Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Josephus

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Van alcohol of patat kun je dat m.i. niet zeggen.
Daar zeg je zowat: daar kunnen de meningen over verschillen, niet alleen nu, maar ook in de loop der jaren.
Dat blijkt inderdaad wel uit de praktijk. Mijn opa vond ook altijd dat roken helemaal niet zo slecht was, totdat zijn lichaam daar toch iets anders over begon te denken. Toen begon opa ineens heel anders te piepen.. ;)

Maar in zijn algemeenheid zal er anno 2009 toch geen verstandig mens meer durven beweren dat het roken van één sigaret per dag qua schadelijkheid vergelijkbaar is met het drinken van één glaasje wijn per dag?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Erasmiaan schreef:
Tom A Hawk schreef:
Erasmiaan schreef:
Zoals de gemiddelde westerse christen met Gods schepping omgaat, dat zou best weleens zonde kunnen zijn.
Zolang jij zegt dat "dat best weleens" zonde "zou kunnen zijn", en ik me niet in mijn conscientie geknecht voel, zal het wel meevallen.
Jouw zinsconstructie begrijp ik niet. Het valt wel mee met die zonde, omdat ik jouw consciëntie niet bind?

Ik denk dat wij allen goed moeten nadenken hoe wij met Gods schepping omgaan. Ik ga jou niet vertellen dat jij geen gehaktbal bij jouw aardappels mag lusten. Maar sinds ik weet hoe slecht onze vleesconsumptie is voor het milieu, kies ik er regelmatig voor om iets alternatiefs te eten. Ik ga jou niet vertellen dat jij niet op vakantie mag, maar als ik de nood op aarde bezie, en ik vraag mij af: hoe kan ik het door God aan mij toevertrouwde geld het beste beheren, dan vind ik persoonlijk een vakantie van 2000 euro onverantwoord.

We begonnen bij de definitie van 'reformatorisch' met een rijtje tv/lange broek/voetbal. De conclusie was daarbij: dat zijn drie dingen die niet mogen. Daarmee worden consciënties gebonden.
Mijn insteek is meer: wees ervan bewust dat je in al je gedrag, of dat nu je ontspanning, je geldbesteding of je kleding betreft, leeft voor het aangezicht van de Heere. Welke conclusies je dan uiteindelijk trekt, liggen heel persoonlijk. We mogen elkaar daar best op bevragen, maar allerlei wetten of criteria maken om voor een ander te kijken of hij al of niet een echte gelovige is, lijkt me ongewenst.
Wat ik bedoel is dit: als degenen die mij zeggen dat iets nog mag of kan, daar zelf nog helemaal niet zo zeker van zijn, dan hoef ik mijn consciëntie om hun gedachtenspinsels niet te knechten.
Iemand zegt dat iets nog mag of kan
Die iemand is daar neit zeker van
Daarom laat jij je consciëntie niet knechten.

Het spijt me Erasmiaan. Of ik kan geen Nederlands lezen, of jij kan het niet schrijven. Ik begrijp namelijk geen draad van wat je bedoelt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Je begrijpt me heel goed. Je vat precies samen wat ik bedoel. Misschien is het een beetje abstract voor je. Ik zal het invullen:
Die iemand, dat ben jij. Jij was er niet zeker van want je zei: "dat (=Zoals de gemiddelde westerse christen met Gods schepping omgaat) zou best wel eens zonde kunnen zijn". Dat is niet al te stellig taalgebruik. Je bent er blijkbaar zelf ook nog niet van overtuigd. Hoe kun je mij daar dan van overtuigen, laat staan mijn consciëntie knechten?
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Erasmiaan schreef:Je begrijpt me heel goed. Je vat precies samen wat ik bedoel. Misschien is het een beetje abstract voor je. Ik zal het invullen:
Die iemand, dat ben jij. Jij was er niet zeker van want je zei: "dat (=Zoals de gemiddelde westerse christen met Gods schepping omgaat) zou best wel eens zonde kunnen zijn". Dat is niet al te stellig taalgebruik. Je bent er blijkbaar zelf ook nog niet van overtuigd. Hoe kun je mij daar dan van overtuigen, laat staan mijn consciëntie knechten?
Okee, nu heb ik het nog een keer gelezen en begrijp ik het. Dat "mag of kan" slaat op: "het zou wel eens zonde kunnen zijn". En dat van dat binden, dat had ik niet correct gelezen.

Probleem is alleen, dat ik jou helemaal niet probeerde te overtuigen, laat staan je consciëntie probeerde te knechten. Die woordkeus vind ik overigens nogal bombastisch.

Ik weet niet hoe jij leeft en jij niet hoe ik leef. Misschien probeer jij in alles klimaatneutraal te leven en koop je alleen fair trade. Maar missschien heb je ook wel een ecologische voetstap van hier tot Tokio. Ik doe daar geen algemene uitspraken over, al denk ik dat wij westerlingen in zijn algemeenheid veel als rentmeester te kort schieten.

Ik wil jou niet overtuigen dat dat voor jou geldt.
roep alleen maar op om daar over na te denken. In 't algemeen.
En als jij tot de conclusie komt dat je daarin inderdaad niet leeft volgens Gods bedoeling, dan lijkt het me zaak om het te veranderen.
Of dat idee nu van Tom komt of van Calvijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Het grappige is dat veel Afrikaanse christenen veel kritiek hebben op "ons refo's", omdat we alcohol drinken (...)
Hoe exegeseren zij 1 Timotheus 5:23 dan?
Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden.
Daar is het om medische reden, en dan mag het wel. Overigens staan ze bijbels gezien niet sterk denk ik, want Jezus veranderde water in wijn, terwijl je het omgekeerde zou verwachten als alcohol verboden was. Maar goed, :offtopic
vlinder

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:Het gaat mij te ver om roken zonde te noemen.
Oei komt het te dichtbij? :haha
Helaas, geen sigaar meer voor afgewezen... :haha :haha
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

vlinder schreef:
Met een rookverslaving tast je je lichaam aan. Je conditie gaat achteruit en je kan er longkanker van krijgen. In de Bijbel staat dat je je leven niet in gevaar mag brengen.... dat doe je met een rookverslaving WEL! dus is het zonde! Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met roken. Als je af en toe een sigaretje kan roken zonder dat je verslaafd bent, dan zou ik het niet zondig vinden want dan schaadt het je lichaam niet. Net als af en toe een glas wijn drinken, wordt in de Bijbel ook niet afgewezen... maar teveel drinken tast ook je lichaam aan, dus is het ook zondig!
Alle verslavingen zijn zondig! Maar af en toe een sigaretje niet.... maar volgens mij kan je niet af en toe roken.... dat wordt heel snel weer een gewoonte. Daarom voor mij geen sigaret meer ook niet af en toe! Maar een glas wijn op zijn tijd wel. En mijn man rookt af en toe in de zomervakantie een sigaar.
refo

Bericht door refo »

Aan de ene kant: we hoeven een ander geen zonden aan te praten. We hebben als christenen veel vrijheid. Laten we die dan ook gebruiken. De wet werkt vooral naar binnen en alleen naar buiten in extreme gevallen. Streng voor onszelf. Soepel voor een ander.

Aan de andere kant: de zonden worden in de kerken steeds abstracter. We moeten 'aan de zonden ontdekt' worden en dat schijnt ook sommige mensen te (zijn) overkomen. Concreet wordt het nooit. We hebben als gemeente het idee dat als er maar niemand ongehuwd samenwoont, dan zijn we er wat ons aandeel betreft wel zo'n beetje. Wat ons ontbreekt is 'ontdekking' want ja, welke zonde doen we nog concreet?

Je vraagt je af wie er nog reformatorisch is? Het lijkt me dat een reformatorisch Christus heeft. Want waarom worden we anders Christen genaamd? Maar wie heeft Hem nog nodig? De aan zonden ontdekte niet. Voor hem is Hij verborgen. Voor de eerlijke niet-ontdekte is Hij ook niet nodig. Dan hebben we nog die DIA's en de DWW. Die hangen daar weer wat tussen. En proberen m.i. van twee walletjes te eten. De een klagerrig (baat het niet het schaadt ook niet) de nader dopers: we moeten volmaakt zijn, voordat...
Maar of er onder de refo's nog Christenen zijn? Laat staan hartelijk refo.
Mogelijk zitten ze bij ds PL de Jong. Of in A'dam-Noord. Of in China of Korea.

Wat is de belangrijkste eigenschap van een 'hartelijk reformatorisch' mens (lees: Christen) ? Als we dat op tafel hebben, kun je toetsen of je het bent.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
Bloempje28 schreef:
vlinder schreef:
Met een rookverslaving tast je je lichaam aan.
Gewoon compenseren met een paar druppeltjes van Dr Vogel
Heerlijk nuchter!!! :)

Men zeurt (terecht) over roken, maar al die andere verkeerde consumptiegewoonten, waar we allen schuldig aan staan, worden gemakshalve (ten onrechte) vergeten.

Hypocrisie is onze kringen een wijd verbreid verschijnsel.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

On-topic maar weer...
Plaats reactie