Leesdiensten

Gijs83

Re: Leesdiensten

Bericht door Gijs83 »

huisman schreef:Uit het boek van wijlen Ds C de Jongste "U zij al de eer"
Terecht merkt Ds de Jongste op dat het niet lezen van preken van in leven zijnde predikanten onjuist is. De boekenserie "Uit de Schat des Woords"werd door ds G.H. Kersten niet opgericht om de boeken in de kast te zetten en te wachten tot één van de predikanten zou overlijden, om pas dan diens preken te gaan lezen.

Wordt in jullie gemeente ook alleen preken gelezen van overleden predikanten?
De meeste wel, maar zoals je die topic "waar ging de preek afgelopen zondag over" af en toe niet. Soms heel verhelderend. Zeker voor de jeugd.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Bij ons grotendeels levende predikanten, gelukkig. Al zijn die soms ook te lang en te eenzijdig. Maar goed, zo is er altijd wat. De leesdiensten zijnin elk geval over het algemeen wel voedzamer dan de niet-leesdiensten.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

coupe soleil schreef:Bij ons grotendeels levende predikanten, gelukkig. Al zijn die soms ook te lang en te eenzijdig. Maar goed, zo is er altijd wat. De leesdiensten zijnin elk geval over het algemeen wel voedzamer dan de niet-leesdiensten.
Soms vind ik leesdiensten(zoals gisteren) best een verademing!
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:
coupe soleil schreef:Bij ons grotendeels levende predikanten, gelukkig. Al zijn die soms ook te lang en te eenzijdig. Maar goed, zo is er altijd wat. De leesdiensten zijnin elk geval over het algemeen wel voedzamer dan de niet-leesdiensten.
hoezo :quoi
jvdg

Bericht door jvdg »

Merkwaardig.
Kun je dat verklaren?
Leesdiensten zijn voor velen tot eeuwige zegen geweest, maar om te stellen dat leesdiensten voedzamer zijn dan het levende Woord, en ze zelfs daarboven stelt, moet je wel erg gegronde redenen hebben.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gijs83 schreef:
De gelezen predikanten brengen het vaak toch iets anders als onze eigen predikant. Niet dat die niet fijn is, integendeel. Die andere predikanten bekijken het soms uit een iets andere hoek. Ieder persoon is verschillend toch?
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:
Gijs83 schreef:
De gelezen predikanten brengen het vaak toch iets anders als onze eigen predikant. Niet dat die niet fijn is, integendeel. Die andere predikanten bekijken het soms uit een iets andere hoek. Ieder persoon is verschillend toch?
oké; nu begrijp ik wat je bedoelt :)
Bobber

Bericht door Bobber »

Vrijwel alleen maar leesdienst

https://www.rd.nl/artikel/1123453-geref ... leesdienst

In veel gemeenten van de OGGiN en GGiN is het ook heel vaak leesdienst. In de GG veel minder. Wordt er in deze gemeenten nagedacht om zich ergens anders aan te sluiten?
DDD

Bericht door DDD »

In de Saambinder is nu een serie over wat de redactie noemt 'veel gelezen predikanten in de leesdiensten'. Ik kijk mijn ogen uit. Nu vinden sommige mensen dat wellicht polariserend, maar ik ben heel verbaasd over dit lijstje.

Zo zouden er veel preken van ds. P. Melis worden gelezen (nog nooit een van gehoord volgens mij) en ook van ds. Van Reenen (wel gehoord, al is het jaren geleden, en naar mijn idee ook echt wel tamelijk gedateerd). Sowieso is het een heel opmerkelijke rij van predikanten. Ik heb de indruk dat het een lijst is die alleen in uiterst rechtse gemeenten zou passen. Alleen al vanwege het feit dat het tot op heden voornamelijk overleden predikanten zijn. Zou er enig onderzoek aan dit lijstje ten grondslag liggen, of is het iets anders?

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze lijst klopt, want ik heb toch een redelijk beeld van de GG, dacht ik. Ds. G.H. Kersten stond op 2. Ik heb toch het idee dat in zeker de helft van de gemeenten ds. J.W. Kersten veel vaker gelezen wordt. Ds. J. Koster stond ook op het lijstje. Daar heb ik ook één keer een preek van gehoord, denk ik.

Nu kan ik mij voorstellen dat in uiterst rechtse gemeenten wat meer preken worden gelezen van ds. Venema en van ds. Koster, maar wat de redactie heeft bewogen om dan zo'n overzicht te maken voor in de Saambinder, is mij niet duidelijk.

Ik geloof er niet zoveel van dat er over het hele kerkverband bezien meer preken worden gelezen van ds. P. Melis dan van ds. Van der Net bijvoorbeeld. Maar misschien mis ik enkele relevante afleveringen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 24 feb 2026, 00:17 In de Saambinder is nu een serie over wat de redactie noemt 'veel gelezen predikanten in de leesdiensten'. Ik kijk mijn ogen uit. Nu vinden sommige mensen dat wellicht polariserend, maar ik ben heel verbaasd over dit lijstje.

Zo zouden er veel preken van ds. P. Melis worden gelezen (nog nooit een van gehoord volgens mij) en ook van ds. Van Reenen (wel gehoord, al is het jaren geleden, en naar mijn idee ook echt wel tamelijk gedateerd). Sowieso is het een heel opmerkelijke rij van predikanten. Ik heb de indruk dat het een lijst is die alleen in uiterst rechtse gemeenten zou passen. Alleen al vanwege het feit dat het tot op heden voornamelijk overleden predikanten zijn. Zou er enig onderzoek aan dit lijstje ten grondslag liggen, of is het iets anders?

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze lijst klopt, want ik heb toch een redelijk beeld van de GG, dacht ik. Ds. G.H. Kersten stond op 2. Ik heb toch het idee dat in zeker de helft van de gemeenten ds. J.W. Kersten veel vaker gelezen wordt. Ds. J. Koster stond ook op het lijstje. Daar heb ik ook één keer een preek van gehoord, denk ik.

Nu kan ik mij voorstellen dat in uiterst rechtse gemeenten wat meer preken worden gelezen van ds. Venema en van ds. Koster, maar wat de redactie heeft bewogen om dan zo'n overzicht te maken voor in de Saambinder, is mij niet duidelijk.

Ik geloof er niet zoveel van dat er over het hele kerkverband bezien meer preken worden gelezen van ds. P. Melis dan van ds. Van der Net bijvoorbeeld. Maar misschien mis ik enkele relevante afleveringen.
Hoi DDD,

Ik vind het wel een originele kapstok om de wat kleinere kerkgeschiedenis aan op te hangen. Verder worden de tot nu toe besproken predikanten indd best regelmatig gelezen bij ons, afgewisseld met meer hedendaagse predikanten en enkele oude schrijvers. Dat zal van gemeente tot gemeente verschillen. Laten we afwachten wie er verder nog besproken worden. Je hebt wel gelijk als een nog vrij recent overleden predikant als ds. Melis besproken wordt, dat het daar dan niet bij zou mogen blijven en er ook wel iets geschreven mag worden over andere recente predikanten die ook veel preken hebben nagelaten. We wachten het af.
CvdW

Bericht door CvdW »

jvdg schreef: 25 okt 2010, 20:42
Merkwaardig.
Kun je dat verklaren?
Leesdiensten zijn voor velen tot eeuwige zegen geweest, maar om te stellen dat leesdiensten voedzamer zijn dan het levende Woord, en ze zelfs daarboven stelt, moet je wel erg gegronde redenen hebben.
Tijdens leesdienst is het dus het dode Woord?
Job

Bericht door Job »

CvdW schreef: 24 feb 2026, 08:23
Merkwaardig.
Kun je dat verklaren?
Ik vraag me af of je nog antwoord gaat krijgen op een bericht uit 2010 :)
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp in ieder geval van Jantje dat er van ds. Melis veel preken worden gelezen. Dus dat is al een eerste nieuw inzicht.
CvdW

Bericht door CvdW »

Job schreef: 24 feb 2026, 08:59
CvdW schreef: 24 feb 2026, 08:23
Merkwaardig.
Kun je dat verklaren?
Ik vraag me af of je nog antwoord gaat krijgen op een bericht uit 2010 :)
De vraag blijft actueel.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is dat een bijzondere vraag? Het ligt voor de hand dat de beste preken worden gepubliceerd. Een preek waar je zelf niet tevreden over bent ga je toch niet in een boek of op een website opnemen?
Plaats reactie