Ik ga eenvoudigweg niet mee in het frame dat je onder het "eenvoudig gezegd" opschrijft. Jouw bestaansrecht wordt niet in twijfel getrokken, jouw existentie wordt niet in diskrediet gebracht. Ik heb hier al verschillende keren uitgelegd dat het woordeke 'onwettig' slaat op de totstandkoming van de roepende kerk. Daarmee kan je de vergadering in Hoogeveen geen wettige vergadering van alle 180 Christelijke Gereformeerde Kerken. (En dat heeft allerlei redenen die ik nu niet ga herhalen.)MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:08Ik meende dat Rijnsburg c.s. zocht naar een modus om in gesprek met Hoogeveen te raken. Ik vraag en vroeg mij af, ook met bovenstaande antwoord, hoe je denkt dat zoiets bijdraagt aan de opbouw van dat verlangde gesprek.
Even in gewone taal: wanneer iemand constant mijn bestaansrecht in twijfel trekt en mijn zijn in diskrediet brengt, maar wel zegt met mij te willen spreken - wekt of versterkt dat bij mij in ieder geval geen verlangen naar zo'n gesprek.
Vervolgens is er de werkelijkheid van het bestaan van Hoogeveen, van een vergadering in Hoogeveen, van de visie op Hoogeveen. Daarmee wordt Hoogeveen een gewone gesprekspartner, en zou Hoogeveen dat mijns inziens al kunnen zijn via deputaten vertegenwoordiging. Kortom: 'onwettig' slaat niet op personen, het slaat ook niet op de wens van een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken om deze vergadering als hun synode te zien. Dat mag van mij allemaal. Ik zie de vergadering van Hoogeveen ook als een wettige synode voor hen die zich daaronder voegen. Kortom: woorden als diskrediet, bestaansrecht in twijfel trekken, existentie ontkennen - het is allemaal niet aan de orde.