De Vierschaar der Conscientie

Ronald

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Ronald »

Marieke schreef:[Wie de schoen past, trekke hem aan. Wie thuis is in de reformatorische gezindte begrijpt feilloos wat ik met 'refoschema's' bedoel. En nee, ik voel me totaal niet met je verwant. Verder ben ik een volgeling. Dan heb je zelf geen volgelingen nodig.

Ronald, zit jij in zo'n kerk waar zo'n "refoschema" gepreekt wordt? Zo ja, vertel mij eens wat er met zo'n schema bedoeld wordt? Hoe ziet zo'n schema eruit? En zo nee, hoe weet je dan dat dat in andere "refokerken" wel gepreekt wordt? Zit je vaak genoeg in zo'n kerk om dat te kunnen weten?
Ik vraag dit omdat er soms gigantische karikaturen gemaakt worden van bepaalde gemeenten in onze gezindte. Als er de bijbelse bekering gepreekt wordt van ellende, verlossing en dankbaarheid, dan is dit toch geen schema? Ik heb het al eerder gezegd: waar wil nou iemand van verlost worden, waarvoor heeft hij/zij Christus nodig? En waarvoor is die dankbaarheid? Niet zomaar hoor..wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node..daar gaat echt wel wat aan vooraf. En dat dat bij de één in korte tijd en bij de ander in langere tijd gebeurt, dat is zeker waar.

En sommigen vinden het dan nodig om iets een refoschema te noemen. Een vrij ongepaste benaming overigens.
eilander schreef:
huisman schreef:
Ronald schreef:Wie thuis is in de reformatorische gezindte begrijpt feilloos wat ik met 'refoschema's' bedoel.
Tiberius schreef:Ik classificeer mezelf als aardig thuis in de reformatorische gezindte, maar ik begrijp niet waar je het over hebt.
Dus leg maar uit, mogelijk heb je een karikatuur in je hoofd, waarvan bestrijding dus niet zo zinnig is.
Ik ben goed thuis binnen de reformatorische gezindte. Ken een deel van de PKN, de HHK, de Ger Gem en de Ger Gem in Ned 'proefondervndelijk'. Hoor en lees wat daar zoals gepreekt en geschreven wordt. Daarnaast lees ik diverse discussies op dit en andere fora.
Wat ik mijn posting probeerde aan te geven is dat de Schrift de enige norm behoort te zijn. Ik hoor te vaak 'Gods volk leert het anders', 'gestolen Jezus', 'het zal zomaar niet gaan', 'dan moet er wel wat gebeuren', 'eerst moet je dit hebben meegemaakt' enz. Iedereen kan het rijtje zelf wel aanvullen. Ik maak daar geen karikaturen van maar ik vind dat karikaturen van het Woord van God. En dat probeerde ik duidelijk te maken door aan te geven dat de langste bekering in het Nieuwe Testament maar drie dagen duurde.

We moeten af van het deksel wat we steeds over de Schrift en over Christus heen leggen uit angst dat het niet echt zal zijn of dat het remonstrants is. Christus moet verhoogd worden zodat hij voor iedereen zichtbaar is. Jezus moet worden verkondigd als de Zaligmaker. Ontdekken aan zonden hoeven wij niet te doen, dat doet Hij Zelf wel (dat is trouwens nog niets anders dan de zonden aanwijzen).
wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node..daar gaat echt wel wat aan vooraf.
Inderdaad. En de ene gaat naar de Dokter omdat hij zich ziek voelt en de ander hoort van de Dokter dat hij ziek is. Paulus kon je precies vertellen wat zijn zonden waren en hoe de Heere hem bekeert had. Timotheüs wist alleen dat hij bij wijze van spreke bij oma op schoot over de Heere hoorde vertellen en Hem daardoor had lief gekregen.
En sommigen vinden het dan nodig om iets een refoschema te noemen. Een vrij ongepaste benaming overigens.
Refoschema is een samenvatting van alle voorwaarden en kenmerken zoals die binnen de reformatorische gezindte worden geleerd, gepreekt en ook hier op het forum uitgedragen. Een benaming waar veel onder past :)
Laatst gewijzigd door Ronald op 04 jan 2011, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ronald schreef:Ik hoor te vaak 'Gods volk leert het anders'
Ik denk dat Tiberius dit met een karikatuur bedoelde. Dit hoor ik nou nooit. En ik ken de GG, de GGiN, OGG en delen van de HHK proefondervindelijk.

Of je moet dit in de PKN horen; maar dat weet ik niet.
en de ander hoort van de Dokter dat hij ziek is.
Mensen die nog niets voelen, nergens last van hebben maar die naar de dokter gaan en horen dat ze ziek zijn? Dat zal dan wel zijn met zo'n lichaamscheck, waar ze alles testen. Maar dat kan de Heere Jezus niet bedoeld hebben: alleen die de medicijnmeester van node hebben. Dat zijn geen gezonde mensen maar mensen die het niet meer houden van de pijn.
Refoschema is een samenvatting van alle voorwaarden en kenmerken zoals die binnen de reformatorische gezindte worden geleerd, gepreekt en ook hier op het forum uitgedragen. Een benaming waar veel onder past
Dezelfde kenmerken die de Heere Jezus in de bergrede aanwees bijvoorbeeld? Of zo'n voorwaarde als genoemd in Johannes 3 vers 3?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 04 jan 2011, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ronald schreef:Ik ben goed thuis binnen de reformatorische gezindte. Ken een deel van (...) de Ger Gem en de Ger Gem in Ned 'proefondervndelijk'. Hoor en lees wat daar zoals gepreekt en geschreven wordt. Daarnaast lees ik diverse discussies op dit en andere fora.
Ronald schreef:Wat ik mijn posting probeerde aan te geven is dat de Schrift de enige norm behoort te zijn. Ik hoor te vaak 'Gods volk leert het anders', 'gestolen Jezus', 'het zal zomaar niet gaan', 'dan moet er wel wat gebeuren', 'eerst moet je dit hebben meegemaakt' enz.
Deze beide uitspraken zijn met elkaar in tegenspraak. Let op, dat ik een aantal kerkgenootschappen weggehaald heb, waarvan ik niet echt op de hoogte ben, dus daar zeg ik niets over; alleen over wat ik laat staan.
Ik loop ook al aardig wat jaartjes mee in genoemde kerkverbanden, maar heb dat nog nooit gehoord. Wel dat er tegen gewaarschuwd wordt om buitenbijbelse zaken te leren. Misschien dat je daarmee in de war bent.
Ronald schreef:Ik maak daar geen karikaturen van ...
Misschien niet bewust. In ieder geval klopt het niet voor de kerkverbanden die ik liet staan in je eerste uitspraak.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Ronald schreef:Ik ben goed thuis binnen de reformatorische gezindte. Ken een deel van (...) de Ger Gem en de Ger Gem in Ned 'proefondervndelijk'. Hoor en lees wat daar zoals gepreekt en geschreven wordt. Daarnaast lees ik diverse discussies op dit en andere fora.
Ronald schreef:Wat ik mijn posting probeerde aan te geven is dat de Schrift de enige norm behoort te zijn. Ik hoor te vaak 'Gods volk leert het anders', 'gestolen Jezus', 'het zal zomaar niet gaan', 'dan moet er wel wat gebeuren', 'eerst moet je dit hebben meegemaakt' enz.
Deze beide uitspraken zijn met elkaar in tegenspraak. Let op, dat ik een aantal kerkgenootschappen weggehaald heb, waarvan ik niet echt op de hoogte ben, dus daar zeg ik niets over; alleen over wat ik laat staan.
Ik loop ook al aardig wat jaartjes mee in genoemde kerkverbanden, maar heb dat nog nooit gehoord. Wel dat er tegen gewaarschuwd wordt om buitenbijbelse zaken te leren. Misschien dat je daarmee in de war bent.
Misschien niet bewust. In ieder geval klopt het niet voor de kerkverbanden die ik liet staan in je eerste uitspraak.
voor zover jij gehoord hebt dan, want ik neem aan dat je ook niet voor alle gemeenten en preken kunt spreken?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Ronald schreef:Wie thuis is in de reformatorische gezindte begrijpt feilloos wat ik met 'refoschema's' bedoel.
Tiberius schreef:Ik classificeer mezelf als aardig thuis in de reformatorische gezindte, maar ik begrijp niet waar je het over hebt.
Dus leg maar uit, mogelijk heb je een karikatuur in je hoofd, waarvan bestrijding dus niet zo zinnig is.

Natuurlijk bgrijp je het wel waar Ronald het over heeft, daar zijn de afgelopen 10 jaar diverse boeken over uitgekomen.
(Blaauwendraat enz.) Het verschil is dat jij dat karikaturen noemt en Ronald refoschema's.
Ik weet niet of Ronald hetzelfde bedoelt als Blaauwendraat. Zo ja, dan is het inderdaad een karikatuur.
:oO

wat bedoel je hiermee?
dat Blauwendraad een karikatuur neerzet en daar 1100 bladzijden verweer tegen schrijft?
en dat het geschetste beeld niet bestaat? dus het verweer niet nodig is?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:

Natuurlijk bgrijp je het wel waar Ronald het over heeft, daar zijn de afgelopen 10 jaar diverse boeken over uitgekomen.
(Blaauwendraat enz.) Het verschil is dat jij dat karikaturen noemt en Ronald refoschema's.
Ik weet niet of Ronald hetzelfde bedoelt als Blaauwendraat. Zo ja, dan is het inderdaad een karikatuur.

wat bedoel je hiermee?
dat Blauwendraad een karikatuur neerzet en daar 1100 bladzijden verweer tegen schrijft?
Dat van die 1100 bladzijden was Van der Zwaag...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
voor zover jij gehoord hebt dan, want ik neem aan dat je ook niet voor alle gemeenten en preken kunt spreken?
Goed. Geef dan maar, pak hem beet, 5 willekeurige preken als voorbeeld. Dat zal dan niet zo moeilijk zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:

wat bedoel je hiermee?
Nu ben je wat in de war:
Blaauwendraad was wat korter van stof. Die 1100 pagina's zijn van een andere man.
Maar goed, een beetje karikatuurbouwer draait zijn hand niet om voor 1100 of meer pagina's. ;)
helma

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:

wat bedoel je hiermee?
hap niet :huhu
MarthaMartha

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:

wat bedoel je hiermee?
Nu ben je wat in de war:
Blaauwendraad was wat korter van stof. Die 1100 pagina's zijn van een andere man.
Maar goed, een beetje karikatuurbouwer draait zijn hand niet om voor 1100 of meer pagina's. ;)
idd ja, Bl. schreef twee andere boekjes, ik weet het weer.

Maar met je opmerking over een karikatuurbouwer, stel ik maar dezelfde vraag:
Je vindt dat ze beiden karikaturen neerzetten en daar een verweer tegen schrijven?
het beeld dat ze schetsen bestaat niet en hun verweer was niet nodig?
Auto

Bericht door Auto »

Waarom hapt toch iedereen in off-topic hapjes en niet in het hoofdgerecht?
MarthaMartha

helma schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Ik weet niet of Ronald hetzelfde bedoelt als Blaauwendraat. Zo ja, dan is het inderdaad een karikatuur.

wat bedoel je hiermee?
hap niet :huhu
nee, ik ken Tib inmiddels een beetje, maar soms is een concreet antwoord te verkiezen boven een vage opmerking.

- gewoon om voor alle partijen de zaken duidelijk op tafel te hebben.
- of om je nog eens te verbazen met een grote verbazing :hum
MarthaMartha

Auto schreef:Waarom hapt toch iedereen in off-topic hapjes en niet in het hoofdgerecht?
omdat we die rotonde al 80 keer gereden hebben? Oké, met een ietwat andere naam, maar we weten inmiddels hoe je die rotonde rijdt en wie hem rijden en wat de rijstijl is.... dus waarom zouden we? ;)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:Mensen die nog niets voelen, nergens last van hebben maar die naar de dokter gaan en horen dat ze ziek zijn? Dat zal dan wel zijn met zo'n lichaamscheck, waar ze alles testen. Maar dat kan de Heere Jezus niet bedoeld hebben: alleen die de medicijnmeester van node hebben. Dat zijn geen gezonde mensen maar mensen die het niet meer houden van de pijn.
Ik vind dit voorwaardelijk. Mensen die het niet meer houden van de pijn zijn mensen die Christus kennen. Enkel het pijn hebben om mijn zonden aan Christus geslagen is werkelijk het niet meer houden van de pijn. Zoals sommigen het leren: dat is het evangelische berouw.
Dat kunnen we niet krijgen voordat we de medicijmeester kennen.
En zoals jij het beschrijft is het een berouw dat niet oprecht is, want niet geheiligd door het geloof in Christus; en dat zou mij ertoe moeten bewegen tot Christus te gaan? Worden we dan toch weer arminiaans? Nee hoor, niets in mij doet mij tot Christus gaan. Het Woord brengt mij op onbegrijpelijke wijze daar waar ik zijn moet.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 04 jan 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

Dit is wel een mooi voorbeeld:
14 En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd.
15 En toen zij gedoopt was, en haar huisgenoten, drong zij er bij ons op aan: Als u van oordeel bent dat ik trouw ben aan de Heere, kom dan in mijn huis en blijf er. En zij drong er sterk bij ons op aan.
Je kunt er van alles bijfantaseren, maar het is zo zakelijk als iets.
Het was de Heere Die haar hart opende, zodat ze acht gaf op wat door Paulus gesproken werd.
Zodat ZIJ ACHT GAF.
Of, zoals Fjodor terecht zegt: Het Woord brengt haar op onbegrijpelijke wijze daar waar ze zijn moest.

En deze geschiedenis wordt vaak aangevoerd als bewijs voor: ja, maar de Heere moet eerst je hart openen! Eh, ja. Is dat een probleem of zo?
Plaats reactie