HersteldHervormd schreef:pierre27 schreef:HersteldHervormd schreef:In alle oprechtheid hoop ik dat er veel mannen toegelaten mogen worden, dat zou een zegen zijn.
Ik hoop dat ook. Die er moeten komen, die komen er.
Ik hoop met je mee. Je tweede zin vind ik iets moeilijker, want het zou kunnen zijn dat het curatorium te veel snoeit waar dat niet mag?! Een moeilijk en teer onderwerp…
Ik vind het lastig, de vraag of het curatorium te veel snoeit. Ik geloof namelijk ook dat de Heere alles leidt en dat er niets buiten Zijn wil gebeurt.
Daarnaast vind ik het altijd een beetje eenzijdig om alleen naar het curatorium te kijken. Er zit ook een stap bij de kerkenraad tussen. Het kan best lastig zijn voor een kerkenraad. Een gemeentelid, vaak een mede-kerkenraadslid, komt met zijn verhaal over een roeping. Hoe beoordeel je als kerkenraad of je mee kunt komen in zijn verhaal? En durf je een gewaardeerd gemeentelid of een geachte medebroeder de weg naar het curatorium af te snijden? Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. En dan kan het zo zijn dat een meerderheid in een kerkenraad ervoor kiest om een attest te geven en daarmee het oordeel aan het curatorium over te laten.
Ik weet niet of kerkenraadsleden zo denken, maar ik kan het me wel voorstellen. In ieder geval is mijn punt: er wordt altijd naar het curatorium gewezen, die wijzen te veel mensen af. Ik wil niet de kerkenraden ' beschuldigen', maar ik wil er wel op wijzen dat het curatorium niet het enige filter is.