Erasmiaan schreef:Je begrijpt me heel goed. Je vat precies samen wat ik bedoel. Misschien is het een beetje abstract voor je. Ik zal het invullen:
Iemand zegt dat iets nog mag of kan
Die iemand is daar neit zeker van
Daarom laat jij je consciëntie niet knechten.
Die iemand, dat ben jij. Jij was er niet zeker van want je zei: "dat (=Zoals de gemiddelde westerse christen met Gods schepping omgaat) zou best wel eens zonde kunnen zijn". Dat is niet al te stellig taalgebruik. Je bent er blijkbaar zelf ook nog niet van overtuigd. Hoe kun je mij daar dan van overtuigen, laat staan mijn consciëntie knechten?
Okee, nu heb ik het nog een keer gelezen en begrijp ik het. Dat "mag of kan" slaat op: "het zou wel eens zonde
kunnen zijn". En dat van dat binden, dat had ik niet correct gelezen.
Probleem is alleen, dat ik jou helemaal niet probeerde te overtuigen, laat staan je consciëntie probeerde te knechten. Die woordkeus vind ik overigens nogal bombastisch.
Ik weet niet hoe jij leeft en jij niet hoe ik leef. Misschien probeer jij in alles klimaatneutraal te leven en koop je alleen fair trade. Maar missschien heb je ook wel een ecologische voetstap van hier tot Tokio. Ik doe daar geen algemene uitspraken over, al denk ik dat wij westerlingen in zijn algemeenheid veel als rentmeester te kort schieten.
Ik wil jou niet overtuigen dat dat voor jou geldt.
roep alleen maar op om daar over na te denken. In 't algemeen.
En als jij tot de conclusie komt dat je daarin inderdaad niet leeft volgens Gods bedoeling, dan lijkt het me zaak om het te veranderen.
Of dat idee nu van Tom komt of van Calvijn.