Synode Ger. Gem. in Ned.

albion

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Kennelijk komt het niet meer in je op dat er misschien wel andere "waarheden", andere visies op dingen mogelijk zijn alleen die van jouw eigen beperkte blikveld.
Dat is tot daar aan toe. Maar dat verschrikkelijke oordelen over anderen, waaraan je je steeds weer bezondigt, dat begint me langzamerhand wel héél erg tegen te staan. Dát noem ik nou afschuwelijk!
Er is toch maar één waarheid, Hendrikus en dat is Jezus Christus en Dien gekruisigt.
„Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.”
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat is er "AFSCHUWELIJK" aan de harde feiten? Ik spreek de waarheid, maar dat wil men blijkbaar niet horen...
Ik kan er met de beste wil niets "AFSCHUWELIJKS" in zien, of mag je de feiten niet meer zeggen?
Ja de zaken zelf, dat is meer ellende en een oordeel, maar het woord "AFSCHUWELIJK" zou ik niet zo
snel gebruiken. Ik maak het toch niet erger het al is...
Je bent zo verblind door je eigen tunnelvisie dat je maar één waarheid kent en dat is je eigen waarheid.
Kennelijk komt het niet meer in je op dat er misschien wel andere "waarheden", andere visies op dingen mogelijk zijn alleen die van jouw eigen beperkte blikveld.
Dat is tot daar aan toe. Maar dat verschrikkelijke oordelen over anderen, waaraan je je steeds weer bezondigt, dat begint me langzamerhand wel héél erg tegen te staan. Dát noem ik nou afschuwelijk!
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik vind het ook niet door de beugel kunnen, maar blijf wel mild in het waarschuwen en geduldig!

(antwoord een zot naar zijn dwaasheid niet. (of juist wel opdat hij in zijn ogen niet wijs zij...))
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat is er "AFSCHUWELIJK" aan de harde feiten? Ik spreek de waarheid, maar dat wil men blijkbaar niet horen...
Ik kan er met de beste wil niets "AFSCHUWELIJKS" in zien, of mag je de feiten niet meer zeggen?
Ja de zaken zelf, dat is meer ellende en een oordeel, maar het woord "AFSCHUWELIJK" zou ik niet zo
Je bent zo verblind door je eigen tunnelvisie dat je maar één waarheid kent en dat is je eigen waarheid.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Ik kan nu heel veel denken, maar lijkt me beter om dat maar niet te zeggen...
Ik ieder make de toepassing...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Toch is het heel logisch dat DIA vanuit zijn tunnelvisie anderen veroordeelt. Je neemt je eigen standpunt serieus of niet (let wel, ik spreek nu vanuit het oogpunt van DIA).
Hendrikus, je komt bijna nooit met iets inhoudelijks hier (altijd grapjes of oneliners), maar als het er om gaat mensen als DIA de les te lezen, ben jij altijd paraat. Dat vind ík nou afschuwelijk!
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

On topic graag!

Ik attendeer u allen op de volgende 2 forumregels:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.
- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.

Overtreding hiervan wordt beloond met een (al dan niet tijdelijke) ban. U bent gewaarschuwd.

Uw Moderator
Geka

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Meestal ben ik het voluit eens met je postings ;) . Maar nu toch niet. Het aannemen van het aanbod van genade is inderdaad de weg van geloof en bekering, maar daarmee is het aanbod zelf niet voorwaardelijk!

Wie het aanbod voorwaardelijk maakt t.o.v. de bekering, draait de heilsorde om. De bekering vloeit namelijk voort vanuit het geloof in het aanbod. Dat de bekering aan het geloof vooraf zou gaan, wordt ook door de remonstranten geleerd. En dat was trouwens ook een belangrijk punt van discussie in de Marrow-controversy, die belangrijke parallellen vertoont met de discussie Kok-Steenblok etc. Het is goed om de woorden van Ralph Erskine voortdurend in gedachten te houden: Beter geen evangelie, dan een voorwaardelijk evangelie.
Nu ben ik het toch weer niet met je eens. Want je kunt het begrip 'voorwaarde' op verschillende manieren invullen. Een voorwaarde vooraf, of een voorwaarde in de zin van 'op die manier en niet anders', en zelfs bestaan er voorwaarden waaraan achteraf voldaan moet worden. Drs. Rouwendal geeft hierover een aardige uiteenzetting in zijn boekje over het Aanbod.
Zou ds. Van Voorden bedoelen, dat het Evangelie pas aangeboden wordt als er geloof en bekering aanwezig zijn, dán is het idd. niet juist. Maar bedoelt hij dat het aanbod alleen ingewilligd kan worden in de weg van geloof en bekering, ja, dan heeft hij gelijk.
De vraag is natuurlijk wat hij bedoelt.
OK, inderdaad is het juist en voluit Bijbels om te stellen dat het aanbod alleen ingewilligd kan worden in de weg van geloof en bekering. En als ds. Van Voorden dat zou bedoelen, heeft hij inderdaad gelijk.
(Al blijf ik het dan wel onjuist vinden om te spreken over een voorwaardelijk aanbod. Van elk aanbod geldt immers dat er een aanneming noodzakelijk is om het aangebodene daadwerkelijk in bezit te krijgen. Maar dat maakt het aanbod op zich niet voorwaardelijk wanneer het zonder onderscheid tot alle hoorders van het Evangelie komt, wel het delen in de aangeboden goederen. En ook dan is de term voorwaarde m.i. nog ongelukkig, en enigszins neo-nomiaans aandoend.)

Gezien de andere uitspraken (voorwaardelijk staat hier tegenover het onvoorwaardelijk van de GG) vermoed ik overigens dat hij het niet op deze manier bedoelt...De uitspraken van Van Rijswijk over onvoorwaardelijk en voorwaardelijk zijn vrijwel identiek.

Maar goed, misschien zie ik het verkeerd. Het zal blijken vanuit het onderzoek van de GGiN. Misschien komt men tot de ontdekking en erkenning dat het algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend aanbod van genade aan alle hoorders een voluit Bijbelse en gereformeerde zaak is. Met eveneens de Bijbelse notie dat het aannemen van het aanbod plaats vindt door het werk van de Heilige Geest in de weg van geloof en bekering.
Dan kan men proberen de breuk van 1953 te helen, en dan is rehabilitatie van ds. R. Kok ook geen enkel probleem meer.
Geka

Bericht door Geka »

Auto schreef:
-DIA- schreef:Dit ben ik helemaal met je eens! Alsof niet eerder helder en klaar was dar de Synode toen rare bokkesprongen
heeft gemaakt... Het was mij (als toeschouwer op afstand) al lang duidelijk...
Ik denk trouwens, als ze even in de toekomst hadden kunnen kijken, en de zaken nuchter hadden overzien, dat er
niet zo'n drama uit voortgekomen was... Dan hadden ze zich nog wel eens 10 keer bedacht..
Maar ja... Er is ook een andere kant:
God bestuurt alles. Ook het kromme. En was de breuk niet gekomen, was er ook veel onder het stof gebleven...
Vreemd dat de bokkesprongen van de Synode inzake dr Steenblok wel zichtbaar zijn geweest en de bokkesprongen van de Synode inzak ds Kok die zijn er opeens ook nu nog steeds niet geweest ........
Ik deel je gevoel volledig. Ik denk dat het alles te maken heeft met het gegeven dat de sympathie voor dr. Steenblok (en de GGiN) binnen een groot deel van de GG blijkbaar nog steeds groter is dan de sympathie voor ds. R. Kok.
En daarom hou ik mijn hart vast als het gaat om de prediking van het evangelie, wanneer men daadwerkelijk samensprekingen zou gaan houden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ten eerste is het opmerkelijk hoe snel het altijd weer over de GG gaat, zelfs in een topic over de synode van de GGiN. Al was die aanleiding er nog omdat het ging over de verhouding van deze kerken tot elkaar, de discussie eindigt - zoals vaker - inhoudelijk bij de GG zelf. Dat bedoel ik niet als een waardeoordeel, maar het geeft denk ik aan wat nog steeds het meeste 'leeft' op ons forum.

Ten tweede reageer ik graag op Ander.
Ander schreef: De verschillen mogen er gewoon zijn toch? De OGG is anders dan de GG, anders dan de GGiN enz. Maar ja, het lastige is dat in de GG onderling verschillen zijn. Dat is voor sommigen moeilijk te accepteren. Het lijkt er dan op dat dat deel van de GG dat moeite heeft met 'linkse' invloeden maar aansluiting vindt bij de GGiN die na hun onderzoek besluiten zullen dat ze met een deel van de GG, de rechterkant, prima door 1 deur kan.
Hier, maar vooral in de posts erna, stel je dat het beter is om de verscheidenheid te accepteren en zeker niet gemeenten te dwingen bepaalde predikanten toe te laten bij hen op de kansel. Ik ben dat niet met je eens, omdat door het ene 'kamp' de verschillen niet als verscheidenheid maar als dwaling wordt bestempeld. Je ziet het in de post van DIA. Ik ben het wel met Afgewezen eens dat het in ieder geval consequent is om je mening dan ook door te trekken. Maar inhoudelijk ben ik het absoluut oneens met DIA. Wat mij betreft mogen er nog veel grotere liggingsverschillen bestaan binnen een kerkverband, ook als je wat breder kijkt in kerkelijk Nederland. Ik vind herkenning in de OGG en ook in de PKN. Met uiteraard een grens en het is gebleken dat het lastig is hoe die getrokken moet worden. Maar op dit moment zijn we beter in haarkloverij en stellingen innemen dan in zoeken naar wat verbindt. Zeker als het dan gaat om verschillen binnen een toch al redelijk klein kerkverband (GG) (tov kerkelijk nederland! ik weet dat we onszelf heel groot vinden) die worden uitvergroot en zelfs worden bestempeld als dwaling ben ik heel pessimistisch gestemd over de mogelijkheden die er nog zijn voor eenheid in de toekomst.
Ik ben absoluut tegen een soort zweverig relativisme, zeker als het gaat om theologische leerpunten. Maar wat er nu gebeurt getuigt van heel weinig realiteitszin ten opzicht van de breedte van de kerk van alle plaatsen en tijden. O ja, die breedte wordt wel beleden (bijv. op een zendingsdag) maar wordt in de praktijk vervolgens genegeerd. Ik las onlangs in een zendingsblad (weet het niet meer goed, zeg het in eigen woorden en hoop het verkeerd begrepen te hebben) dat een gemeente zich het nut afvroeg van zending onder een bepaalde kleine stam, omdat de eigen theologie te ver ontwikkeld zou zijn om die door te geven aan zo'n relatief kleine groep mensen.

Concreet: in de kerkgeschiedenis hebben er getrouwe dienaren van God gewerkt zowel die voor als tegen een onvoorwaardelijk aanbod van genade waren. Al ben ik zelf absoluut voor een onvoorwaardelijk aanbod van genade omdat ik meen dat de Bijbel ons dat duidelijk leert, kan ik niet ontkennen dat deze breedte blijkbaar bestaat in het christendom. Sterker nog; ik zie wel grotere verschillen binnen wat waar christendom heet. Maar om het op dit punt nodig te achten gescheiden op te trekken vind ik absoluut getuigen van het verheffen van de eigen theologie (en ego's?) boven de Bijbelse opdracht tot eenheid en boven de bijbelse notie van verscheidenheid in het lichaam van Christus. Wat mij betreft wordt er inderdaad geconcludeerd dàt er een leerverschil is en wordt er - vanwege de erkenning van de aard van dit verschil - juist gekozen voor eenheid. Men lijkt het nu vanzelfsprekend te vinden dat het concluderen van een verschil ook gescheiden leven betekend. Al zou ik persoonlijk dan graag een veel bredere eenheid zien, die de kerk in evenwicht houdt.
Ander schreef:Al is het wel zo dat zowel binnen de GG als de GGiN de leer van Steenblok niet meer functioneert, dus dat hoeft de discussie niet te zijn. Overigens, leg de dogmatiek van Steenblok naast zijn lezenswaardige preken en dan zie je al een groot verschil.
Ik weet niet precies hoe je dat laatste bedoelt, ik lees het hier als een 'vergoeilijking'. In de zin van 'in de preken functioneert het allemaal niet zo'. Dat zou ik juist opmerkelijk vinden. Het dogmatische verschil ging toch juist over de inhoud van de preken? Je staat volledig achter je theologie, of niet. Al moet ik zeggen dat er wel vaker een verschil is tussen de prediking en de dogmatiek of de geschreven mening, feitelijk kun je dat inderdaad wel constateren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Ten tweede reageer ik graag op Ander.
Ander schreef: De verschillen mogen er gewoon zijn toch? De OGG is anders dan de GG, anders dan de GGiN enz. Maar ja, het lastige is dat in de GG onderling verschillen zijn. Dat is voor sommigen moeilijk te accepteren. Het lijkt er dan op dat dat deel van de GG dat moeite heeft met 'linkse' invloeden maar aansluiting vindt bij de GGiN die na hun onderzoek besluiten zullen dat ze met een deel van de GG, de rechterkant, prima door 1 deur kan.
Hier, maar vooral in de posts erna, stel je dat het beter is om de verscheidenheid te accepteren en zeker niet gemeenten te dwingen bepaalde predikanten toe te laten bij hen op de kansel. Ik ben dat niet met je eens, omdat door het ene 'kamp' de verschillen niet als verscheidenheid maar als dwaling wordt bestempeld. Je ziet het in de post van DIA. Ik ben het wel met Afgewezen eens dat het in ieder geval consequent is om je mening dan ook door te trekken. Maar inhoudelijk ben ik het absoluut oneens met DIA. Wat mij betreft mogen er nog veel grotere liggingsverschillen bestaan binnen een kerkverband, ook als je wat breder kijkt in kerkelijk Nederland. Ik vind herkenning in de OGG en ook in de PKN. Met uiteraard een grens en het is gebleken dat het lastig is hoe die getrokken moet worden. Maar op dit moment zijn we beter in haarkloverij en stellingen innemen dan in zoeken naar wat verbindt. Zeker als het dan gaat om verschillen binnen een toch al redelijk klein kerkverband (GG) (tov kerkelijk nederland! ik weet dat we onszelf heel groot vinden) die worden uitvergroot en zelfs worden bestempeld als dwaling ben ik heel pessimistisch gestemd over de mogelijkheden die er nog zijn voor eenheid in de toekomst.
Ik ben absoluut tegen een soort zweverig relativisme, zeker als het gaat om theologische leerpunten. Maar wat er nu gebeurt getuigt van heel weinig realiteitszin ten opzicht van de breedte van de kerk van alle plaatsen en tijden. O ja, die breedte wordt wel beleden (bijv. op een zendingsdag) maar wordt in de praktijk vervolgens genegeerd. Ik las onlangs in een zendingsblad (weet het niet meer goed, zeg het in eigen woorden en hoop het verkeerd begrepen te hebben) dat een gemeente zich het nut afvroeg van zending onder een bepaalde kleine stam, omdat de eigen theologie te ver ontwikkeld zou zijn om die door te geven aan zo'n relatief kleine groep mensen.

Concreet: in de kerkgeschiedenis hebben er getrouwe dienaren van God gewerkt zowel die voor als tegen een onvoorwaardelijk aanbod van genade waren. Al ben ik zelf absoluut voor een onvoorwaardelijk aanbod van genade omdat ik meen dat de Bijbel ons dat duidelijk leert, kan ik niet ontkennen dat deze breedte blijkbaar bestaat in het christendom. Sterker nog; ik zie wel grotere verschillen binnen wat waar christendom heet. Maar om het op dit punt nodig te achten gescheiden op te trekken vind ik absoluut getuigen van het verheffen van de eigen theologie (en ego's?) boven de Bijbelse opdracht tot eenheid en boven de bijbelse notie van verscheidenheid in het lichaam van Christus. Wat mij betreft wordt er inderdaad geconcludeerd dàt er een leerverschil is en wordt er - vanwege de erkenning van de aard van dit verschil - juist gekozen voor eenheid. Men lijkt het nu vanzelfsprekend te vinden dat het concluderen van een verschil ook gescheiden leven betekend. Al zou ik persoonlijk dan graag een veel bredere eenheid zien, die de kerk in evenwicht houdt.
Prachtige poist. Dat maakt mijn dag weer goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geka

Bericht door Geka »

Luther schreef:
Jongere schreef:Ten tweede reageer ik graag op Ander.

Prachtige poist. Dat maakt mijn dag weer goed.
Inderdaad, een prachtige post. En tegelijk een post die me aanzet tot verdere doordenking, ik doe dat even hardop:

Het is waar dat er in de kerkgeschiedenis met veel zegen gewerkt is door zowel mensen die voor als die tegen het aanbod van genade zijn. Daarin zien we allereerst Gods almachtige hand, en moeten we leren relativeren in die zin dat de Heere niet gebonden is aan onze dogmatische visie, ook al is die naar ons inzicht volledig naar de Schrift.

Je opmerking over die gemeente die meende dat de eigen uitgewerkte theologie niet zou aanslaan bij een stam in de rimboe, laat heel treffend en schrijnend de juistheid zien van de door jou bepleitte relativering.

Toch, de vraag is vooral wat dogmatisch gezien behoort tot de kern, en wat tot de periferie. Al weet ik dat de invulling van kern en periferie weer zal verschillen per persoon en kerk, toch lijkt het onderscheid me nuttig om enerzijds te kunnen relativeren in bepaalde zaken die in de periferie thuishoren, (en wat jij vooral lijkt te bepleiten, als ik je goed begrijp).
Maar, (en dat is mijn punt) om tegelijkertijd wel nadrukkelijk ontoegeeflijk te zijn als het gaat over de kern.
En als je dan (evenals ik) van mening bent dat het onvoorwaardelijk aanbod van genade aan alle hoorders een voluit Bijbelse zaak is, en tegelijkertijd geen aspect van de leer wat ergens in de periferie thuishoort, maar tot de harde kern behoort (het aanbod is immers de grond van het zaligmakend geloof), mag je dit dan wel relativeren in concrete gesprekken (of zoals hier: discussies) over mogelijke kerkelijke eenheid?

Met andere woorden: is het gevaar niet erg groot dat we al te veel gaan relativeren en (onbewust) ook in ons kerkelijk en dogmatisch denken de invloed laten zien van onze pluralistische samenleving? De mannen van de Reformatie waren overtuigd van de Schriftuurlijke juistheid van de leer die ze verkondigden. En daarom gaven ze t.o.v Rome niet toe.
De eerste gemeente in Hand. 'volhardde in de leer' (wordt als eerste genoemd).

Kennen wij dat ook nog? Zijn wij (mezelf incluis) niet te veel softe mensen van de plurale 21e eeuw in dit opzicht? Als we nadrukkelijk overtuigd zijn van de Bijbelse waarheid van bepaalde aspecten van de leer, daaraan vasthouden en er niet op toegeven, zijn we dan werkelijk vooral bezig met de verheffing van ons eigen ego en theologie?

Dat betekent niet dat ik een pleidooi houdt voor harde kerkstrijd, met persoonlijke aanvallen etc. A.u.b. niet, daar is Gods Naam niet mee gediend. Maar wel een beslistheid als het gaat om aspecten van de leer die volop op de Schrift gegrond zijn, verbonden met een houding van ootmoed tegenover de ander en liefde voor de zielen van zondaren.

Het zijn maar wat gedachten die bij me opkwamen n.a.v. je post.
refo

Bericht door refo »

Geka schreef:Maar, (en dat is mijn punt) om tegelijkertijd wel nadrukkelijk ontoegeeflijk te zijn als het gaat over de kern.
Dan gaan we de kern eerst maar eens formuleren.
Ik stel voor de '12 artikelen' als kern aan te wijzen. Verder niets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
caprice

Bericht door caprice »

Geka schreef:OK, inderdaad is het juist en voluit Bijbels om te stellen dat het aanbod alleen ingewilligd kan worden in de weg van geloof en bekering. En als ds. Van Voorden dat zou bedoelen, heeft hij inderdaad gelijk.
(Al blijf ik het dan wel onjuist vinden om te spreken over een voorwaardelijk aanbod. Van elk aanbod geldt immers dat er een aanneming noodzakelijk is om het aangebodene daadwerkelijk in bezit te krijgen. Maar dat maakt het aanbod op zich niet voorwaardelijk wanneer het zonder onderscheid tot alle hoorders van het Evangelie komt, wel het delen in de aangeboden goederen. En ook dan is de term voorwaarde m.i. nog ongelukkig, en enigszins neo-nomiaans aandoend.)
We moeten er maar aan vasthouden wat dr. C. Steenblok schreef, namelijk dat het doel noodzakelijkerwijs de voorwaarden bepaalt. Dit zijn de voorwaarden van bekering en geloof. Met de leer van dr. Steenblok komt dat duidelijk naar voren, zoals dr. Rouwendal ook beschrijft in zijn studie, maar in de preken komt de oproep tot geloof aan de onbekeerden niet voor, terwijl de oproep tot bekering ook niet altijd op het helderste doorklinkt. We hebben het hier echter over de leer.
Geka schreef:Gezien de andere uitspraken (voorwaardelijk staat hier tegenover het onvoorwaardelijk van de GG) vermoed ik overigens dat hij het niet op deze manier bedoelt...De uitspraken van Van Rijswijk over onvoorwaardelijk en voorwaardelijk zijn vrijwel identiek.

Maar goed, misschien zie ik het verkeerd. Het zal blijken vanuit het onderzoek van de GGiN. Misschien komt men tot de ontdekking en erkenning dat het algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend aanbod van genade aan alle hoorders een voluit Bijbelse en gereformeerde zaak is. Met eveneens de Bijbelse notie dat het aannemen van het aanbod plaats vindt door het werk van de Heilige Geest in de weg van geloof en bekering.
Dat leerde dr. Steenblok dus.
Geka schreef:Dan kan men proberen de breuk van 1953 te helen, en dan is rehabilitatie van ds. R. Kok ook geen enkel probleem meer.
Vergeet ook niet de rehabilitatie van dr. Steenblok wat betreft het onrecht wat hem aangedaan is. Wat de breuk betreft, vrees ik dat we in deze onverdraagzame tijd van individualisme altijd mensen overhouden die een eigen weg bewandelen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
given

Bericht door given »

Tja als de geest der wereld individualisering is zie je dat terug in de kerken. En dan zeker in deze geesteloze, donkere tijden waar gek genoeg het gevoel belangrijker is geworden dan de rationaliteit. Gevoelens zijn blijkbaar nog fijnmaziger dan de ratio.
Jan

Bericht door Jan »

Ds. Smijtegelt zegt in één van zijn preken waarin hij een meningsverschil tussen predikanten benoemt:

'De één gelooft dit, de ander gelooft dat en beiden denken ze dat ze gelijk hebben'

Dat is hier ook van toepassing. Maar hij zegt er ook wat bij:

'Als u uw standpunt kunt onderbouwen zonder tekort te doen aan Gods Woord en Gods deugden, wie ben ik dan om u te veroordelen?'

Laten we dat vasthouden!
Plaats reactie