Erskinees schreef:Er is blijkbaar een onderscheid tussen veldwerker en evangelist. Een evangelist mag voorgaan in diensten op de evangelisatiepost en is in feite een lerend ouderling. Een veldwerker leidt geen diensten. Beiden doen doordeweeks wel evangelisatiewerk.
Het is jammer dat de eisen voor evangelisten (die mogen voorgaan dus) ook heel hoog liggen. Zo is het in Alkmaar sinds de pensionering van evangelist Baan voor 50% van de diensten leesdienst. Maar er is geen vacature. En laten we eerlijk zijn, met leesdiensten is niets mis maar het is geen geschikt evangelisatiemiddel. Je trekt er geen volle zalen mee maar stoot er mensen mee af. In Merksem gaan er ook regelmatig ouderlingen voor omdat evangelist van Setten niet alle diensten leidt. Er is dan niemand om dat gat op te vangen. Als je geen vacatures openzet is er ook niemand die zich meldt.
Wat bedoel je met heel hoge eisen? Ik heb juist het idee dat er nauwelijks eisen zijn. In ieder geval niet qua opleiding of werk- en denkniveau.
Volgens mij kan een classis zelf een lerend ouderling aanstellen, dus dat zou geen probleem hoeven te zijn. Maar ik kan mij vergissen.