Veel Avondmaalgangers in de GerGem

merel

Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Bericht door merel »

Bij ons afgelopen week.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Tiberius schreef: Gisteren, 11:37 Bovendien verschilt het per gemeente. In een grote biblebelt-gemeente zal het percentage avondmaalganger lager liggen dan in een kleine gemeente in een verder seculiere omgeving.
Het verschilt inderdaad per gemeente, maar dat hangt zeker niet samen met een gemeente in een verder seculiere omgeving. Als voorbeeld: in Rotterdam heb je een drietal Gereformeerde Gemeenten. Zuidwijk kun je indelen aan de linkerzijde van het spectrum, Alexanderpolder in het midden, IJsselmonde aan de rechterzijde. In Zuidwijk gaan de meeste kerkgangers aan, in IJsselmonde de minste kerkgangers.

Het lijkt dus meer te maken te hebben met de ligging van de gemeente en het aanbod van genade.

Het is een discussie die vaak wordt gevoerd. Ook op dit forum.

De vraagsteller adviseer ik om eens op Refoweb te kijken. Daar kun je veel over dit onderwerp terugvinden. Daar worden dergelijke vragen ook door ouderlingen en predikanten van de Gereformeerde Gemeenten beantwoord.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Herman schreef: Gisteren, 11:21
HHR schreef: Gisteren, 11:18 Vraag me af of het een terechte vraag is.
Klik even op het profiel en je ziet dat Lucas 16 jaar bij leeftijd heeft ingevuld. Op die leeftijd mag je deze vragen gewoon hebben.

16? Ja daag. Het formele taalgebruik, gebruik van uitdrukkingen, het vrijwel correcte schrijven met een paar opvallende fouten wijzen meer in de richting van 61. Duidelijk taalgebruik van iemand uit elitaire kringen, dan wel hoog opgeleid (maar dan stel je niet een dergelijke vraag en nuanceer je je eigen stellingen), dan wel iemand uit een generatie voor mij of een trol. Ik stem voor de laatste optie of de een na laatste met iemand die zijn leeftijd niet wil prijsgeven en doet of hij jong is (midlifecrisis of een trol ).
Lucas_09 schreef: Gisteren, 10:39 Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!

Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.

Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
Fides Quaerens Intellectum
MGG

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: Gisteren, 21:35
Tiberius schreef: Gisteren, 11:37 Bovendien verschilt het per gemeente. In een grote biblebelt-gemeente zal het percentage avondmaalganger lager liggen dan in een kleine gemeente in een verder seculiere omgeving.
Het verschilt inderdaad per gemeente, maar dat hangt zeker niet samen met een gemeente in een verder seculiere omgeving. Als voorbeeld: in Rotterdam heb je een drietal Gereformeerde Gemeenten. Zuidwijk kun je indelen aan de linkerzijde van het spectrum, Alexanderpolder in het midden, IJsselmonde aan de rechterzijde. In Zuidwijk gaan de meeste kerkgangers aan, in IJsselmonde de minste kerkgangers.

Het lijkt dus meer te maken te hebben met de ligging van de gemeente en het aanbod van genade.

Het is een discussie die vaak wordt gevoerd. Ook op dit forum.

De vraagsteller adviseer ik om eens op Refoweb te kijken. Daar kun je veel over dit onderwerp terugvinden. Daar worden dergelijke vragen ook door ouderlingen en predikanten van de Gereformeerde Gemeenten beantwoord.
Je vergeet de GerGem Rotterdam Centrum. Ooit de grootste gemeente van de GG.
Lucas_09

Bericht door Lucas_09 »

Anselmus schreef: Gisteren, 22:19
Klik even op het profiel en je ziet dat Lucas 16 jaar bij leeftijd heeft ingevuld. Op die leeftijd mag je deze vragen gewoon hebben.

16? Ja daag. Het formele taalgebruik, gebruik van uitdrukkingen, het vrijwel correcte schrijven met een paar opvallende fouten wijzen meer in de richting van 61. Duidelijk taalgebruik van iemand uit elitaire kringen, dan wel hoog opgeleid (maar dan stel je niet een dergelijke vraag en nuanceer je je eigen stellingen), dan wel iemand uit een generatie voor mij of een trol. Ik stem voor de laatste optie of de een na laatste met iemand die zijn leeftijd niet wil prijsgeven en doet of hij jong is (midlifecrisis of een trol ).
Bedankt voor het vertrouwen, maar ik ben echt 16 jaar en zit in vwo 5.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
Valcke

Bericht door Valcke »

Wat een kinderachtige reacties.
Reageer op de inhoud, niet op de persoon.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:35 Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
In de zinnen daarna verwoord je het beter. Jij hoort het niet, maar dat zegt mogelijk meer over de omgeving waarin jij je bevindt. De afgelopen jaren zijn meerdere jongeren uit 'minder zware' gemeente naar onze gemeente overgekomen. Of jongeren dooplid gebleven terwijl ouders naar een minder zware gemeente gingen. Ook dit is maar een deelwaarneming, maar wel een feitelijke. 5 jaar terug kwam het nauwelijks lees minder dan 1x per jaar voor.
Lucas_09

Bericht door Lucas_09 »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:35 Je komt zijn mening niet echt tegen bij 16 jarige. Ik hoor nooit iemand zeggen “die gemeente glijd af”, zijn weinig jongeren die op die manier denken. Eerder dat ze te zwaar vinden. Of gewoon eens zijn met de kerk, maar niet dat ze het strenger willen hebben of op die manier denken zoals hij.. dat vind ik ook wel vreemd en ik dacht ook meer aan en opa van 60
Dat klopt, maar na ongeveer 2 à 3 dagen discussies gelezen te hebben op dit forum, en zien hoe formeel er met elkaar gepraat wordt heb ik besloten mijzelf maar een beetje aan te passen aan het taalgebruik. Mijn mening is inderdaad ook redelijk zeldzaam, maar als ik zie hoe snel onze school bijvoorbeeld van een reformatorische naar bijna een evangelische school aan het veranderen is maak ik mij wel zorgen of er geen andere mensen zijn die zoals mij denken. Ik ben dus best veel met ethiek en theologische vragen bezig en vind het ook leuk om hier mee te doen aan discussies en ze terug te lezen. Samen met andere vrienden, er zijn dus inderdaad echt nog jongeren van wie het niet allemaal lichter hoeft en die de kerken te zwaar vinden.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Rido91

Bericht door Rido91 »

Dat eerste klopt wel denk ik , maar dat is waarschijnlijk iets wat thuis aan de keukentafel besproken is en door de kinderen overgenomen wordt. Ik weet het ook nog wel van vroeger hoor: kritiek op een waar kind van God van wie men het kan overnemen mag niet want: 'wie Gods kinderen aanraakt raakt Zijn oogappel aan' maar ondertussen mag er ongezouten kritiek gegeven worden en getwijfeld worden over de staat van al de andere avondmaalsgangers die niet aan de (kleding) maatstaven voldoen. En die oordelende mensen zijn dan ook nog vaak degenen die zelf geen vrijmoedigheid hebben om deel te nemen aan het Avondmaal
De Rijssenaar

Lucas_09 schreef: Gisteren, 22:50
Dat klopt, maar na ongeveer 2 à 3 dagen discussies gelezen te hebben op dit forum, en zien hoe formeel er met elkaar gepraat wordt heb ik besloten mijzelf maar een beetje aan te passen aan het taalgebruik. Mijn mening is inderdaad ook redelijk zeldzaam, maar als ik zie hoe snel onze school bijvoorbeeld van een reformatorische naar bijna een evangelische school aan het veranderen is maak ik mij wel zorgen of er geen andere mensen zijn die zoals mij denken. Ik ben dus best veel met ethiek en theologische vragen bezig en vind het ook leuk om hier mee te doen aan discussies en ze terug te lezen. Samen met andere vrienden, er zijn dus inderdaad echt nog jongeren van wie het niet allemaal lichter hoeft en die de kerken te zwaar vinden.
Ah, daar ben ik ook mee bezig :) Heb laatst hele series van den Brink gekeken over evangelie prediking bijvoorbeeld. En luister van alles wat..

Jah, oké maar CGK heeft natuurlijk ook wel veel meer soorten dan GerGem. Snap wel dat je dan niet in alles eens bent. Maar kom zelf niet veel mensen van mijn leeftijd tegen die het zwaarder willen hebben. Eigenlijk niet een. De meesten vinden het te zwaar of vinden het allemaal wel prima hoe het nu gaat..
pierre27

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef: Gisteren, 22:39 Wat een kinderachtige reacties.
Reageer op de inhoud, niet op de persoon.
Eens, zijn punt is glashelder!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wij kunnen niet oordelen over de harten van mensen, dat kunnen mensen van een afstand niet, dat kan de kerkenraad niet dat kunnen predikanten niet.
Veel avondmaalsgangers is niet perse verdacht.
Ook in gemeenten waar er veel mensen aan het Heilig Avondmaal mogen deelnemen, wordt het formulier gelezen en daarin staan ook vermaningen en waarschuwingen,
maar ook wie er wel welkom zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De Rijssenaar

Rido91 schreef: Gisteren, 22:57
Dat eerste klopt wel denk ik , maar dat is waarschijnlijk iets wat thuis aan de keukentafel besproken is en door de kinderen overgenomen wordt. Ik weet het ook nog wel van vroeger hoor: kritiek op een waar kind van God van wie men het kan overnemen mag niet want: 'wie Gods kinderen aanraakt raakt Zijn oogappel aan' maar ondertussen mag er ongezouten kritiek gegeven worden en getwijfeld worden over de staat van al de andere avondmaalsgangers die niet aan de (kleding) maatstaven voldoen. En die oordelende mensen zijn dan ook nog vaak degenen die zelf geen vrijmoedigheid hebben om deel te nemen aan het Avondmaal
Ja, dat is wel heel herkenbaar inderdaad! Ik zou zelf ook echt niet aan durven gaan in onze kerk. Kweet zeker dat veel mensen dat als negatief zien…

Er wordt heel veel geoordeeld. Zelfs over de kleur van de stropdas of hoe ze er door de weeks bij lopen. Dat vinden ze dan niet kunnen. Dan lopen ze er gewoon normaal bij, maar niet helemaal in het donker of gewoon normale nette kleding. Dat kan dan niet.. Maarja, dat zijn trouwens wel vaak ouderen die zo praten.. dat hoor ik ze van mijn leeftijd ook niet zeggen
DDD

Bericht door DDD »

Anselmus schreef: Gisteren, 22:19

Lucas_09 schreef: Gisteren, 10:39 Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!

Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.

Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
Ik vrees dat je in deze val trapt:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... bec35ad25/

Ook intelligente mensen kunnen, als ze zich eenzijdig ontwikkelen, kortzichtig zijn.
Plaats reactie