Marieke schreef:[Wie de schoen past, trekke hem aan. Wie thuis is in de reformatorische gezindte begrijpt feilloos wat ik met 'refoschema's' bedoel. En nee, ik voel me totaal niet met je verwant. Verder ben ik een volgeling. Dan heb je zelf geen volgelingen nodig.
Ronald, zit jij in zo'n kerk waar zo'n "refoschema" gepreekt wordt? Zo ja, vertel mij eens wat er met zo'n schema bedoeld wordt? Hoe ziet zo'n schema eruit? En zo nee, hoe weet je dan dat dat in andere "refokerken" wel gepreekt wordt? Zit je vaak genoeg in zo'n kerk om dat te kunnen weten?
Ik vraag dit omdat er soms gigantische karikaturen gemaakt worden van bepaalde gemeenten in onze gezindte. Als er de bijbelse bekering gepreekt wordt van ellende, verlossing en dankbaarheid, dan is dit toch geen schema? Ik heb het al eerder gezegd: waar wil nou iemand van verlost worden, waarvoor heeft hij/zij Christus nodig? En waarvoor is die dankbaarheid? Niet zomaar hoor..wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node..daar gaat echt wel wat aan vooraf. En dat dat bij de één in korte tijd en bij de ander in langere tijd gebeurt, dat is zeker waar.
En sommigen vinden het dan nodig om iets een refoschema te noemen. Een vrij ongepaste benaming overigens.
Refoschema is een samenvatting van alle voorwaarden en kenmerken zoals die binnen de reformatorische gezindte worden geleerd, gepreekt en ook hier op het forum uitgedragen. Een benaming waar veel onder pasteilander schreef:huisman schreef:Ronald schreef:Wie thuis is in de reformatorische gezindte begrijpt feilloos wat ik met 'refoschema's' bedoel.Ik ben goed thuis binnen de reformatorische gezindte. Ken een deel van de PKN, de HHK, de Ger Gem en de Ger Gem in Ned 'proefondervndelijk'. Hoor en lees wat daar zoals gepreekt en geschreven wordt. Daarnaast lees ik diverse discussies op dit en andere fora.Tiberius schreef:Ik classificeer mezelf als aardig thuis in de reformatorische gezindte, maar ik begrijp niet waar je het over hebt.
Dus leg maar uit, mogelijk heb je een karikatuur in je hoofd, waarvan bestrijding dus niet zo zinnig is.
Wat ik mijn posting probeerde aan te geven is dat de Schrift de enige norm behoort te zijn. Ik hoor te vaak 'Gods volk leert het anders', 'gestolen Jezus', 'het zal zomaar niet gaan', 'dan moet er wel wat gebeuren', 'eerst moet je dit hebben meegemaakt' enz. Iedereen kan het rijtje zelf wel aanvullen. Ik maak daar geen karikaturen van maar ik vind dat karikaturen van het Woord van God. En dat probeerde ik duidelijk te maken door aan te geven dat de langste bekering in het Nieuwe Testament maar drie dagen duurde.
We moeten af van het deksel wat we steeds over de Schrift en over Christus heen leggen uit angst dat het niet echt zal zijn of dat het remonstrants is. Christus moet verhoogd worden zodat hij voor iedereen zichtbaar is. Jezus moet worden verkondigd als de Zaligmaker. Ontdekken aan zonden hoeven wij niet te doen, dat doet Hij Zelf wel (dat is trouwens nog niets anders dan de zonden aanwijzen).
Inderdaad. En de ene gaat naar de Dokter omdat hij zich ziek voelt en de ander hoort van de Dokter dat hij ziek is. Paulus kon je precies vertellen wat zijn zonden waren en hoe de Heere hem bekeert had. Timotheüs wist alleen dat hij bij wijze van spreke bij oma op schoot over de Heere hoorde vertellen en Hem daardoor had lief gekregen.wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node..daar gaat echt wel wat aan vooraf.
En sommigen vinden het dan nodig om iets een refoschema te noemen. Een vrij ongepaste benaming overigens.