DDD schreef: ↑23 nov 2024, 11:05
huisman schreef: ↑23 nov 2024, 10:02
Na het artikel van vandaag is het beeld toch wel uiterst ontluisterend . Als ik preekvoorziener in de HHK zou zijn zou ik de emeritus predikant niet meer uitnodigen. Kan zijn gedrag niet meer los zien van de prediking.
Terwijl ik in het verleden hem graag hoorde .
Laten predikanten dichtbij hun roeping blijven en geen bestuurlijke taken op zich nemen.
Van deze uitspraak schrik ik eigenlijk nog meer dan van het artikel.
Het probleem zit hem er niet in dat dominees qualitate qua ongeschikt zouden zijn om te besturen. Waarom zou een dominee dat niet kunnen en een psycholoog wel of een ondernemer? Dominees zouden van karakter juist heel geschikt moeten zijn om te besturen.
Het probleem is dat sommige karakters ongeschikt zijn om te besturen. Naarmate je meer rigide bent, minder responsief, meer passief-agressief bij commentaar, ben je ongeschikter om te besturen. Een ook om predikant te zijn met alle daarbij behorende taken. En is ook meer begeleiding nodig om zo iemand in de pastorale praktijk te laten functioneren. Een enkeling zou zich beter kunnen beperken tot preken.
Maar goed, zonder zulke karakters zouden sommige stichtingen en kerken helemaal niet bestaan.
Ik heb nooit begrepen dat predikanten zitting nemen in een bestuur. Zeker, ze kunnen er geschikt voor zijn, maar hun roeping ligt toch met name als eerst in hun kerkelijke gemeente?
De gemeentes in de Ger. Gem. en HHK zijn vaak behoorlijk groot. Dat vraagt tijd, heel veel tijd. Tenminste: als je zowel herder als leraar bent.
Helaas hoor ik genoeg voorbeelden om mij heen van predikanten die vrijwel geen tijd hebben om een keer langs te komen op een avond van een jeugdvereniging of om een pastoraal bezoek te brengen. Terwijl diezelfde predikanten wel zitting hebben in besturen. Ik vind dat onbegrijpelijk.