JanRap schreef: ↑Gisteren, 23:45
Lucas_09 schreef: ↑Gisteren, 10:39
Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!
Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.
Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
@ Lukas_09 , Dankuwel voor uw eerlijkheid. Uw vraag heeft mij echter verbijsterd. Mag ik vragen of u de Drie formulieren van Enigheid onderschrijft?
U was op bezoek in een Gereformeerde Gemeente ergens en u constateerde dat de helft van de gemeenten deelnam aan de bediening van het Heilig Avondmaal. Bent u er zich van bewust dat na de Reformatie in Nederland alle belijdende leden deelnamen aan het Heilig Avondmaal? En wie als belijdend lid niet deelnam kwam onder censuur. Het is dus eigentijds te noemen als de helft van de belijdende leden niet aangaat. Uw opmerking dat u dit ( het aangaan van de helft van de gemeente) geen zuivere koffie vindt is beneden het niveau dat ik van u mag verwachten. De uitdrukking 'geen zuivere koffie' wordt gebruikt voor verwerpelijk zaken in de criminele sfeer. Verder vraagt u zich af of de drempel niet te laag is. Onze gereformeerde vaderen spraken niet over een drempel maar lieten ons de HC na, met vraag en antwoord 81: Voor wie is het Heilig Avondmaal ingesteld? Misschien is het een goede tip voor u om met een vriendengroep de Institutie van Calvijn te gaan bestuderen. Die leest gemakkelijk in de vertaling van dr. De Niet. Al zijn er taaie hoofdstukken. De Institutie is een indrukwekkend en tijdloos specimen van Bijbelse, bevindelijke, gereformeerde theologie. Even voor de transparantie, ik ben geen GGer maar Hervormd binnen de PKN. Mogelijk krijgt u liever een reactie van een GGer. Laat mijn posting dan maar ongelezen.
Wijlen ds. Golverdingen heeft een boek geschreven n.a.v. het boek 'burenkout' van de reformator Teellinck. Avonden met Teellinck heet het boek.
In burenkout beschrijft Teellinck allerlei dagelijkse voorvallen uit het leven van een kerkmens in die dagen en doet dat aan de hand van fictieve gesprekken. Gebeurtenissen als dronkenschap, ruzie, huwelijk enz. Vandaaruit komen dan ook de sacramenten aan de orde, tucht en de correspondentie met kerkenraad en het individuele gemeentelid.
Het is de verdienste van ds. Golverdingen dat hij dit geheel in de tijd van de reformatie heeft geplaatst, met allerlei gegevens over de mede-predikanten van Teellinck, hoe de uitoefening van het ambt destijds te werk ging, hoe de kerkenraad te werk ging, hoe de sacramenten werden bediend, hoe de tucht werd uitgeoefend enz.
Zo beschrijft de ds. vanuit andere bronnen (heb het boek recent gelezen) dat het inderdaad de gewoonte was dat de gehele gemeente aan het avondmaal kwam. Maar dit was geenszins een verplichting. Waarom niet? Omdat, afhankelijk van waar het sacrament bediend werd, er zich allerlei omstandigheden rondom de reformatie konden voordoen. Daarom kon het zomaar gebeuren dat men de buurman aan de avondmaalstafel trof die een tijdje geleden nog als verrader werd gezien in de godsdienst, waardoor mensen door zijn toedoen onder de guillotine waren beland. Dat was niet bevorderlijk voor het gemeenteleven.
De reformatie trok zijn sporen, het was voor mensen die eerder hun geld verdienden met verraden de makkelijkste weg om ook maar gewoon een eenvoudige reformator te worden. Baat het niet dan schaad het niet.
Pas rondom de tijd van de nadere reformatie is meer de nadruk op het persoonlijke bevindelijke leven komen te liggen. Van die tijd zijn de bijzondere voorbereidingspreken (Smijtegelt, Brakel, van Laren enz.)
Er staat wel een bijzonder citaat in het boek van een avondmaalspreek van Teellinck waarin hij zegt de bijzondere zegen van de Heere te hebben ervaren; er waren ruim 1000 mensen in de kerk, allen waren aangeweest, en nog geen hond had buiten zijn blaf laten horen. (Je vraagt je dan wel af hoe het met de kindjes is gegaan...)
Daarom behoeft de uitspraak 'dat na de Reformatie in Nederland alle belijdende leden deelnamen aan het Heilig Avondmaal, en wie als belijdend lid niet deelnam kwam onder censuur' mijns inziens wat nuance gezien er bronnen genoeg zijn die het tegendeel aangeven.
Anderzijds ben ik het met u eens dat onze gezindte best eens wat meer in Calvijn mag studeren...