Een dwaling is sneller geponeerd dan weerlegd. Hier staan zoveel dwalingen op een rij, dat er geen beginnen aan is.Gian schreef:............

Een dwaling is sneller geponeerd dan weerlegd. Hier staan zoveel dwalingen op een rij, dat er geen beginnen aan is.Gian schreef:............
Het is wezenlijk hetzelfde verbond. Maar net als onder het OT ze alleen door het geloof in alle voorrechten van het verbond deelden en als ware kinderen van Abraham werden gezien. Zo men ook in het NT, alleen door het geloof , deelt in alle voorrechten.Posthoorn schreef:Het afleggen van 'alle' schaduwen betekent dat ook het 'schaduwachtige' volk Israël plaatsmaakt voor het geestelijk Israël, bestaande uit Jood en heiden. Zaad van Abraham zijn blijkt ten diepste een geestelijke aangelegenheid te zijn, zoals je zelf ook schrijft. Zaad van Abraham ben je dan ook alleen door het geloof, níét door geboorte/doop.Sheba schreef:Jeremia profeteert over een nieuw verbond. Maar dat is geen compleet nieuw verbond. Maar een vernieuwd verbond. Het komt ipv van het verbond dat de Heere met Israel sloot bij de Sinaï.
Zowel het nieuwe verbond waarover Jeremia spreekt als het oude verbond bij de Sinaï gaat over het eeuwige verbond dat de Heere met Abraham sloot. Bij de Sinaï krijgt dit verbond de vorm van een nationaal verbond met Israel.
Het nieuwe verbond waar Jeremia over spreekt is van kracht geworden door de dood van Christus (luk 22:20, Hebr 8:6-13, Hebr. 9:15 en Hebr 10:14-18) . Ook de heidenen mogen delen in de zegeningen daarvan ( Ef. 2:11-22) .Door dit nieuwe verbond in Christus komt het verbond met Abraham tot zijn volledige vervulling ( Gal 3: 8-16)
Het nieuwe zit hierin dat alle schaduwen zijn afgelegd. Maar in wezen hetzelfde verbond. Nu mogen ook de heidenen erin delen.
Tja, ik ken deze visie natuurlijk ook. Wat ik bladzijden lang heb pogen te doen, is laten zien dat er wel degelijk verschil is in heilsbedeling tussen OT en NT.Sheba schreef:Het is wezenlijk hetzelfde verbond. Maar net als onder het OT ze alleen door het geloof in alle voorrechten van het verbond deelden en als ware kinderen van Abraham werden gezien. Zo men ook in het NT, alleen door het geloof , deelt in alle voorrechten.
Zowel in OT als NT deelde je niet door het teken zelf ( besnijdenis en doop) in alle voorrechten van verbond. Maar enkel en alleen door het geloof.
Het mooie is juist dat de kinderen erbij zijn inbegrepen. Zowel in OT als in het NT.
De doop maar ook de besnijdenis zijn allebij tekenen van de noodzaak van de besnijdenis van het hart. Het teken verwijst ernaar niet op grond van iets in of van ons. Zoals de besnijdenis geen bewijs van geloof was, is dat ook bij de doop niet zo.
Ook in het OT werd geloof vereist en niet veronderstelt. Want gij zult de Heere uw God liefhebben ( eerste gebod)Posthoorn schreef:Tja, ik ken deze visie natuurlijk ook. Wat ik bladzijden lang heb pogen te doen, is laten zien dat er wel degelijk verschil is in heilsbedeling tussen OT en NT. Eén bewijs moge volstaan: het Pascha was voor alle Israëlieten, naar geloof werd niet gevraagd (dat werd verondersteld), het avondmaal is slechts voor hen die hun geloof belijden.Sheba schreef:Het is wezenlijk hetzelfde verbond. Maar net als onder het OT ze alleen door het geloof in alle voorrechten van het verbond deelden en als ware kinderen van Abraham werden gezien. Zo men ook in het NT, alleen door het geloof , deelt in alle voorrechten.
Zowel in OT als NT deelde je niet door het teken zelf ( besnijdenis en doop) in alle voorrechten van verbond. Maar enkel en alleen door het geloof.
Het mooie is juist dat de kinderen erbij zijn inbegrepen. Zowel in OT als in het NT.
De doop maar ook de besnijdenis zijn allebij tekenen van de noodzaak van de besnijdenis van het hart. Het teken verwijst ernaar niet op grond van iets in of van ons. Zoals de besnijdenis geen bewijs van geloof was, is dat ook bij de doop niet zo.
De NT gemeente is ontstaan doordat mensen uit het Joodse volk het Evangelie aannamen en zich lieten dopen. Dat is de essentie van de gemeente. Zo was dat nog niet in het OT.
Dat zou ik nog steeds willen vragen waar je de beloften onder het nieuwe verbond vervuld ziet in de kerk, in onze tijd. Je mag het "vondsten" noemen wat ik zeg, ik denk dat ik het direct vanuit de Schrift kan aantonen. Daarmee zeg ik niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar met jouw toch wel stellige overtuiging zou je toch op zn minst een keer de moeite kunnen nemen om eea vanuit de Schrift te kunnen bewijzen zonder naar Dominee Mulder, den Butter en Sonneveld en Kholbrugge te verwijzen?huisman schreef:@Gian je moet het mij maar niet kwalijk nemen maar van jouw post begrijp ik niet veel.
Voor mij valt met een gereformeerde visie op verbond,verkiezing,beloften,sacramenten,Israël enz. alles ook op zijn Bijbelse plaats........en dan wil je niet anders meer.
De "vondsten" en "leer" in jouw posts geven bij mij geen aha-erlebnis.
Ik ben meer van de uitspraak van Kohlbrugge op zijn sterfbed: De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast kinderen.
Die leer is mij lief en naar de Schrift.
Nee, maar je was wel Israëliet en in die zin in het oude verbond begrepen. In het NT is er zo'n verbond niet meer. In het NT telt alleen geloof, geen vleselijke afstamming.Sheba schreef:De NT gemeente is niet Israel. De essentie is niet de doop maar het geloof. Zoals de besnijdenis in OT niet maakte dat je in geestelijke zin een kind van Abraham bent, is dat in het NT ook niet als je gedoopt bent.
Dat is een drogreden. Dat het geloof noodzakelijk is, maakt niet dat daardoor de nadruk niet meer op God zou liggen, enz.Scheba schreef:Het mooie van de (kinder)doop is ook dat de nadruk op God ligt. En niet op de gelovende mens. En dat is ook in tijden van aanvechting een troost. Want in de doop wordt gewezen op God die het wil en zal doen.
Het geloof is niet opzichzelf gericht (mijn geloof) maar op Hem!
De kinderen horen er idd. niet wezenlijk bij. Het gaat om de geestelijke geboorte uit God. Je kon als kind wel bij het oude verbond horen door geboorte, maar bij het nieuwe verbond is dat niet mogelijk. Daar staat tegenover dat christenkinderen in een veel rijkere bedeling leven dan onder het OT. Dus te beklagen zijn ze zeker niet.Sheba schreef:Als de kinderen er niet wezenlijk bijhoren zou het NT verbond minder rijk zijn dan het OT verbond. Ze zouden dan zelfs niet bij de gemeente horen...
Het lijkt me op voorhand een vrij hopeloze onderneming. Bij elke verwijzing van het NT naar het OT kun je wel weer een tegenargument bedenken, dus dat schiet niet op. En je maakt een beroep op de NT brieven onmogelijk door vooraf vast te stellen dat die over een 'andere' bedeling gaan. Dan is elk Schriftbewijs bij voorbaat krachteloos.Gian schreef:Misschien steek ik er wat van op. Het gaat niet om ons gelijk, het gaat om wat de Schrift zegt. Is het teveel gevraagd om daar samen wat over te posten?
Sheba schreef:De NT gemeente is niet Israel. De essentie is niet de doop maar het geloof. Zoals de besnijdenis in OT niet maakte dat je in geestelijke zin een kind van Abraham bent, is dat in het NT ook niet als je gedoopt bent.
Voor ik met deze discussie stop wil ik nog een paar opmerkingen kwijt....Posthoorn schreef:.
Nee, maar je was wel Israëliet en in die zin in het oude verbond begrepen. In het NT is er zo'n verbond niet meer. In het NT telt alleen geloof, geen vleselijke afstamming.
Scheba schreef:Het mooie van de (kinder)doop is ook dat de nadruk op God ligt. En niet op de gelovende mens. En dat is ook in tijden van aanvechting een troost. Want in de doop wordt gewezen op God die het wil en zal doen.
Het geloof is niet opzichzelf gericht (mijn geloof) maar op Hem!
Nee is geen drogreden. De Heere wijst op de noodzaak van bekering in de doop. En beloofd de vergeving van zonden in de doop. Dit aanwijzen en aanbieden wordt vanuit Hem gedaan. niet omdat wij geloven. Maar omdat Hij het wil.Posthoorn schreef:.
Dat is een drogreden. Dat het geloof noodzakelijk is, maakt niet dat daardoor de nadruk niet meer op God zou liggen, enz.
Sheba schreef:Als de kinderen er niet wezenlijk bijhoren zou het NT verbond minder rijk zijn dan het OT verbond. Ze zouden dan zelfs niet bij de gemeente horen...
Dus de kinderen horen niet (echt) bij de gemeente?Posthoorn schreef: De kinderen horen er idd. niet wezenlijk bij. Het gaat om de geestelijke geboorte uit God. Je kon als kind wel bij het oude verbond horen door geboorte, maar bij het nieuwe verbond is dat niet mogelijk. Daar staat tegenover dat christenkinderen in een veel rijkere bedeling leven dan onder het OT. Dus te beklagen zijn ze zeker niet.
Posthoorn schreef:De huisteksten zijn in elk geval een goede reden om OOK de kinderen te dopen. Maar: de kinderdoop is een AFGELEIDE van de geloofsdoop. Uitgangspunt is de geloofsdoop: lees het NT. De inhoud van de geloofsdoop komt in jouw visie niet of nauwelijks uit de verf.
Toch stelt de opvatting van de 'huisdoop' ook voor problemen. Stel dat bijv. bij Lydia het personeel en ander evt. familieleden gedoopt zijn uitsluitend op grond van Lydia's geloof en belijdenis. Hoe zit het dan als deze mensen avondmaal vieren? Mag dan alleen Lydia het avondmaal gebruiken? Of mogen die anderen ook meedoen? Maar hoe zit het dan met de vereisten van geloof en belijdenis?Sheba schreef:En vervolgens zie je ook dat dan een heel huisgezin werd gedoopt ( wat men herkende vanuit de proselietendoop.
Volgens de opdracht van de Heere Jezus moet er na de doop onderwezen worden in Zijn geboden. Nu ze binnen het vebond gebracht zijn en daar het teken van ontvangen hebben zullen ze alles leren wat nodig is ter zaligheid. De noodzaak van de wedergeboorte, de noodzaak van het werk van de Heilige Geest, de noodzaak om zelf dat ware geloof deelachtig te worden wat Lydia mocht ontvangen.Posthoorn schreef:Posthoorn schreef:De huisteksten zijn in elk geval een goede reden om OOK de kinderen te dopen. Maar: de kinderdoop is een AFGELEIDE van de geloofsdoop. Uitgangspunt is de geloofsdoop: lees het NT. De inhoud van de geloofsdoop komt in jouw visie niet of nauwelijks uit de verf.Toch stelt de opvatting van de 'huisdoop' ook voor problemen. Stel dat bijv. bij Lydia het personeel en ander evt. familieleden gedoopt zijn uitsluitend op grond van Lydia's geloof en belijdenis. Hoe zit het dan als deze mensen avondmaal vieren? Mag dan alleen Lydia het avondmaal gebruiken? Of mogen die anderen ook meedoen? Maar hoe zit het dan met de vereisten van geloof en belijdenis?Sheba schreef:En vervolgens zie je ook dat dan een heel huisgezin werd gedoopt ( wat men herkende vanuit de proselietendoop.
Minder eenvoudig dan het lijkt allemaal.
Dus, als ik het goed begrijp, zijn deze mensen (zullen dan ook volwassen bij geweest zijn) op voorhand gedoopt, terwijl Filippus tegen de kamerling zei: "Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd." En ten tweede, bij de eerstkomende avondmaalsviering worden zij overgeslagen, omdat ze nog niet voldoende onderwezen zijn en ook nog niet tot geloof gekomen zijn.huisman schreef:Volgens de opdracht van de Heere Jezus moet er na de doop onderwezen worden in Zijn geboden. Nu ze binnen het vebond gebracht zijn en daar het teken van ontvangen hebben zullen ze alles leren wat nodig is ter zaligheid. De noodzaak van de wedergeboorte, de noodzaak van het werk van de Heilige Geest, de noodzaak om zelf dat ware geloof deelachtig te worden wat Lydia mocht ontvangen.
Al die wezelijke zaken die nodig zijn om met vrucht avondmaal te vieren.
Zo is het toch echt gegaan. Zo ging het bij de besnijdenis en zo deden deze joodse apostelen het bij de doop ook.Posthoorn schreef:Dus, als ik het goed begrijp, zijn deze mensen (zullen dan ook volwassen bij geweest zijn) op voorhand gedoopt, terwijl Filippus tegen de kamerling zei: "Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd." En ten tweede, bij de eerstkomende avondmaalsviering worden zij overgeslagen, omdat ze nog niet voldoende onderwezen zijn en ook nog niet tot geloof gekomen zijn.huisman schreef:Volgens de opdracht van de Heere Jezus moet er na de doop onderwezen worden in Zijn geboden. Nu ze binnen het vebond gebracht zijn en daar het teken van ontvangen hebben zullen ze alles leren wat nodig is ter zaligheid. De noodzaak van de wedergeboorte, de noodzaak van het werk van de Heilige Geest, de noodzaak om zelf dat ware geloof deelachtig te worden wat Lydia mocht ontvangen.
Ik vind het niet zo waarschijnlijk allemaal.
Is het niet logischer om te veronderstellen dat inderdaad bij volwassenen een belijdenis van het ware geloof is gevraagd vóór de doop? Zie ook Hand. 8:12 en 13: eerst 'toen zij Filippus geloofden', daarna 'werden zij gedoopt'.huisman schreef:Zo is het toch echt gegaan. Zo ging het bij de besnijdenis en zo deden deze joodse apostelen het bij de doop ook.Posthoorn schreef:Dus, als ik het goed begrijp, zijn deze mensen (zullen dan ook volwassen bij geweest zijn) op voorhand gedoopt, terwijl Filippus tegen de kamerling zei: "Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd." En ten tweede, bij de eerstkomende avondmaalsviering worden zij overgeslagen, omdat ze nog niet voldoende onderwezen zijn en ook nog niet tot geloof gekomen zijn.huisman schreef:Volgens de opdracht van de Heere Jezus moet er na de doop onderwezen worden in Zijn geboden. Nu ze binnen het vebond gebracht zijn en daar het teken van ontvangen hebben zullen ze alles leren wat nodig is ter zaligheid. De noodzaak van de wedergeboorte, de noodzaak van het werk van de Heilige Geest, de noodzaak om zelf dat ware geloof deelachtig te worden wat Lydia mocht ontvangen.
Ik vind het niet zo waarschijnlijk allemaal.
Overal in het N.T. zie je de huisteksten verschijnen waar er huisgenoten waren. Dan werden ook zij gedoopt.
Dat kun jij wel niet zo waarschijnlijk vinden maar het staat in de Bijbel.
Het is in overeenstemming met de opdracht van de Heere Jezus.
Jij vind het waarschijnlijker dat al de huisgenoten van deze huisteksten tegelijk wederomgeboren werden?
Zien jullie wel dat het allemaal niet zo eenduidig en eenvoudig is?eilander schreef:Is het niet logischer om te veronderstellen dat inderdaad bij volwassenen een belijdenis van het ware geloof is gevraagd vóór de doop? Zie ook Hand. 8:12 en 13: eerst 'toen zij Filippus geloofden', daarna 'werden zij gedoopt'.
In die tijd kon het inderdaad voorkomen dat alle huisgenoten werkelijk geloofden, op de Pinksterdag werden 3.000 mensen op één dag bekeerd!
Ook nu is toch een waar geloof vereist voor een volwassendoop?
Anders is het met de kinderen in de gezinnen waar het in het NT over gaat. Die zijn door geboorte in het verbond gekomen en op grond daarvan gedoopt. @Posthoorn kan wel zeggen dat het uitgangspunt de geloofsdoop was, maar hoe zat het dan één geslacht verder? Als de mensen die zelf als kind gedoopt waren, nu hun kinderen lieten dopen? Mocht dat dan in jouw visie alleen als de ouders ook werkelijk in Christus overgegaan waren, of kwam deze doop helemaal niet voor?