Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Pianoman schreef:
DDD schreef:Zo is dat. Al blijf ik het woord veldwerker een rare benaming vinden. Ik zou dat niet op mijn visitekaartje willen hebben.
Prachtig woord toch? De velden zijn.....

En anders gebruik je maar het mooie bijbelsche woord "landarbeider".....
Wat is er mis met het woord 'evangelist' of 'kerkelijk werker' of 'voorganger'?

Iemand van omstreeks 50 zou ik geen knul meer noemen. Dan behoor je al bijna tot de senioren. Maar dat terzijde.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Er is blijkbaar een onderscheid tussen veldwerker en evangelist. Een evangelist mag voorgaan in diensten op de evangelisatiepost en is in feite een lerend ouderling. Een veldwerker leidt geen diensten. Beiden doen doordeweeks wel evangelisatiewerk.
Het is jammer dat de eisen voor evangelisten (die mogen voorgaan dus) ook heel hoog liggen. Zo is het in Alkmaar sinds de pensionering van evangelist Baan voor 50% van de diensten leesdienst. Maar er is geen vacature. En laten we eerlijk zijn, met leesdiensten is niets mis maar het is geen geschikt evangelisatiemiddel. Je trekt er geen volle zalen mee maar stoot er mensen mee af. In Merksem gaan er ook regelmatig ouderlingen voor omdat evangelist van Setten niet alle diensten leidt. Er is dan niemand om dat gat op te vangen. Als je geen vacatures openzet is er ook niemand die zich meldt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Pianoman schreef:
DDD schreef:Zo is dat. Al blijf ik het woord veldwerker een rare benaming vinden. Ik zou dat niet op mijn visitekaartje willen hebben.

Niets, alleen dekken die termen de lading van een 'veldwerker' niet. Het woord veldwerker zelf overigens ook niet.
GGotK

Bericht door GGotK »

crossmountain schreef:
Wat een sympathieke persoonlijkheid! Heel fijn.
Mooi interview met hem door niemand minder dan Beau van Erven Dorens!
https://www.rtlxl.nl/programma/het-rott ... 390511aae6
Wat vindt je mooi aan dit interview?
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Sorry. Ik lees niet goed blijkbaar. Dat heb je, als je te druk bent met andere zaken.

Maar laat ik ook eens mijn beklag doen. Er wordt vaak steen en been geklaagd dat op de Theologische School alleen personen uit gemeenten ter rechterzijde aangenomen worden. Maar als het over veldwerkers gaat, komen ze vaak alleen uit gematigde gemeenten. Wat zou daarvan de oorzaak zijn?
Wat denk jijzelf Jantje wat de oorzaak is?
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Er is blijkbaar een onderscheid tussen veldwerker en evangelist. Een evangelist mag voorgaan in diensten op de evangelisatiepost en is in feite een lerend ouderling. Een veldwerker leidt geen diensten. Beiden doen doordeweeks wel evangelisatiewerk.
Het is jammer dat de eisen voor evangelisten (die mogen voorgaan dus) ook heel hoog liggen. Zo is het in Alkmaar sinds de pensionering van evangelist Baan voor 50% van de diensten leesdienst. Maar er is geen vacature. En laten we eerlijk zijn, met leesdiensten is niets mis maar het is geen geschikt evangelisatiemiddel. Je trekt er geen volle zalen mee maar stoot er mensen mee af. In Merksem gaan er ook regelmatig ouderlingen voor omdat evangelist van Setten niet alle diensten leidt. Er is dan niemand om dat gat op te vangen. Als je geen vacatures openzet is er ook niemand die zich meldt.
De Smits, Van de Vlierts en kosteres Toornend behoren tot de vaste kern op de post. Ze vormen de helft van de tien bezoekers tijdens de leesdiensten op zondagmiddag. Als oud-evangelist G. Baan ’s morgens spreekt, zijn er meer dan twintig.
https://www.radioalkmaar.nl/alkmaar/eva ... h-bestaan/
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat onderschrijft toch wat ik schrijf? Door een evangelistentekort en het niet uitzetten van vacatures is het daar om-en-om leesdienst. Die leesdienst in de praktijk alleen voor de vaste kern. Dat is toch jammer?
crossmountain

Bericht door crossmountain »

GGotK schreef:
crossmountain schreef:
Wat een sympathieke persoonlijkheid! Heel fijn.
Mooi interview met hem door niemand minder dan Beau van Erven Dorens!
https://www.rtlxl.nl/programma/het-rott ... 390511aae6
Wat vindt je mooi aan dit interview?
Je vraag suggereert dat je je daar over verbaas of zie ik dat verkeerd? Ik vind het indrukwekkend hoe iemand zich zo inzet voor mensen aan de zelfkant van de samenleving en daar zo betrokken en gepassioneerd over spreekt. En gewoon ook eerlijk zegt dat het niet zijn verdienste is dat hij niet aan die kant staat. "Ik zie een mens" zei hij. Ik hoop dat hij straks ook ook zo mag werken in Leidsche Rijn.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Sorry. Ik lees niet goed blijkbaar. Dat heb je, als je te druk bent met andere zaken.

Maar laat ik ook eens mijn beklag doen. Er wordt vaak steen en been geklaagd dat op de Theologische School alleen personen uit gemeenten ter rechterzijde aangenomen worden. Maar als het over veldwerkers gaat, komen ze vaak alleen uit gematigde gemeenten. Wat zou daarvan de oorzaak zijn?
Heb je het hier nu alleen over de 4 veldwerkers die er straks zijn als dhr. Hakkenberg in oktober aan de slag is? Of bedoel je ook de evangelisten? En de zendingswerkers van de ZGG?
Ofwel, wie bedoel je precies?
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Pianoman schreef:

Niets, alleen dekken die termen de lading van een 'veldwerker' niet. Het woord veldwerker zelf overigens ook niet.
Waarom zou het woord 'kerkelijk werker' of 'evangelist' niet adequaat zijn?
DDD

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:Er is blijkbaar een onderscheid tussen veldwerker en evangelist. Een evangelist mag voorgaan in diensten op de evangelisatiepost en is in feite een lerend ouderling. Een veldwerker leidt geen diensten. Beiden doen doordeweeks wel evangelisatiewerk.
Wat bedoel je met heel hoge eisen? Ik heb juist het idee dat er nauwelijks eisen zijn. In ieder geval niet qua opleiding of werk- en denkniveau.

Volgens mij kan een classis zelf een lerend ouderling aanstellen, dus dat zou geen probleem hoeven te zijn. Maar ik kan mij vergissen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Pianoman schreef:

Zoals Max Reger, die zich ergens in moest schrijven waar veel bobo's vóór hem zich al hadden ingeschreven met al hun imposante titels erbij. Reger schreef toen: "Max Reger, Akkordarbeiter" ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:

Wat denk jijzelf Jantje wat de oorzaak is?
Geen idee. Anders had ik het niet gevraagd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat je aan zulke kleine aantallen ook niet te grote conclusies moet verbinden.

Maar dat neemt niet weg dat ik het een rare zaak vind als de classes geen evangelisten mogen aanstellen. Dat zou dan weer een bewijs zijn voor mijn standpunt over wat heet de Evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik vind het juist een goede zaak dat de classis dat niet doet (de classis Utrecht blijkbaar wel).

Je voorkomt zo dat men in een bepaald gematigd smaldeel gaat vissen voor veldwerkers, terwijl die er zeker ook in wat rechtsere gemeenten zijn. Daar ben ik vast van overtuigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie