewijzigde versie te bedoelen. Is de versie achter in mijn Bijbel (statenvertaling) een aangepaste versie? Als dat zo is waar kan ik dan de originele vinden? Heb je daar een link van ofzo of kun je de tekst hier posten (als dat te doen is)?
limosa
Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen;
In één Heer Jezus Christus, de Eengeboren Zoon van God, die uit de Vader geboren is voor alle eeuwen.
Licht van Licht, waarachtig God uit een waarachtige God, geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, door wie alles gemaakt is.
Die om ons, mensen, en om onze verlossing uit de hemel is nedergedaald, en vlees heeft aangenomen uit de Heilige Geest en de Maagd Maria, en mens is geworden.
Die voor ons onder Pontius Pilatus geleden heeft, gekruisigd en begraven is;
Die de derde dag verrezen is volgens de Schriften; Die opgevaren is ten hemel, gezeten aan de rechterhand van de Vader; En die met heerlijkheid zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden;
Aan wiens rijk geen einde zal zijn.
En in de Heilige Geest, de Heer, de Levendmakende, die uitgaat van de Vader. Die aanbeden en verheerlijkt wordt, tezamen met de Vader en de Zoon; Die door de profeten gesproken heeft.
In één heilige, katholieke en apostolische Kerk. Ik belijd één doop tot vergeving der zonden.
Ik verwacht de verrijzenis der doden, en het leven der toekomstige eeuwigheid.
Amen
In één Heer Jezus Christus, de Eengeboren Zoon van God, die uit de Vader geboren is voor alle eeuwen.
Licht van Licht, waarachtig God uit een waarachtige God, geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, door wie alles gemaakt is.
Die om ons, mensen, en om onze verlossing uit de hemel is nedergedaald, en vlees heeft aangenomen uit de Heilige Geest en de Maagd Maria, en mens is geworden.
Die voor ons onder Pontius Pilatus geleden heeft, gekruisigd en begraven is;
Die de derde dag verrezen is volgens de Schriften; Die opgevaren is ten hemel, gezeten aan de rechterhand van de Vader; En die met heerlijkheid zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden;
Aan wiens rijk geen einde zal zijn.
En in de Heilige Geest, de Heer, de Levendmakende, die uitgaat van de Vader. Die aanbeden en verheerlijkt wordt, tezamen met de Vader en de Zoon; Die door de profeten gesproken heeft.
In één heilige, katholieke en apostolische Kerk. Ik belijd één doop tot vergeving der zonden.
Ik verwacht de verrijzenis der doden, en het leven der toekomstige eeuwigheid.
Amen
Bedankt strik,
Achterin mijn Bijbel staat het zo:
BELIJDENIS DES GELOOFS
gesteld in de Kervergadering van Nicéa in het jaar 325 nà de geboorte van Christus
Ik geloof in één God, den almachtigen Vader, Schepper des hemels en der aarde, aller zienlijke en onzienlijke dingen. En in één Heere Jezus Christus, den eniggeboren Zoon van God, geboren uit den Vader, vóór alle eeuwen; God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met den Vader, door Wien alle dingen gemaakt zijn. Die om ons mensen en om onze zaligheid, is nedergekomen uit den hemel, en vlees is geworden van den Heiligen Geest uit de maagd Maria, en een mens geworden is; ook voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, geleden heeft, en begraven is; en ten derden dage opgestaan is naar de Schriften, en opgevaren is ten hemel; zit ter rechterhand des Vaders, en zal wederkomen met heerlijkheid, om te oordelen de levenden en de doden; wiens rijk geen einde zal hebben. En in den Heiligen Geest, die Heere is en levend maakt, die van den Vader en den Zoon uitgaat, die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de Profeten. En één, heilige, algemene en Apostolische Kerk. Ik belijd één Doop tot vergeving der zonden, verwacht de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw. Amen.
Volgens mij zijn er geen echte verschillen. Deze belijdenis is mooi compact maar de Nederlandse Geloofsbelijdenis waar deze topic over gaat is uitgebreider en daardoor beter geschikt om bij vragen te gebruiken om te zien wat onze gereformeerde voorgangers erover gezegd hebben. Ik heb onze Nederlandse Geloofsbelijdenis hoog staan, hij is gegrond op de Bijbel en geeft binnen dat kader een logische ordening van onze gereformeerde leer.
limosa
[Veranderd op 26/10/02 door limosa]
Achterin mijn Bijbel staat het zo:
BELIJDENIS DES GELOOFS
gesteld in de Kervergadering van Nicéa in het jaar 325 nà de geboorte van Christus
Ik geloof in één God, den almachtigen Vader, Schepper des hemels en der aarde, aller zienlijke en onzienlijke dingen. En in één Heere Jezus Christus, den eniggeboren Zoon van God, geboren uit den Vader, vóór alle eeuwen; God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met den Vader, door Wien alle dingen gemaakt zijn. Die om ons mensen en om onze zaligheid, is nedergekomen uit den hemel, en vlees is geworden van den Heiligen Geest uit de maagd Maria, en een mens geworden is; ook voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, geleden heeft, en begraven is; en ten derden dage opgestaan is naar de Schriften, en opgevaren is ten hemel; zit ter rechterhand des Vaders, en zal wederkomen met heerlijkheid, om te oordelen de levenden en de doden; wiens rijk geen einde zal hebben. En in den Heiligen Geest, die Heere is en levend maakt, die van den Vader en den Zoon uitgaat, die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de Profeten. En één, heilige, algemene en Apostolische Kerk. Ik belijd één Doop tot vergeving der zonden, verwacht de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw. Amen.
Volgens mij zijn er geen echte verschillen. Deze belijdenis is mooi compact maar de Nederlandse Geloofsbelijdenis waar deze topic over gaat is uitgebreider en daardoor beter geschikt om bij vragen te gebruiken om te zien wat onze gereformeerde voorgangers erover gezegd hebben. Ik heb onze Nederlandse Geloofsbelijdenis hoog staan, hij is gegrond op de Bijbel en geeft binnen dat kader een logische ordening van onze gereformeerde leer.
limosa
[Veranderd op 26/10/02 door limosa]
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
En in de Heilige Geest, de Heer, de Levendmakende, die uitgaat van de Vader en de Zoon. Die aanbeden en verheerlijkt wordt, tezamen met de Vader en de Zoon; Die door de profeten gesproken heeft.
Dit is het verschil Limosa. Wij belijden dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader en de Zoon. De Oosterse Kerk belijdt dit niet en leert dat de Heilige Geest alleen uitgaat van de Vader.
Dit is het verschil Limosa. Wij belijden dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader en de Zoon. De Oosterse Kerk belijdt dit niet en leert dat de Heilige Geest alleen uitgaat van de Vader.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Da's waar Niek, ik herinner me nu een discussie tussen (vooral) jou en strik over "het schisma van 1054" ergens half vorig jaar. Die kan ik nu op OSW niet meer vinden, zal wel in Admin's prullenbak zitten.
Het was een nogal academische discussie volgens mij. Voor het kijken naar de belijdenis in deze topic (is de inhoud van de belijdenis toepasbaar op onze tijd?) maakt het in ieder geval niet zoveel uit. Maar er Ãs een verschil, dat is zeker.
limosa
Het was een nogal academische discussie volgens mij. Voor het kijken naar de belijdenis in deze topic (is de inhoud van de belijdenis toepasbaar op onze tijd?) maakt het in ieder geval niet zoveel uit. Maar er Ãs een verschil, dat is zeker.
limosa
Romeinen 8:9: "Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe."De Oosterse Kerk belijdt dit niet en leert dat de Heilige Geest alleen uitgaat van de Vader.
Johannes 16:7: "Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden."
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste RJ en anderen,
Hoewel ik zelf van mening ben dat de Geest uitgaat van de Vader en van de Zoon zijn er toch ook teksten die anders spreken:
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb. Joh. 14:26
Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn , Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen. Joh. 15:26
Waarom denk ik dat dan? Wel omdat er een Drie-Eenheid is. Wij kunnen deze Drie-Eenheid niet verklaren, hoeft ook niet. Als we éénmaal aan zullen komen op de eeuwige stranden dan zullen we het verstaan. God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest, nochtans geen drie goden maar één God getuigt één van onze belijdenissen. Vanuit mijn diepe overtuiging dat er geen rangorde is in deze Drie-Eenheid komt mijn gedachte op dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader en de Zoon.
Hoewel ik zelf van mening ben dat de Geest uitgaat van de Vader en van de Zoon zijn er toch ook teksten die anders spreken:
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb. Joh. 14:26
Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn , Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen. Joh. 15:26
Waarom denk ik dat dan? Wel omdat er een Drie-Eenheid is. Wij kunnen deze Drie-Eenheid niet verklaren, hoeft ook niet. Als we éénmaal aan zullen komen op de eeuwige stranden dan zullen we het verstaan. God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest, nochtans geen drie goden maar één God getuigt één van onze belijdenissen. Vanuit mijn diepe overtuiging dat er geen rangorde is in deze Drie-Eenheid komt mijn gedachte op dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader en de Zoon.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste Madtice,
De gedachtengang is zover te volgen als de Schrift mij openbaart. De Schrift spreekt zover ik mij herinner niet van een uitgaan van de Vader van de Zoon, wel van een openbaren van de Vader door de Zoon, immers als God de Vader buiten Christus Zich zou openbaren dan zou Hij alles moeten verteren. We zien dat duidelijk in het Oude Testament. We lezen heel dikwijls als hier van God gesproken wordt van de Malak JHWH oftewel de Engel des HEEREN. Heel veel godgeleerden denken hierbij aan Christus, denk bv. aan de brandende braambos bij Mozes.
De gedachtengang is zover te volgen als de Schrift mij openbaart. De Schrift spreekt zover ik mij herinner niet van een uitgaan van de Vader van de Zoon, wel van een openbaren van de Vader door de Zoon, immers als God de Vader buiten Christus Zich zou openbaren dan zou Hij alles moeten verteren. We zien dat duidelijk in het Oude Testament. We lezen heel dikwijls als hier van God gesproken wordt van de Malak JHWH oftewel de Engel des HEEREN. Heel veel godgeleerden denken hierbij aan Christus, denk bv. aan de brandende braambos bij Mozes.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het is en blijft een aardig onderwerp om dieper op in te gaan. Discussie zou ik het liever niet willen noemen.
In de Orthodoxie is het overigens niet bij iedereen zo, dat het een niet-discutabel onderwerp is. Weliswaar is er voor beide standpunten wat te zeggen, ik zal mijn posting van vorig jaar (daadwerkelijk op Refotrefpunt) er eens bij zoeken, waar ik een stuk uit een boek van Timothy Ware (Bisschop Kallistos) uit Oxford heb geciteerd, in het Engels.
De OK houdt vast aan de oudste tekst. Deze kan pas (in consensus) worden aangepast in een oecumenisch concilie zoals die tot en met de negende eeuw werden gehouden. En dat is dus met het Patriarchaat van Rome. Dat betekent dus heel concreet dat Rome eerst zal moeten terugkeren in de 'oude' kerk. Je begrijpt, dat dit, de ontwikkelingen indachtig, nagenoeg onmogelijk zal zijn. Dus ...
Er is nog een verschil overigens:
[Veranderd op 28/10/02 door strik]
In de Orthodoxie is het overigens niet bij iedereen zo, dat het een niet-discutabel onderwerp is. Weliswaar is er voor beide standpunten wat te zeggen, ik zal mijn posting van vorig jaar (daadwerkelijk op Refotrefpunt) er eens bij zoeken, waar ik een stuk uit een boek van Timothy Ware (Bisschop Kallistos) uit Oxford heb geciteerd, in het Engels.
De OK houdt vast aan de oudste tekst. Deze kan pas (in consensus) worden aangepast in een oecumenisch concilie zoals die tot en met de negende eeuw werden gehouden. En dat is dus met het Patriarchaat van Rome. Dat betekent dus heel concreet dat Rome eerst zal moeten terugkeren in de 'oude' kerk. Je begrijpt, dat dit, de ontwikkelingen indachtig, nagenoeg onmogelijk zal zijn. Dus ...
Er is nog een verschil overigens:
Die om ons, mensen, en om onze verlossing uit de hemel is nedergedaald, en vlees heeft aangenomen uit de Heilige Geest en de Maagd Maria, en mens is geworden.
Het is bewezen dat het hier een tikfout betreft die is blijven staan in de latijnse teksten (et en ex).Die om ons mensen en om onze zaligheid, is nedergekomen uit den hemel, en vlees is geworden van den Heiligen Geest uit de maagd Maria, en een mens geworden is.
[Veranderd op 28/10/02 door strik]
Achter in het vragenboekje van A. Hellenbroek (31ste druk, 1931) staat ook een versie, die is weer anders:
BELIJDENIS DES GELOOFS
gesteld in het Concilie van Nicéa, in het jaar 325 na Christus geboorte.
Wij gelooven in éénen God, den Almachtigen Vader, Schepper des Hemels en der aarde en aller dingen, zichtbare en onzichtbare, en in éénen Heer Jezus Christus, den eniggeboren Zoon Gods, geboren uit den Vader voor alle eeuwen: God uit God, en Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren en niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met den Vader, door welken alle dingen gemaakt zijn. Die om ons menschen en om onze zaligheid is neergedaald uit den Hemel, en vleesch is geworden uit den Heiligen Geest en de Maagd Maria, en mensch is geworden; die voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, die geleden heeft, begraven is, en ten derden dage is opgestaan naar de Schrift; die opgevaren is ten Hemel en zit aan de rechterhand des Vaders. En dat Hij zal wederkomen met heerlijkheid om te oordeelen de levenden en de dooden; wiens Rijk geen einde zal hebben. En in den Heiligen Geest, die gesproken heeft door de Profeten. En eene Heilige, Algemeene, Apostolische Kerk. Ik belijd een Doop tot vergeving der zonden. Ik verwacht de opstanding der dooden en het leven der toekomende eeuw. Amen.
Interessant dat de passage die Heere is en levend maakt, die van den Vader en den Zoon uitgaat, die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, hier niet in zit. Hellenbroek gebruikt ook vleesch is geworden uit den Heiligen Geest en de Maagd Maria. Weet iemand welke bron Hellenbroek gebruikt heeft?
limosa
oh ja, ik heb Word-bestand van de discussie "het schisma van 1054" naar Admin gemailf.
BELIJDENIS DES GELOOFS
gesteld in het Concilie van Nicéa, in het jaar 325 na Christus geboorte.
Wij gelooven in éénen God, den Almachtigen Vader, Schepper des Hemels en der aarde en aller dingen, zichtbare en onzichtbare, en in éénen Heer Jezus Christus, den eniggeboren Zoon Gods, geboren uit den Vader voor alle eeuwen: God uit God, en Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren en niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met den Vader, door welken alle dingen gemaakt zijn. Die om ons menschen en om onze zaligheid is neergedaald uit den Hemel, en vleesch is geworden uit den Heiligen Geest en de Maagd Maria, en mensch is geworden; die voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, die geleden heeft, begraven is, en ten derden dage is opgestaan naar de Schrift; die opgevaren is ten Hemel en zit aan de rechterhand des Vaders. En dat Hij zal wederkomen met heerlijkheid om te oordeelen de levenden en de dooden; wiens Rijk geen einde zal hebben. En in den Heiligen Geest, die gesproken heeft door de Profeten. En eene Heilige, Algemeene, Apostolische Kerk. Ik belijd een Doop tot vergeving der zonden. Ik verwacht de opstanding der dooden en het leven der toekomende eeuw. Amen.
Interessant dat de passage die Heere is en levend maakt, die van den Vader en den Zoon uitgaat, die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, hier niet in zit. Hellenbroek gebruikt ook vleesch is geworden uit den Heiligen Geest en de Maagd Maria. Weet iemand welke bron Hellenbroek gebruikt heeft?
limosa
oh ja, ik heb Word-bestand van de discussie "het schisma van 1054" naar Admin gemailf.
Ik sta er niet achter. In ieder geval niet achter de belijdenis. De dingen die er in zijn beschreven misschien deels wel. Het is een kerkse traditie, die in de plaats lijkt te zijn gekomen voor de volwassen doop. Of zie ik dit verkeerd? Als je gelooft, en dit dus belijdt met een persoonlijke getuigenis heeft het toch meer waarde, dan op zoiets ja te zeggen? Of werkt dat niet zo?Origineel geplaatst door Admin
De Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Wie leest ze, en kan hij/zij daar achterstaan. is de inhoud van dit formulier toepasbaar op onze tijd waarin wij leven!
[Veranderd op 24/10/02 door Admin]