Leesdiensten

Silo

Re: Leesdiensten

Bericht door Silo »

DDD schreef: 24 feb 2026, 09:40 Ik begrijp in ieder geval van Jantje dat er van ds. Melis veel preken worden gelezen. Dus dat is al een eerste nieuw inzicht.
In mijn echte middengemeente niet. Dat is toch echt meer de rechterflank. Overigens waardeer ik wijlen ds. Melis zeer, maar is geen doorsnee GG dominee natuurlijk.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou ik ook denken. Nu is dat verder niet erg. In veel 'linkse' gemeenten worden ook preken van alle dominees gelezen, ook van ds. Venema of ds. Koster. Alleen, en daar gaat het mij om, het is raar om zo'n eenzijdige selectie dan in tien afleveringen te plaatsen.
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef: 24 feb 2026, 09:40 Ik begrijp in ieder geval van Jantje dat er van ds. Melis veel preken worden gelezen. Dus dat is al een eerste nieuw inzicht.
Is dit een slip of the pen? Of heeft hij daar in het verleden over geschreven in zijn postings. Maar dan had je vast begreep geschreven.
Enfin, wellicht heb je persoonlijk contact.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste. Hij meldde mij dat vanmorgen.
JvW

Bericht door JvW »

DDD schreef: 24 feb 2026, 20:07 Dat laatste. Hij meldde mij dat vanmorgen.
Ik kan me er weinig bij voorstellen in de gemeente van Jantje, maar goed het zou waar kunnen zijn. In onze gemeente wordt deze predikant in elk geval nooit gelezen (voor zover ik weet).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Was ds Melis dan zo rechts? Toen hij hier stond ging ik regelmatig naar de GG.
Nu heb ik geen idee wat de ligging van de GG hier is. Voordat ik op refoforum zat dacht ik dat ze allemaal hetzelfde waren...
DDD

Bericht door DDD »

JvW schreef: 24 feb 2026, 20:58
DDD schreef: 24 feb 2026, 20:07 Dat laatste. Hij meldde mij dat vanmorgen.
Ik kan me er weinig bij voorstellen in de gemeente van Jantje, maar goed het zou waar kunnen zijn. In onze gemeente wordt deze predikant in elk geval nooit gelezen (voor zover ik weet).
Het ging om Kampen en 's Gravenpolder, voordat er misverstanden ontstaan;-)
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 24 feb 2026, 00:17 In de Saambinder is nu een serie over wat de redactie noemt 'veel gelezen predikanten in de leesdiensten'. Ik kijk mijn ogen uit. Nu vinden sommige mensen dat wellicht polariserend, maar ik ben heel verbaasd over dit lijstje.

Zo zouden er veel preken van ds. P. Melis worden gelezen (nog nooit een van gehoord volgens mij) en ook van ds. Van Reenen (wel gehoord, al is het jaren geleden, en naar mijn idee ook echt wel tamelijk gedateerd). Sowieso is het een heel opmerkelijke rij van predikanten. Ik heb de indruk dat het een lijst is die alleen in uiterst rechtse gemeenten zou passen. Alleen al vanwege het feit dat het tot op heden voornamelijk overleden predikanten zijn. Zou er enig onderzoek aan dit lijstje ten grondslag liggen, of is het iets anders?

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze lijst klopt, want ik heb toch een redelijk beeld van de GG, dacht ik. Ds. G.H. Kersten stond op 2. Ik heb toch het idee dat in zeker de helft van de gemeenten ds. J.W. Kersten veel vaker gelezen wordt. Ds. J. Koster stond ook op het lijstje. Daar heb ik ook één keer een preek van gehoord, denk ik.

Nu kan ik mij voorstellen dat in uiterst rechtse gemeenten wat meer preken worden gelezen van ds. Venema en van ds. Koster, maar wat de redactie heeft bewogen om dan zo'n overzicht te maken voor in de Saambinder, is mij niet duidelijk.

Ik geloof er niet zoveel van dat er over het hele kerkverband bezien meer preken worden gelezen van ds. P. Melis dan van ds. Van der Net bijvoorbeeld. Maar misschien mis ik enkele relevante afleveringen.
Is de serie reeds afgesloten dan? Ds van der Net, maar ook ds A. Elshout, ds Hakkenberg, ds L. Huisman worden volgens mij ook nog regelmatig gelezen in de linkerflank van de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Je bedoelt dat de artikelenserie op volgorde van ligging is. Dat zou interessant zijn. We wachten het af.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is er ook verschil tussen recht en rechts?
Rechts kan een naar woord zijn, dat kan een nare bijklank hebben, denk aan extreem rechtse partijen en hun gedachtengoed.
Maar recht is wat anders, dat is tegengesteld van krom. Als je van recht spreekt heb je het over mensen die recht zijn, oprecht, waar. Is zo het woord recht niet beter dan rechts?
Overigens, de stukjes in De Saambinder vind ik erg mooi. Juist in een tijd waarin we zo weinig meer horen kan het goed zijn om nog eens wat te lezen over onze oude voorgangers. En ja, ze waren inderdaad recht. Recht door zee... Rechts of links waren in onze gemeenten altijd onbekende niet bestaande termen.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Het woord recht is zeker beter dan rechts.

Overigens is extreem-links ook niet bepaald een positief woord. Maar dat terzijde.
Plaats reactie